آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / رابطه مکیدن انگشت و رویش دندان در کودکان

رابطه مکیدن انگشت و رویش دندان در کودکان

مکیدن انگشت، یک واکنش طبیعی در کودکان است و بسیاری از کودکان در اوایل کودکی تمایل به مکیدن انگشت شست، انگشتان دیگر، پستانک و یا اشیاء دیگر دارند. دلایل مکیدن انگشت به طور خلاصه می تواند شامل نیاز کودک به آرامش، اضطراب، خستگی، کنترل عواطف و یا عادت باشد. علاوه بر این، عواملی مانند درد دندان، ناهنجاری‌های فک و دهان، ناهمترازی فک و دندان‌ها و … نیز می‌توانند زمینه ساز این مشکل شوند. عادت مکیدن انگشت اگر پس از بیرون زدن دندانهای دائمی همچنان وجود داشته باشد، ممکن است موجب بروز مشکلاتی در رشد مناسب و جایگاه درست دندانها شود. اگر این رفتار به میزانی است که بر روی رفتار روزمره کودک تأثیر منفی دارد یا به طور مداوم ادامه دارد، بهتر است متناسب با ریشه مشکل، با متخصص روانشناسی یا در صورت نیاز دندانپزشک مشورت کنید تا بهترین راهکارها را برای کمک به کودک پیدا کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا مکیدن انگشت نشانه رویش دندان در کودکان است؟

برخی مشکلات جسمی همچون درد لثه، مشکل در رویش دندان‌ها و… ممکن است باعث شود که کودک به مکیدن روی آورد.

دلایل مکیدن انگشت توسط کودکان

مشکل مکیدن انگشت در سنین مختلفی از بدو تولد تا کودکی مشاهده می‌شود. این عمل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در هر سن با سنین دیگر متفاوت است. در ادامه به بررسی علت مکیدن انگشت در سنین مختلف می‌پردازیم.

علت انگشت خوردن نوزاد چهار ماهه

انگشت خوردن نوزاد چهار ماهه معمولاً ناشی از نیاز طبیعی نوزاد به آرامش است. در این سن، نوزادان هنوز در حال کشف و بررسی دستان و اندام‌هایشان هستند و انگشت خوردن یک عادت طبیعی است که به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود. علاوه بر این، علل دیگری نیز می‌توانند علت انگشت خوردن نوزاد چهار ماهه باشند. از جمله:

مکیدن انگشت و دندان کودکان

علت انگشت خوردن کودک سه ساله

اگرچه در نوزاد این امر طبیعی است؛ اما در سنین بالاتر، این عادت باید به تدریج فراموش شود. ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر علت انگشت خوردن کودک سه ساله باشد:

علت انگشت خوردن کودک پنج ساله

مکیدن انگشت در کودکان 5 ساله نیز مشاهده می‌شود و معمولاً به عنوان یک ناهنجاری رفتاری شناخته می‌شود. علت انگشت خوردن کودک پنج ساله می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

علت انگشت خوردن کودک هفت ساله

مشکل مکیدن انگشت ممکن است تا هفت سالگی نیز ادامه پیدا کند؛ اما این مشکل در کودکان هفت ساله برای والدین نگرانی‌هایی را درباره رفتار کودک به دنبال دارد. در ادامه علت انگشت خوردن کودک هفت ساله را بررسی می‌کنیم:

آیا مکیدن انگشت توسط کودک ضرر دارد؟

از نوزادی تا 2 سالگی این موضوع طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ اما چنان چه از دو سالگی به بعد همچنان ادامه یابد می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. از مهم ترین عوارض مکیدن انگشت آسیب رسانی به سلامت دندان ها است .میزان عوارض مکیدن انگشت در کودکان می تواند بسته به شدت آن و تعداد تکرار آن در شبانه روز متفاوت باشد. از عوارض دیگر مکیدن انگشت در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. تغییر شکل استخوان های فک صورت
  2. نازک شدن دندان
  3. ایجاد عفونت در اطراف ناخن ها و بیماری های عفونی
  4. کج درآمدن دندان ها
  5. تأثیر روی رشد کام (سقف دهان)
  6. اختلالات گفتاری مثل لکنت زبان و مشکلات تلفظی
  7. منحرف شدن انگشت
  8. باز ماندن دهان و فاصله افتادن میان فک بالا و پایین
  9. پینه بستن انگشت
  10. نادرست قرار گرفتن زبان
  11. باقی ماندن بلع نوزادی در افراد
  12. افتادگی لوزه و در نتیجه خرخر کردن
  13. بیرون زدن فک بالا (دندان های فوقانی به سمت بیرون و دندان های پایین به سمت داخل رشد می کنند).
  14. جلو آمدن دندان ها
  15. کشیده شدن دندان های ردیف بالا به سمت بیرون
  16. کج شدن دندان های ردیف پایین به سمت داخل

اثرات مکیدن انگشت روی دندان کودکان

به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن استخوان فک کودکان، مکیدن انگشت می‌تواند باعث تغییر شکل استخوان فک شود. در ادامه‌ی آن، قوس دندانی نیز تغییر شکل می‌دهد و این مسئله باعث نامنظم شدن دندان‌ها می‌شود. دندان‌های بالا رو به جلو و دندان‌های پایین رو به داخل منحرف می‌شوند و کودک دچار مال‌اکلوژن می‌شود. نامرتب بودن دندان‌ها باعث سخت شدن حرکت زبان و در نتیجه باعث تضعیف تکلم و حرف‌زدن می‌شود. با ضعیف شدن زبان، کودک نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد و این باعث سوء تغذیه می‌شود.

آیا پستانک جایگزین مناسبی برای ترک مکیدن انگشت کودک است؟

تحقیقات نشان داده است که ترک نمودن عادت مکیدن انگشت برای کودک بسیار مشکل می باشد. پستانک می تواند به عنوان یک حواس پرتی لازم در زمان لازم استفاده شود.

روش های ترک مکیدن انگشت توسط کودک

مکیدن انگشت شست عمل شایعی است که بسیاری از کودکان آن را انجام می دهند و تا قبل از 5 سالگی چندان جای نگرانی ندارد. با این وجود لازم است برای جلوگیری از تبدیل این عمل به عادت و ادامه یافتن آن برای طولانی مدت، حتی الامکان کودک را از انجام این کار منع کنیم. برخی از روش هایی که می توان با استفاده از آنها کودکان را از مکیدن انگشت بعد از 5 سالگی ترک داد:


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08