آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / پکسوژنزیس یا عصب کشی دندان کودکان

پکسوژنزیس یا عصب کشی دندان کودکان

پکسوژنزیس (درمان ریشه) یا عصب کشی دندان کودکان به برداشت پوسیدگی و عفونت تاجی و شستشوی ناحیه اکسپوز شده و قرار دادن ماده ای خاص روی پالپ دندان گفته می شود. درمان ریشه وقتی انجام می شود که پوسیدگی دندان در حد عصب تاجی دندان را درگیر کرده باشد و به ریشه نرسیده باشد. در این صورت موجبات تشکیل شدن طبیعی ریشه ها فراهم میشود.

آسیب های تروماتیک و فیزیکی دندان ممکن است در هر سن یا شرایطی ایجاد شوند. حتی زمانی که یک فرد در حال بازی کردن یا انجام فعالیت روزمره باشد احتمال آسیب دندان های او در اثر ضربه و آسیب فیزیکی وجود دارد. زمانی که آسیب فیزیکی به دندان در سنین کودکی ایجاد شود، ممکن است با مشکلات جدی تری نسبت به سنین بزرگسالی همراه باشد. اهمیت سلامت دندانها در زمان کودکی از این جنبه قابل توجه است که در سنین کودکی هنوز دندانهای افراد به نمو کامل خود نرسیده است و آسیب های درمان نشده میتوانند منجر به تاثیرات طولانی مدت در دندانهای کودکان شوند.

گاهی ممکن است رشد ریشه دندان کودکان در اثر آسیب فیزیکی متوقف شود! زمانی که در کودکان، پالپ دندان (که مغز دندان نیز نامیده میشود) در اثر آسیب فیزیکی دچار آسیب شود، میتوان با دو فرایند اپکسیفیکاسیون (apexification) و اپکسوژنزیس (apexogenesis) آن را بهبود بخشید. در این مطلب قرار است تا اطلاعاتی کلی در مورد اپکسوژنزیس، عصب کشی دندان کودکان و تفاوت آن با اپکسیفیکاسیون خدمت شما ارائه کنیم، بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب میخوانید

اپکس دندان چیست؟

اپکس دندان ناحیه‌ی نوک ریشه دندان است. دندان از چندین بخش متفاوت ساخته شده است که از جمله آنها میتوان به تاج، ریشه و ناحیه گردنی دندان اشاره کرد. اپکس در نوک یا به عبارت دیگر در انتهای ریشه دندان قرار دارد. در ناحیه اپکس، مجرایی وجود دارد که تمام رگهای خونی و رشته های عصبی مرتبط به دندان، وارد دندان میشوند. از همین رو، سلامت، رشد و نمو ناحیه اپکس دندان در سلامت وضعیت دندان و دهان افراد بسیار مهم است.

اپکس باز دندان چیست؟

ریشه یک دندان طبیعی به شکل مخروطی است و ریشه دندان از تاج دندان به سمت بسته ریشه امتداد یافته است. زمانی که چنین دندانهایی آسیب ببینند، آن را با عصب کشی رایج (normal root canal procedure) درمان میکنند.با این حال، همیشه دندانها چنین ساختاری را نشان نمیدهند. برخی دندانها در انتهای ریشه خود و در ناحیه اپکس، شکل بسته‌شده ندارند. این وضعیت با عنوان اپکس باز شناخته میشود. این وضعیت نشانگر این مسئله است که چنین دندانهایی به صورت کامل رشد نکرده اند و برای رشد، نمو و استحکام خود نیاز به زمان بیشتری دارند. این وضعیت را نمیتوان با عصب کشی رایج درمان کرد. در این حالت، اپکسیفیکاسیون و اپکسوژنزیس دو فرایند مطلوب به شمار میروند.

اپکسوژنزیس یا عصب کشی دندان کودکان

اپکسوژنزیس، اپکسوژنزی یا عصب کشی دندان کودکان نوعی فرایند درمانی برای بهبود وضعیت پالپ دندان است که در طی آن سعی میشود تا وضعیت دندان آسیب دیده یا نمو نیافته بهبود یابد. در این فرایند سعی میشود تا هم ناحیه اپکس بسته شود و هم ریشه دندان تشکیل گردد. در طی اپکسوژنزیس یا عصب کشی دندان کودکان، بیشتر یا همه‌ی پالپ دندان برداشته شده و با یک ماده زیست سازگار جایگزین میشود. در این مرحله، هدف این است که پالپ آسیب دیده و ملتهب جدا گردد. ماده استفاده شده برای جایگزینی ساختار پالپ ساختاری مناسب دارد که مانع ایجاد التهاب یا پاسخ ایمنی در بدن میشود. از جمله مواد استفاده شده در این روش درمانی میتوان به کلسیم هیدروکسید اشاره کرد. این جایگزینی پالپ دندانی منجر به تحریک ترمیم و بازسازی پالپ شده و منجر به بسته شدن انتهای ریشه دندان میشود. اپکسوژنزیس برای دندانهایی مناسب است که پالپ آنها زنده است اما در اثر آسیب فیزیکی مانند تصادف یا ضربه، نمایان شده و دچار التهاب گشته است.

پکسوژنزیس

اَپِکسیفیکاسیون

اپکسیفیکاسیون فرایند درمانی مشابه با اپکسوژنزیس است و مانند آن، بر روی دندان نابالغ صورت میگیرد. در این فرایند، ریشه دندان پاکسازی شده و انتهای کانال ریشه با استفاده از مواد شیمیایی، بسته میشود. در این مرحله از موادی مانند کلسیم هیدروکسید استفاده میشود که باعث ایجاد مانع آهکی محکمی در انتهای کانال ریشه میشوند. در واقع، هدف نهایی از اپکسیفیکاسیون، ایجاد یک مانع مستحکم در انتهای باز ریشه دندان است. اپکسیفیکاسیون برای زمانی کاربرد دارد که پالپ دندان دچار نکروز شده و مرده باشد و ریشه دندان به طور ناقص ایجاد شده باشد. هدف از اپکسیفیکاسیون، مسدود کردن کانال ریشه دندان است تا عفونتی در اثر باز بودن آن ایجاد نگردد.

تفاوت اپکسیفیکاسیون و اپکسوژنزیس

تفاوت اپکسیفیکاسیون و اپکسوژنزیس را میتوان بصورت خلاصه چنین بیان کرد:

اپکسیفیکاسیون فرایندی درمانی برای دندانهای نابالغ است که برای دندانهایی به کار میرود که امکان احیا و ترمیم پالپ دندان در آنها وجود ندارد و با ایجاد یک سد کلسیمی، تنها مانعی برای عفونت و آسیب بیشتر دندان ایجاد میشود. اما اپکسوژنزیس بر روی دندانهای نابالغی به کار میرود که پالپ آنها زنده است و امکان رشد و ترمیم دارد اما در طی التهاب، آسیب دیده است و در این فرایند، سعی میشود تا با مواد زیست سازگار، نمو فیزیولوژیک دندانها تحریک شده و دندانها شروع به رشد و ترمیم ساختار خود کنند.

برای کسب اطلاعات درباره علت و درمان آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهارلو [ 1402-08-02 ]
سلام هزینه عصب کشی دندان آسیاب شیری چقدره ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08

بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکانبررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکان

در این مقاله قصد داریم به بررسی فلوروزیس دندانی در کودکان، علل ایجاد آن، تأثیرات بر سلامت دندان ها و روش های پیشگیری و درمان آن بپردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-05

سوالات رایج در مورد روکش دندان شیری کودکانسوالات رایج در مورد روکش دندان شیری کودکان

روکش دندان شیری کودکان یک روش محافظتی است که به حفظ و تقویت دندانهای شیری آسیب دیده کمک می کند. در ادامه به سوالات رایج در مورد این روکش ها میپردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-05-31