آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / مراقبت های بعد از عصب کشی دندان در کودکان

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان در کودکان

سلامت دندانهای شیری در تکامل صحیح استخوان فک، تشکیل جوانه های سالم دندانی، راهنمای رویشی مناسب برای دندانهای دائمی، جویدن غذا، تغذیه و رشد صحیح کودک، تکلم، زیبایی و اعتماد به نفس کودک نقش بسزایی دارد. در برخی موارد به دلیل عدم رسیدگی به موقع والدین به دندانهای کودک، دندان های کودک مورد حمله ی پلاک های دندانی قرار می گیرد و مینای دندان کودک تحلیل رفته و منجر به پوسیدگی دندان کودک می شود. اگر پوسیدگی دندان کودک به موقع درمان نشود، التهاب وارد عاج دندان شده و موجب درد و عفونت دندان شده و به دلیل عدم رسیدگی این عفونت از عاج عبور کرده و به ریشه نفوذ می کند و عصب ریشه را نیز درگیر خواهد کرد. اگر عصب کشی دندانهای شیری به موقع انجام شود، هیچ گونه آسیب و خطری برای جایگزینی دندان دائمی ندارد و دندان دائمی بدون هیچ مشکلی رشد می کند. دندان عصب کشی شده در کودکان بسیار حساس است و عدم مراقبت آن باعث خرابی بیشتر و آسیب به لثه و فک می شود. عدم رعایت نکردن نکات مراقبتی بعد از عصب کشی دندان در کودکان، باعث احساس درد بیشتر و التهاب لثه در ناحیه دندان آسیب دیده کودک می شود. این مراقبت ها یکی از مواردی است که نه تنها باعث کاهش عوارض درمان های دندانپزشکی می شود، بلکه به تأثیرگذاری هرچه بیشتر درمان نیز کمک می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

چرا نباید بعد از عصب کشی غذاهای سرد و گرم استفاده کرد؟

بعد از عصب کشی، دندان ممکن است حساسیت به فشار و حرارت داشته باشد، بنابراین به مدت معینی (که توسط دندانپزشک شما تعیین می‌شود) از خوردن موادی سرد مانند بستنی‌ پرهیز کرد. همچنین نوشیدنی‌های سرد و گرم مصرف ننمایید.

چند ساعت بعد از عصب کشی دندان میتوان غذا خورد؟

ممکن است در حین جویدن، گونه‌ها یا زبان خود را گاز بگیرید یا متوجه داغ بودن غذا نشوید و به ساختار دندان پرشده آسیب برسانید. معمولاً دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداقل 2 ساعت صبر کنید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان کودکان در کرج

مصرف داروهای مجاز و غیر مجاز بعد از عصب کشی دندان کودک

داروها و قرص‌های مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم معمولاً ناراحتی پس از عصب کشی را کاهش می‌دهند.

در بیشتر موارد، پس از درمان ریشه نیازی به آنتی بیوتیک نیست. اگر عفونت یا کیست وجود داشته باشد، لازم است که آنتی بیوتیک مصرف شود.

اگر دندانپزشک احساس کند که لازم است داروهای مخدر تجویز کند، باید از آن داروها مصرف کرده تا درد را کاهش دهید. داروهای مخدر هرگز نباید همراه با الکل، مسدود کننده‌های هیستامین (آنتی هیستامین‌ها)، آرام بخش‌ها، شل کننده‌های عضلانی یا هر عامل دیگری که سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار می‌دهد، مصرف شود. مواد مخدر اثرات این داروها را روی مغز افزایش داده و مصرف بیش از حد آنها می‌تواند مخرب باشد.

مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک

بعد از عصب کشی دندان کودک خوردن چه غذاهایی توصیه میشود؟

تا زمانی که بی حسی کودک به طور کامل از بین نرفته است غذا نخورد؛ زیرا ممکن است فشار زیادی به دندان آورده و دچار ترک و شکستگی شود. سوپ، پوره سیب زمینی، سیر برنج، موز، کیک و هر غذایی که نیاز به جویدن ندارد به کودک خود بدهید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی

بعد از عصب کشی دندان کودکان چه کارهایی را نباید انجام داد؟

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از عصب کشی دندان

یکی از جنبه‌های حیاتی مراقبت‌ های بعد از عصب کشی حفظ بهداشت خوب دهان است. بیماران باید به دو روز مسواک زدن در روز و مرتباً نخ دندان کشیدن ادامه دهند تا از تجمع پلاک‌ها جلوگیری کرده و ریسک عفونت را کاهش دهند. استفاده از مسواک نرم و تکنیک‌های درست مسواک زدن می‌تواند به محافظت از دندان و لثه درمان شده کمک کند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08