آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / علت مشکلات فک در کودکان و نحوه درمان آن

علت مشکلات فک در کودکان و نحوه درمان آن

به مجموعه‌ای از استخوان‌های سر که دندان‌ها را نگه داشته و در باز و بسته شدن دهان نقش دارند فک گفته می‌شود. فک از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل فک بالا که ثابت است و فک پایین که متحرک بوده و برای باز و بسته کردن دهان حرکت می‌کند. در حالت نرمال و طبیعی حدود 1 تا 2 میلی‌متر جلوتر از فک پایین قرار دارد. به هر نوع ناهماهنگی بین دو فک و عدم قرینگی فک‌ها ناهنجاری فک گفته می‌شود. این ناهنجاری‌ها در برخی مواقع خفیف و برخی مواقع حاد هستند و گاهی توأم با اختلالات شدیدتری هستند که تنها با عمل جراحی اصلاح می‌شوند. بروز انواع ناهنجاری‌ های فک و دندان در سنین کودکی و بزرگسالی امکان پذیر است. اهمیت تشخیص و درمان ناهنجاری فک در کودکان از آنجا است که می‌تواند تأثیر جدی بر روی رشد و توسعه صحیح دهان، فک‌ها و صورت داشته باشد. همچنین ناهنجاری‌های فکی می‌توانند به مشکلات تنفسی، مشکلات تلفظی، مشکلات مکیدن و بلعیدن، درد دهان و مشکلات ظاهری (مانند تغییرات در شکل صورت) منجر شوند. بنابراین در صورت بروز هرگونه نگرانی در مورد فک کودک، توصیه می‌شود به یک دندانپزشک کودکان یا متخصص ارتوپدی فک و صورت مراجعه کنید تا ارزیابی و درمان لازم انجام شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل مشکلات فک در کودکان

علت ناهنجاری‌های فک و دندان در کودکان می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در متن زیر، به مهم‌ترین این عوامل اشاره کردیم.

برخی از ناهنجاری‌های فک و دندان، متأثر از عوامل ژنتیکی هستند. به طور مثال برخی از بیماری‌ها مانند اریتروبلاستوز، سندرم داون می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های فک و دندان در کودکان شود. بیماری اریتروبلاستوز یک بیماری ژنتیکی نادر است که بر روی ساختار فک و دندان تأثیر می‌گذارد. سندرم داون که یک اختلال کروموزومی است که با ناهنجاری‌های فک و دندان مرتبط است.

در برخی موارد، اختلال در تکامل جنین می‌تواند موجب ناهنجاری‌های فک و دندان در کودکان گردد. اختلال در تکامل جنین به مشکلاتی در فرآیند تشکیل و رشد جنین در دوران بارداری اشاره دارد که می‌تواند به تغییرات و ناهنجاری‌های ساختاری در فک و دندان منجر شود. به عنوان مثال، اختلالات در تکامل جنین می‌تواند باعث تشکیل ناهنجاری‌های ساختاری در فک و دندان شود که در نتیجه می‌تواند به عدم تطابق بین فک‌ها، تغییر شکل فک‌ها یا پیشروی بیش از حد یک فک نسبت به فک دیگر منجر شود.

ضربه دیدن فک پایین در کودکی می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در بروز ناهنجاری‌های فک و دندان در کودکان باشد. وارد شدن ضربه شدید به فک پایین می‌تواند موجب شکستگی در استخوان‌های فک شده و به عدم تطابق بین فک‌ها، تغییر شکل فک‌ یا حتی منجر به جابه جایی دندان‌ها شود. همچنین وارد شدن ضربه به فک پایین باعث عدم هماهنگی بین فک و دندان می‌شود. این عدم هماهنگی می‌تواند موجب تغییر در رشد و تطابق بین فک و دندان شود.

از دست رفتن زودهنگام دندان‌های شیری می‌تواند یکی از عوامل ناهنجاری‌های فک و دندان در کودکان باشد. دندان‌های شیری نقش مهمی در رشد صحیح فک و دندان دارند. زمانی که یک دندان شیری زودتر از زمان معمول می‌افتد، می‌تواند موجب تأخیر در رشد دندان‌های دائمی و تغییر در موقعیت آنها شود. این ناهنجاری‌ها شامل جابه‌جا شدن دندان‌های دائمی و عدم هماهنگی بین فک‌ها می‌شوند. همچنین از دست رفتن زودهنگام دندان‌های شیری موجب ایجاد فضای خالی بین دندان‌ها می‌شود. این فضای خالی می‌تواند منجر به حرکت و جا به جایی دندان‌ها به سمت فضای خالی می‌شود. در نتیجه، دندان‌های دائمی زیرین نهفته می‌مانند یا اینکه نامرتب رشد می‌کنند.

داشتن عادت اشتباه مانند مکیدن انگشتان در دوران کودکی و استفاده طولانی مدت پستانک از جمله عواملی هستند که باعث تخریب ساختار دندان می‌شوند.

الگوی تنفس از دیگر عواملی است که موجب ناهنجاری فک کودکان می‌شود. تنفس از دهان به جای بینی در کودکان به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد.

نشانه های مشکلات فک در کودکان

نحوه تشخیص مشکلات فک کودکان

برای تشخیص ناهنجاری فک در کودکان، معمولاً به دنبال علائم و نشانه‌های مشخصی می‌گردند، از جمله تجزیه و تحلیل دقیق دندان‌ها و فک‌ها، مطالعه تاریخچه پزشکی و خانوادگی، و انجام آزمون‌های تصویربرداری مانند ایکس‌ری یا تصویربرداری سه بعدی. بهترین راه برای تشخیص و درمان ناهنجاری فک در کودکان مشاوره با یک دندانپزشک کودکان یا متخصص ارتوپدی فک و صورت است. آنها می‌توانند پس از ارزیابی و بررسی دقیق، یک طرح درمانی مناسب را برای کودک شما تهیه کنند.

مشکلات فک کودکان

مشکلات ناشی از ناهنجاریهای فکی کودکان

ناهنجاری فک می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی، سختی در آشامیدن و جویدن غذا و ناراحتی در صحبت کردن شود.

نحوه درمان مشکلات فکی کودکان

بسته به نوع ناهنجاری و نیازهای هر بیمار، درمان ناهنجاری فک کودکان متفاوت است و از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌شود.

استفاده از ارتودنسی ثابت (بریس‌ها) برای اصلاح موقعیت دندان‌ در کودکان رایج است. براکت‌ها به دندان‌ها چسبانده می‌شوند و با استفاده از وایرهای ارتودنسی و ابزارهای دیگر، دندان‌ها به شکل صحیح و منظم قرار می‌گیرند. این روش بیشتر برای کودکانی که ناهنجاری‌های جدی و پیچیده دندانی دارند، استفاده می‌شود. استفاده از بریس برای دندان کودکان با توجه به تشخیص دندانپزشک انجام می‌شود.

استفاده از ارتودنسی متحرک از جمله روش‌های مورد استفاده برای درمان ناهنجاری‌های فک و دندان کودکان است. از این روش برای برطرف کردن فاصله بین دندان‌ها، انحراف فک و سایر مشکلات مربوط را درمان کرد. معمولاً از این روش در مراحل اولیه رشد دندان‌ها و فک کودکان تجویز می‌شود.

در برخی موارد ناهنجاری‌های فک و دندان به حدی جدی و پیچیده هستند که درمان با استفاده از روش‌های جراحی انجام می‌شود. این نوع ناهنجاری‌ها ممکن است شامل انحراف شدید فک، عدم تطابق بین فک‌ بالا و پایین، فاصله بین دندان‌ها و سایر مشکلات جدی در دندان‌ها باشد.

تاثیر ارتودنسی در رفع مشکلات فک کودکان

بهترین زمان درمان مشکلات فکی کودکان

بهترین زمان برای درمان ناهنجاری های فکی در دختران 8 یا 9 سالگی و در پسران 10 یا 11 سالگی می باشد.

عوارض عدم درمان مشکلات فک در کودکان

اگر ناهنجاری فک برطرف نشود، مشکلات جدی در زمینه تنفس و صحبت کردن فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر آن ناهنجاری فک تأثیر زیادی در ظاهر فرد داشته و می‌تواند بر روی اعتماد به نفس آنها نیز تأثیر داشته باشد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16