آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / ضرورت استفاده از رادیوگرافی در دندانپزشکی کودکان

ضرورت استفاده از رادیوگرافی در دندانپزشکی کودکان

اهمیت دندانهای شیری امروزه امری ثابت شده است، لذا معاینه و چکاپ دندانها یکی از ارکان مهم سلامت دهان می باشد. ضرورت استفاده از رادیوگرافی در دندانپزشکی کودکان زمانی مشخص می‌شود که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در قسمت پنهان دهان کودک قرار دارند و با مشاهده سطحی دندان، دندانپزشک نمی‌تواند تشخیص و طرح درمانی صحیحی را ارائه دهد. از آنجایی‌که کودکان نمی‌توانند به‌طور صحیح و دقیق مشکل خود را بیان کنند، یکی از اولین و کارآمدترین ابزارهایی که برای‌ تشخیص مشکلات دهان و دندان کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصویربرداری دندان کودکان است. در حقیقت رادیوگرافی دندان کودکان نه یک امر مهم، بلکه یک مرحله ضروری برای تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌های دهان و دندان کودک به‌شمار می‌رود. این روش به دندانپزشک کمک می‌کند تا موقعیت و وضعیت دقیق ریشه دندان را مورد بررسی قرار دهد و با توجه به آن طرح درمانی صحیح را به‌کار گیرد. همچنین در برخی ناهنجاری‌ها ممکن است دندانپزشک از نظر ظاهری، تشخیص به سالم بودن دندان بدهد؛ اما مشکلی مانند پوسیدگی دندان وجود داشته باشد که تنها به‌وسیله رادیوگرافی مشخص شود. از طرفی پیش از کشیدن دندان شیری، دندانپزشک می‌خواهد اطمینان حاصل کند که دندان دائمی در حال جوانه زدن در زیر این دندان است، بنابراین می‌تواند از تصویربرداری دندان کودکان استفاده نماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد رادیوگرافی دندان در کودکان

در بسیاری مواقع دندانپزشک در اولین جلسه مراجعه برای درمان مشکلات دهان و دندان، انجام رادیوگرافی کامل دندان کودک را ضروری اعلام می‌کند تا از طریق آن روند تشخیص و درمان را پیش ببرد. مهمترین موارد استفاده از رادیوگرافی دندان کودکان عبارتند از:

انواع رادیوگرافی دندان کودکان

تصویربرداری دندان کودکان روشی کارآمد برای بررسی و تشخیص مشکلات دهان و دندان است که خود نیز دارای انواع خاصی می‌باشد برای هر کودک با توجه به وضعیت و شرایط و همچنین مزایایی که هر نوع رادیوگرافی دندان دارد، نوع مناسب آن انتخاب می‌شود. مهمترین انواع رادیوگرافی دندان برای کودکان عبارتند از:

  1. رادیوگرافی بایت وینگ. بررسی تاج دندان‌های بالا و پایین و همچنین حفره‌های بین دندان‌ها
  2. رادیوگرافی پری اپیکال. مناسب برای بررسی دو یا چند دندان از تاج تا ریشه
  3. رادیوگرافی اکلوزال. بررسی قوس‌های دندانی و قرارگیری دندان‌ها روی هم
  4. رادیوگرافی پانورامیک. با این روش نیازی به تصویربرداری چندباره نخواهید داشت؛ چراکه رادیوگرافی پانورامیک از تمام نواحی فک بالا و پایین تصویر می‌گیرد.
  5. رادیوگرافی سفالومتری. برای بررسی نواحی فک، استخوان، دندان و حالت سر، معروف به تصویربرداری ارتودنسی
  6. رادیوگرافی توموگرافی. تصویربرداری خاص و منحصربه‌فرد که تصویری سه بعدی ارائه می‌دهد و از طریق آن امکان برآورد ابعاد رشد دندان فراهم می‌شود.

موارد منع استفاده از رادیوگرافی در کودکان

در مواردی که کودک دچار بدخیمی است و یا دچار مشکلاتی خاص مانند تومور مغزی است. در بقیه موارد هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ زیرا این رادیوگرافی جنبه تشخیصی دارد.

رادیوگرافی دندان کودکان

هزینه رادیوگرافی دندان کودکان

برخی از عواملی که در محاسبه قیمت ها تأثیرگذار است عبارت اند از:

عوارض رادیوگرافی دندان

دوز اشعه ایکس به حدی پایین است که برای اغلب کودکان و بزرگسالان روشی ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این وجود ممکن است دندانپزشک یا رادیولوژیست از پیشبند سربی برای محافظت از قفسه سینه، شکم و ناحیه لگن استفاده کند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهارک طحانی [ 1402-08-30 ]
سلام خانم دکترکودکان از چه سنی میتونن رادیوگرافی دندان انجام بدند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16