آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / راهکارهای کنترل و رفع ترس کودکان از دندانپزشکی

راهکارهای کنترل و رفع ترس کودکان از دندانپزشکی

سلامت دهان و دندان یک فرد از همان آغاز کودکی و رویش اولین دندانهای شیری شکل می گیرد؛ بنابراین والدین مؤظفند برای حفظ سلامت دندانهای فرزند خود، نکاتی را که مربوط به بهداشت دهان و دندان کودک است از همان ابتدا رعایت کنند. ترس کودکان از موضوع خاصی ریشه در یک موقعیت، مکان یا فرد خاصی دارد. اغلب اولین رویارویی کودکان با محیطی جدید در ایجاد حس ترس، شادی، لذت و یا غم و اضطراب در آنها تأثیر زیادی دارد. کودکانی که از رفتن به دندانپزشکی وحشت و واهمه زیادی دارند، باید ریشه این ترس های آنها پیدا شود و بتوان با انجام راهکارهایی این ترس را برای همیشه از بین برد؛ زیرا ممکن است در آینده موجب ترس های بزرگ تر و فوبیا شود. اقداماتی وجود دارد که با انجام آن می‌توان ترس از دندانپزشکی را کاهش داد. ایجاد رابطه خوب میان دندانپزشک و کودک می‌تواند برای تمام زندگی کودک مفید بوده و نه تنها او را از مشکلات متعدد مرتبط با دهان و دندان بلکه از اختلالات اضطراب و فوبیاهایی که در نتیجه ترس از دندانپزشکی ایجاد می‌شود محافظت کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

چرا کودکان از دندانپزشکی ترس دارند؟

عوامل زیادی در ترس کودکان از رفتن به نزد دندانپزشک وجود دارد؛ اما پیش از آن باید اشاره کرد که این ترس کاملاً اکتسابی بوده و محیط اطراف کودک در به وجود آمدن آن نقش مهمی دارد. از مهم ترین عوامل مؤثر بر ترس از دندانپزشکی در کودکان می توان به اطلاعات نادرست منتقل شده از سوی والدین و دوستان در محیط مدرسه و مهد کودک، تجربه ناخوشایند و دردناک از مراجعه های قبلی به دندانپزشکی، تأثیرات منفی محیط، ابزار دندانپزشکی و آمپول بی حسی و در آخر سن کم کودک اشاره کرد که همه یا بخشی از این عوامل به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی مراجعه ی کودک به دندانپزشک تأثیر می گذارد.

عدم همکاری کودک ناشی از ترس دندانپزشکی

کودکانی که در مطب دندانپزشک همکاری لازم را انجام نمی دهند معمولاً دچار استرس و اضطراب هستند . این عدم همکاری آنها می تواند برای انجام معاینه و درمان بیماری دهان و دندانشان مشکلات بسیاری را پدید می آورد و پزشک را از انجام هر اقدامی ناتوان کند .

آماده سازی کودکان قبل از مراجعه به دندانپزشکی

رفع ترس کودکان از دندانپزشکی

روش های درمان و غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی

در ادامه چند راهکار برای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشکی به شما معرفی می کنیم:

کودک خود را از سنین پایین با محیط دندانپزشکی آشنا کنید. وقتی که فرزند شما از کودکی همراه شما به دندانپزشکی بیاید کم کم به آن عادت می کند و محیط دندانپزشکی برایش عجیب نیست .

کودک را هر سه ماه یک بار نزد دندانپزشک خود ببرید تا ارتباط مؤثری بین او و دندانپزشک برقرار شود و اگر مشکلی در بین دندان های کودک وجود دارد دندانپزشک با درمان های پیشگیرانه ساده آن را حل کند. اگر اولین باری که کودک خود را نزد دندانپزشک می برید حالت اورژانسی مانند درد، عفونت یا آبسه داشته باشد، دندانپزشک مجبور است از درمان های ناخوشایند استفاده کند و کودک خاطره خوبی از اولین مراجعه به دندانپزشکی ندارد .

قبل از مراجعه به دندانپزشکی با کودک خود صحبت کنید و یک دید کلی از دندانپزشکی به او بدهید، البته لازم نیست وارد جزئیات شوید. تا جایی که امکان دارد از دندانپزشک خواهش کنید اقدامات مهم مانند ترمیم دندان، فیشورسیلانت دندان را در جلسه اول انجام ندهد تا خاطره بدی از دندانپزشکی در ذهن او باقی نماند. هنگام صحبت با او از لغاتی مانند آمپول، درد یا صدمه استفاده نکنید .

باید کودک را نزد دندانپزشک کودکان ببرید تا بتواند رفتارهای فرزند شما را کنترل کند و استرس کمتری به او وارد شود .

خودتان را برای ناآرامی های کودک آماده کنید .هرگز برخورد خشن و شدیدی با کودک خود نداشته باشید.

به سؤالات کودکتان با آرامش پاسخ دهید.

اگر کودک حساسی دارید یا شرایطی برایتان پیش آمد که نتوانستید کودک را به کلینیک دندانپزشکی کودکان ببرید، حتماً با پزشک صحبت کنید و از او بخواهید که در مهربان ترین حالت ممکن با کودک شما برخورد کند.

نقش دندانپزشک در کاهش ترس کودک

تنها والدین روی کودکان تأثیر مستقیم ندارند و در بسیاری از موارد، افراد دیگر نیز می توانند نقش مهمی در عملکرد کودکان داشته باشند. یک دندان پزشک حرفه ای و خبره می داند که چگونه با کودکان، ارتباط برقرار کند تا آنها را جذب دندانپزشکی کند. بهتر است در ملاقات اول با کودک، دندان پزشک با مهربانی و کلمات ساده شروع به صحبت با او کند. صحبت کردن با لحنی دوستانه، آرامش کودک را بیشتر می کند و ترس و غریبگی در نگاه اول از بین می رود. دندانپزشک اطفال می تواند با دادن عروسکی به کودک با او ارتباط بیشتری برقرار کند. راهکار دیگری که یک دندان پزشک اطفال برای تعامل با کودکان می تواند استفاده کند، تعریف و تمجدید از آنها می باشد. معمولاً تحسین کردن کودکان در سن های پایین، تأثیر خوبی روی آنها دارد و در امر دندان پزشکی جواب می دهد. دندان پزشک با تعریف از شجاعت و رفتار خوب کودک در حین درست کردن دندان، ترس کودک را از رفتن به دندان پزشکی کاهش می دهد، باعث می شود حس اعتمادی بین آنها شکل بگیرد و کودک را مشتاق به مراجعه های بعدی می کند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16