آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / عوارض عصب کشی دندان شیری در کودکان

عوارض عصب کشی دندان شیری در کودکان

دندان های شیری نیز همانند دندان های دائمی در معرض احتمال پوسیدگی قرار دارند؛ اما اکثر والدین به دلیل این که این دندان ها موقت هستند، نسبت به آنها بی توجهی می کنند و سبب می شود تا دندان دچار پوسیدگی شود و به عصب کشی نیاز پیدا کند. متخصص با انجام یک جراحی کوچک با نام پالپوتومی یا همان عصب کشی، بخش ملتهب و بافت آسیب دیده را از دندان خارج کرده و فضای خالی را با ماده مخصوصی پر می کند تا مانع از شیوع عفونت و پوسیدگی در دندان های دیگر شود. نکته مهم در این مرحله این است که عصب کشی دندان کودکان عوارض مخصوص خود را دارد و باید جدی گرفته شود. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

چگونه عصب کشی دندان شیری در کودکان باعث عوارض میشود؟

عوارض پس ‌از عصب کشی شامل شکستن دندان، عفونت مجدد آن، سوراخ ‌شدن کانال ریشه و… می‌شود. همچنین اگر دندان‌پزشک نتواند مجراهای فرعی ریشه را دقیق شناسایی کند، عفونت در کانال ریشه باقی می‌ماند و درد و مشکل دندان عود می‌کند. دندان ضعیف که روکش نشده است نسبت به فشار بسیار حساس می‌شود، در نتیجه افرادی که به دندان قروچه دچار هستند یا عادات غلطی مانند شکستن یخ یا آجیل با دندان دارند ممکن است دچار شکست دندان شوند. تمام این مشکلات سبب عوارض جدی بعد از عصب‌کشی می‌شود.

عوارض عصب کشی دندان کودکان

آیا عصب کشی دندان شیری در کودکان منجر به عفونت میشود؟

هدف درمان ریشه، پاکسازی بافت ملتهب و عفونت درونی دندان است. با این وجود در برخی مواقع ذراتی که در انتهای کانال پالپ باقی ماندند، باکتری‌های آن ناحیه را پنهان می‌کنند و زمینه برای بروز عفونت پس از عصب‌کشی دندان فراهم می‌شود. به این وضعیت اصطلاحاً عصب‌کشی ناقص می‌گویند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عصب کشی تحت بیهوشی

علائم عصب کشی ناموفق در دندان شیری کودکان

پس از درمان عصب کشی دندان، احساس ناراحتی و درد برای چند روز اول طبیعی است. اگر شروع به تجربه درد شدید کردید یا اگر دندان احساس بهتری کرد و مجدداً شروع به درد کرد، ممکن است عصب کشی شکست خورده باشد. گرفتگی کانال دندان باعث عفونت دندان می شود که باید هرچه سریعتر درمان شود.

در چند روز اول، احتمالاً تورم جزئی در اطراف دندان درمان شده خود تجربه خواهید کرد. اگر پس از بهبودی متوجه تورم شدید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. تورم می تواند نشانه عفونت باشد که نیاز به اقدام سریع دارد. بافت های متورم تمایل به حساس شدن دارند و ممکن است چرک ترشح کنند.

این ممکن است نشانه دهنده تشکیل آبسه دندان باشد. آبسه دندان اغلب با درد همراه است، اگرچه در برخی از بیماران احساس درد وجود ندارد. بنابراین، کنترل و معاینه هر نوع عفونت و ترشح ضروری است.

افزایش حساسیت یکی از علائم درمان ناموفق عصب کشی دندان است. پس از روند بهبودی درمان ، ممکن است در برخی موارد احساس درد و ناراحتی کنید. به عنوان مثال، ممکن است پس از نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا نوشیدن نوشیدنی سرد احساس درد و ناراحتی کنید. همچنین می تواند در مواردی مانند غذا خوردن یا فشار دادن دندان ها به هم حساسیت ایجاد شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان های شیری

اگر متوجه جوش یا جوشی روی چانه خود شدید که بهبود نمی یابد ، بدن ممکن است یک مجرای سینوسی روی فک و لثه شما ایجاد کرده است تا به تخلیه عفونت کمک کند. جوش روی لثه یا فک می تواند نشانه دهنده عدم موفقیت عصب کشی دندان باشد.

سینوزیت ماگزیلاری به التهاب ناشی از باکتری مربوط می شود. در مواردی، ممکن است در دندان های عقب خود عفونت داشته باشید که به سینوس ماگزیلاری سرایت می کند. پس از ایجاد التهاب در سینوزیت ماگزیلاری، احتمالاً مشکلاتی مانند احتقان، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، بوی بد دهان، درد فک و صورت را تجربه خواهید کرد.

اگر تغییراتی در شکل و رنگ دندان خود مشاهده کرده اید، ممکن است این نشانه از جمله علائم عدم موفقیت در فرایند درمان عصب کشی باشد. به پزشک خود مراجعه کنید و دندان های خود را معاینه کنید.

آیا عصب کشی باعث ترک و یا سوراخ شدن دندان شیری کودک میشود؟

دندان‌های عصب کشی شده، نمی‌توانند به ‌اندازه قبل از درمان قوی باشند؛ چرا که عملاً این دندان‌ها با خارج شدن ریشه، می‌میرند و دیگر یک بافت زنده طبیعی نیستند. همین موضوع ایجاب می‌کند که از دندان عصب کشی شده خودتان، مراقبت بهتری داشته باشید و سعی کنید که با روکش گذاشتن برای دندان خودتان، از ترک و سوراخ شدگی جلوگیری کنید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک

آیا دندانپزشک مسئول عصب کشی ناموفق دندان کودک است؟

دندانپزشک مسئول درمان عصب کشی مجدد و ناموفق دندان است؛ اما اینکه مقصر باشد یا خیر، این در نهایت بستگی به اینکه چرا کانال ریشه شما خراب شده است، دارد.

چگونه میتوان از عوارض عصب کشی دندان شیری در کودک جلوگیری کرد؟


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08