آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / آیا دندان شیری کودکان نیاز به عصب کشی دارد؟

آیا دندان شیری کودکان نیاز به عصب کشی دارد؟

کودکان بعد از اینکه چند ماه از تولدشان سپری شد به تدریج دندان شیری در می‌آورند. دندان شیری همانند دندان دائمی، پالپ یا مغز دارد که عصب دندان در آن قرار دارد. در این قسمت رگ‌های خونی هم وجود دارد و مواد ضروری و اکسیژن از طریق پالپ به دندان می‌رسد. اگر پالپ دندان صدمه ببیند یا به عفونت دچار شود نیاز است که عصب‌کشی یا ریشه دندان درمان شود؛ بنابراین لازم نیست با خراب شدن دندان کودکان، آنها را کشید، بلکه می‌توان مانند بزرگسالان، دندان آنها را عصب‌کشی کرد. دندان های شیری بعد از 6 سالگی شروع به افتادن می کنند و نهایتاً تا 12 سالگی در دهان کودکان قرار دارند؛ اما استفاده از عصب کشی دلایل منطقی نیز به همراه دارد. دندان های شیری مانند دندان های دائمی می باشند، اگر یکی از آنها به دلیل پوسیدگی دندان و یا سایر مشکلات دچار آسیب شود و از بین برود، مشکلاتی برای صحبت کردن کودک و یا کج شدن دندان های دائمی و … ایجاد می کند. در واقع مهم ترین کاربرد این دندان ها، به منظور رشد مناسب دندان های دائمی و هدایت آنها به منظور جلوگیری از کج شدن دندان های دائمی هستند؛ لذا عصب کشی دندان یکی از روش های بی خطر می باشد که به منظور درمان درد دندان شیری استفاده می شود. دندانپزشکان قبل از هر اقدامی باید دندان کودک را بررسی و معاینه کرده و بر اساس نکات خاصی از جمله سن کودک، حال عمومی او، موقعیت و میزان دندان آسیب‌دیده، زمان افتادن دندان شیری، انتخاب می‌کند که دندان را عصب‌کشی کرده و یا باید کشیده شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم نیاز کودک به عصب کشی دندان

واضح‌ترین علائم نیاز به درمان ریشه در کودکان، شامل موارد زیر هستند:

مزایای عصب کشی دندان کودکان

  1. به دلیل این که پوسیده شدن دندان و ایجاد سوراخ در آن درد بسیار زیادی دارد و می تواند در خوابیدن شبانه کودکان اختلال به وجود بیاورد، عصب کشی دندان می تواند راه حل مناسبی برای درمان این مشکلات باشد.
  2. وجود دندان های شیری به منظور خوردن غذا، حرف زدن و حفظ فضا برای رویش مرتب دندان های دائمی بسیار مهم است. بنابراین با عصب کشی می توان این دندان ها را حفظ کرد.
  3. در صورتی که به کمک مواد همرنگ، دندان پر شود، از نظر ظاهری دندان عصب کشی شده کاملاً مانند دندان های طبیعی می باشد.
  4. از وارد شدن فشار اضافی به سایر دندان ها خودداری کرده و سبب ساییده نشدن دندان ها می شود.
  5. در صورتی که در زمان مناسب عصب کشی دندان کودکان اتفاق نیفتد، در نهایت ایجاد ترک و آبسه چرکی در ریشه دندان اتفاق می افتد.
عکس عصب کشی دندان های شیری

چرا عصب کشی دندان شیری ضروری است؟

اگرچه دندان‌ های شیری کودکان در نهایت می‌افتد؛ اما از دست دادن زودرس دندان‌ های شیری می‌تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند. وجود دندان‌ های شیری برای صحبت کردن، تغذیه مناسب و ایجاد و حفظ فضای کافی برای رشد دندان‌ های دائمی ضروری است. زمانی که دندان‌ های شیری پیش از زمان مناسب از بین بروند، می‌توانند منجر به کج شدن دندان‌های دائمی شوند. بنابراین عصب کشی، دندان‌ های شیری کودکان شما را از آسیب حفظ می‌کند و احتمال رویش دندان‌ های دائمی را بدون هیچ مشکلی افزایش می‌دهد.

نحوه عصب کشی دندان شیری چگونه است؟

پیش از انجام کار باید یک عکس رادیوگرافی تهیه کرده و هرگونه اطلاعات پزشکی که برای پزشک مورد نیاز است را فراهم کنید تا تشخیص صحیح برای انجام گرفته شود. در روند انجام عصب کشی دندان شیری ابتدا باید دقت کنید محیط دندانپزشکی کودکان باید امن و آرام باشد. پزشک، بی حسی را تزریق کرده و شروع به آغاز کار می نماید. ابتدا باید پالپ یا مغز دندان به صورت کامل از هرگونه آلودگی و میکروب پاکسازی شود و این فضا به صورت کامل ضد عفونی و استریل شود. پس از آن اقدام به پر کردن ناحیه و سپس از روکش مخصوص دندان شیری برای تثبیت کار باید استفاده شود.

مراقبت های لازم بعد از عصب کشی دندان شیری

بعد از تکمیل روش عصب کشی دندان شیری، کودکان نباید دردی را تجربه کنند. با این حال ممکن است در دو هفته اول پس از عمل، دندان‌ها نسبت به دمای سرد یا گرم حساسیت داشته باشند. در روزهای پس از عصب کشی، ضروری است که کودک دو بار در روز از مسواک و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کند. این کار به تمیز نگه داشتن دهان آنها و جلوگیری از عصب کشی در آینده کمک می‌کند.

تفاوت عصب کشی دندان شیری کودکان با بزرگسالان چیست؟

از تفاوت‌ های اصلی بین عصب کشی دندان شیری کودکان و بزرگسالان این است که پوسیدگی در دندان‌ های شیری سریعتر از دندان‌های دائمی پخش می‌شود. همچنین پوسیدگی موجود در دندان‌ های شیری در صورت عدم درمان به موقع، می‌تواند به دندان‌های دائمی زیرین سرایت کند. این یکی از دلایل مهمی است که ضرورت عصب کشی برای دندان‌های شیری پوسیده را توجیه می‌کند. عصب کشی دندان کودکان از این نظر متفاوت است که از پر کننده دائمی برای دندان‌های شیری استفاده نمی‌شود. به این دلیل که دندان‌ های شیری در نهایت می‌افتند تا جایی برای دندان‌ های دائمی ایجاد شود.

آیا عصب کشی دندان شیری کودکان درد دارد؟

دندان‌پزشک پیش از انجام عصب کشی از داروی بی‌حسی مناسب در محل مورد نظر برای کودک استفاده خواهد کرد؛ بنابراین در طول انجام درمان، کودک دردی را احساس نخواهد کرد. پس از انجام عصب کشی نیز ممکن است درد مختصری پس از رفع بی‌حسی وجود داشته باشد که با استفاده از داروی مسکن ضعیف برطرف می‌شود.

عوارض عصب کشی دندان شیری

هزینه عصب کشی دندان شیری و دائمی کودکان در کرج

هزینه عصب کشی دندان به موارد زیر بستگی دارد:

برای آگاهی از علل و درمان آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صفورا کریمی [ 1402-06-18 ]
دخترم ۴ سالشه دندونش عصب کشی میخواد نیاز هست حتما این کار انجام بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08

بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکانبررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکان

در این مقاله قصد داریم به بررسی فلوروزیس دندانی در کودکان، علل ایجاد آن، تأثیرات بر سلامت دندان ها و روش های پیشگیری و درمان آن بپردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-05

سوالات رایج در مورد روکش دندان شیری کودکانسوالات رایج در مورد روکش دندان شیری کودکان

روکش دندان شیری کودکان یک روش محافظتی است که به حفظ و تقویت دندانهای شیری آسیب دیده کمک می کند. در ادامه به سوالات رایج در مورد این روکش ها میپردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-05-31