آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / اهمیت معاینات دوره ای و چکاپ در دندانپزشکی کودکان

اهمیت معاینات دوره ای و چکاپ در دندانپزشکی کودکان

دندانهای شیری از اهمیت بسزایی برخوردار است و بهتر است تا زمان افتادن دندان در زمان طبیعی خود در دهان نگه داری شود؛ چراکه جویدن در رشد کودک بسیار مؤثر است و همچنین فضا را برای دندانهای دائمی زیرین نگه میدارد. چکاپ دوره ای دهان و دندان در کودکان کمک می کند تا در صورت بروز مشکل در مراحل رشد دندان کودک این مشکلات زودترپیشگیری، شناسایی و از ادامه آن جلوگیری شود. از آنجا که کودک، خود قادر به تشخیص روشهای درست حفظ سلامت دندان های خود نبوده و به راهنمایی والدین و دندانپزشک کودکان نیاز دارد، لذا انجام معاینه های دوره ای توسط دندانپزشک کودکان به شکل گیری درک کودک و نیز والدین از سلامت دندان کمک می کند و منجر به پیشگیری از پوسیدگی و شکل دادن به عادات دندانی سالم در بزرگسالی می شود. به طور کلی، معاینات دوره ای مکرر باعث می شود کودک شما استرس کمتری در مورد مراجعه به دندانپزشک داشته باشد، شما را از صرف هزینه های زیادی برای درمان پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی نجات می دهد و کودک شما را به یک بزرگسال سالم تبدیل می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلیل انجام چکاپ منظم توسط دندانپزشک کودکان

کودکان در دوران رشد و تکامل بسیار حساس هستند و دندان‌های آنها نیز نیازمند مراقبت دقیق است. اهمیت چکاپ‌های منظم و دوره‌ای دندانپزشکی کودکان به دلیل موارد زیر است:

با انجام چکاپ‌های منظم دندانی، مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان‌ها، دندان‌های نهان، تخریب‌های دندانی و عفونت‌های لثه را می‌توان به‌طور زودهنگام شناسایی و پیشگیری کرد.

با مراجعه منظم به دندانپزشک در دوران کودکی، عادت به مراقبت از دندان‌ها در کودکان شکل می‌گیرد و آنها یاد می‌گیرند که به بهداشت دندان‌های خود اهمیت بدهند.

دندانپزشکان با بررسی وضعیت دندان‌ها به والدین نکات و راهنمایی‌هایی را برای حفظ بهتر دندان‌های کودکان ارائه می‌دهند و به والدین کمک می‌کنند تا در مراقبت از دندان‌های فرزندان‌شان موفق باشند.

از این رو در فرایند چکاپ های دوره ای دندانپزشکی برای کودکان، امور زیر از سوی دندانپزشک مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

دندان کودکان به دلیل شیری بودن معمولاً از سنین 4 سالگی شروع به لق شدن می کند. البته شروع این عملکرد دندان ها در کودکان مختلف متغیر است. لذا لق شدن دندان های شیری می تواند طبیعی باشد؛ اما باید به مرور اتفاق بیفتد. لق شدن یکباره دندان های کودک نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد.

رویش دندان های شیری در کودک از 8 ماهگی آغاز می شود و دندان های اصلی کودک پس از افتادن دندان های شیری از سن 8 سالگی شروع به رویش می نماید. دندان های دائمی نیاز به مراقبت ویژه دارند و اگر در اثر ضربه آسیب ببیند نیاز به ترمیم سریع دارد، لذا اگر کودک در اثر بازی و یا افتادن دچار شکستکی و ترک خوردگی شود لازم است سریعاً تحت معالجه دندانپزشک قرار بگیرد.

بررسی و کنترل رویش دندان های آسیابی دائمی در دهان کودک نیاز دارد تا تحت نظارت پزشک انجام گیرد. دندان های آسیاب نسبت به سایر دندان ها مقاوم تر هستند؛ اما در صورت رویش دیرهنگام این دندان ها نیاز است تا دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد، لذا دندانپزشک وضعیت لثه ها و یا عفونت و آسیب های احتمالی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

برخی از کودکان به طور مادرزادی دچار مشکلاتی در ناحیه فک و صورت هستند. مفصل فک کمک میکند تا در هنگام جویدن غذا دندان ها به کمک فک بیایند.

مواردی که ذکر شد از مهم ترین اقداماتی است که در طی چکاپ های منظم دندانپزشکی کودکان انجام می شود.

مزایای چکاپ دندان کودکان

معاینات دوره ای دندانپزشکی کودکان

اقدامات لازم قبل از چکاپ دندانپزشکی کودکان

برای کمک به آماده ‌کردن کودک خود برای چکاپ دندانپزشکی اقدامات زیر را انجام‌ دهید:

چکاپ دندان کودک از چه سنی آغاز می شود؟

سنین 6 ماه تا 1 سال: پزشکان توصیه ‌می‌کنند که اولین چکاپ دندانپزشکی کودک به ‌محض رویش اولین دندان و قبل از اولین تولد کودک انجام‌ گیرد. همچنین انتظار می‌رود در یک آزمایش چکاپ کامل و مناسب، دندان‌ها و لثه‌های کودک شما کاملاً بررسی ‌شوند.

کودکان نوپا: دندانپزشکان برنامه‌ریزی منظم چکاپ‌های دندانپزشکی با فواصل معمول هر 6ماه یک‌بار را برای کودکان مدرسه‌ای توصیه ‌می‌کنند. با این حال، دندانپزشک ممکن است با در نظر گرفتن عوامل مخاطره‌آمیز برای سلامت دهان و دندان کودک شما، فواصل کوتاهتر یا دفعات بیشتر چکاپ را توصیه ‌کند.

فواصل زمانی معاینات دوره ای دندانپزشکی کودکان

برنامه‌ریزی منظم چکاپ‌ با فواصل هر 6 ماه یک‌بار را برای کودکان توصیه ‌می‌شود.

عوارض عدم انجام معاینات دوره ای دندان کودکان

بدون مراقبت‌های مناسب از دهان و دندان، دندان‌های کودک دچار پوسیدگی شدید و عوارض دهانی و درد می‌شود. ممکن است کودک به علت درد دندان‌ها، از خوردن غذا خودداری کند یا بد هضم کند که باعث دردهای شکمی و تضعیف رشد کودک می شود.

هزینه چکاپ دندان کودک

در خصوص هزینه چکاپ دندان کودکان، هزینه ها در کلینیک های مختلف متفاوت می باشند و بستگی به نظر دندانپزشک کودک دارد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16