آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / بی اشتهایی کودکان هنگام دندان در آوردن علائم و درمان آن

بی اشتهایی کودکان هنگام دندان در آوردن علائم و درمان آن

دندان درآوردن کودکان یکی از مهم‌ ترین مسائلی است که والدین در روند رشد کودک باید به آن دقت داشته‌ باشند. روند رشد دندان در نوزادان معمولاً از سنین 4 تا 7 ماهگی و از دندان‌های پیشین شروع می‌ شود. در این هنگام علائم شایع دندان در آوردن کودک خود را نشان می‌ دهد. دندان درآوردن برای کودک روندی دردناک است ؛ زیرا دندان برای بیرون‌آمدن نیاز به شکافتن لثه دارد که باعث درد و یا بی‌ خوابی می‌ شود. شروع سن رویش دندان در کودکان به دلایل مختلف مانند عوامل وراثتی یا ژنتیکی متفاوت باشد. در برخی از نوزادان رویش دندان‌ها گاهی با تأخیر همراه بوده و ممکن است بین سنین 12 تا 14 ماهگی آغاز شود. نشانه‌ های دندان درآوردن کودک، اغلب از 5 روز قبل نمایان شده و به‌ راحتی می‌ توانید تغییرات خلق‌ و‌خوی او را تشخیص دهید. یکی دیگر از علائمی که می تواند نشان از دندان در آوردن دهد کم شدن اشتها کودک می باشد. از آن جهت که در ناحیه دهان و لثه احساس درد حس می شود کودک از خوردن و آشامیدن پرهیز می کند. نکاتی برای درمان بی اشتهایی کودکان در هنگام رویش دندان ها وجود دارد که برخی از آن در ادامه بیان می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم بی اشتهایی کودکان در زمان دندان دراوردن

در برخی از کودکان دندان درآوردن با بدغذایی و بی اشتهایی همراه است. به دلیل اینکه لثه دارای تورم است و فشار بر روی آن موجب درد می شود و از خوردن امتناع می کند و بی اشتها می شود. این حالت یک حالت گذرا است و پس از سر زدن دندان اشتهای کودک کم کم باز می گردد؛ اما اگر تداوم داشت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

روشهای تسکین درد هنگام دندان درآوردن کودک

دندان در آوردن کودکان و بی اشتهایی

کاهش التهاب دندان درآوردن نوزاد

التهاب ناشی از دندان در آوردن می تواند موجب تحریک اعصاب شود، بنابراین می توان گفت یکی از راه های کاهش دندان درد کودک ، کاهش التهاب است . برای کاهش التهاب می توانید راه های زیر را امتحان کنید :

برطرف کردن تب کودک هنگام دندان در آوردن

این اقدامات عبارت است از:

نکته : ژل‌های تسکین دهنده درد دندان معمولاً حاوی موادی مانند بنزوکائین، لیدوکائین، پراکائین و کلرهکسیدین هستند. این مواد به طور موقت درد دندان را کاهش می‌دهند؛ اما باید توجه داشت که استفاده از ژل‌های تسکین دهنده درد دندان در کودکان کوچک ممکن است خطرناک باشد و باید به صورت احتیاط‌ آمیز و تحت نظارت پزشک استفاده شوند.

حفظ بهداشت دهان و دندان کودک

والدین کودک باید در دوران رشد دندانهای شیری کودک به بهداشت دهان و دندان کودک توجه ویژه ای را داشته باشند. این موضوع به کنترل درد و بی اشتهایی در دوران دندان درآوردن کمک می‌ کند.

تغذیه مناسب هنگام رویش دندان ها

تغذیه مناسب می‌تواند در بهبود بی‌اشتهایی کودکان در هنگام دندان درآوردن نقش مؤثری داشته باشد. هنگامی که دندان‌های کودک شروع به درآمدن می‌کنند، ممکن است کودک درد ناشی از رویش و عدم راحتی در دهان و لثه خود را تجربه کند که به کاهش اشتها و تغذیه نامناسب منجر شود. در اینجا چند نکته مهم درباره تغذیه کودکان در هنگام دندان درآوردن آورده شده است:

خوراکی های مناسب هنگام دندان در آوردن


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16