آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / علت و درمان انحراف عقب رفتگی فک پایین در کودکان

علت و درمان انحراف عقب رفتگی فک پایین در کودکان

یک چهره هماهنگ و سالم، باعث سلامت روان و جسم کودک نیز خواهد شد. در برخی شرایط دهانی و دندانی ممکن است عقب بودن فک پایین در کودکان به وجود بیاید. علت عقب بودن فک پایین در کودکان ممکن است بر اثر عدم رشد کافی یکی از فک ها یا ایجاد اختلال در رشد یکی از فک ها باشد که در نتیجه باعث می شود دندان ها به درستی روی هم قرار نگیرند. عقب بودن فک پایین در کودکان میتواند باعث نازیبا شدن لبخند کودک، عدم اعتماد به نفس، اختلال در غذا خوردن و اختلال هنگام صحبت کردن باشد. با توجه به پیشنهاد و توصیه متخصصین ارتودنسی برای معاینه و بررسی مشکلات مربوط به دندان و فک، بهترین بازه زمانی پیش از رسیدن کودک به سن بلوغ است. در دوره کودکی مشکلات فک و دندان راحت‌تر درمان می‌شود؛ یعنی زمانی که فک انسان هنوز به‌طورکامل رشد نکرده می‌تواند درمان خود را آغاز کرده تا به درمان‌هایی مانند جراحی فک نیاز نداشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت عقب رفتگی فک پایین کودکان

علی‌رغم اینکه در اکثر موارد این اختلال مادرزاردی و وراثتی است؛ اما برخی مواقع این مشکل می‌تواند در افرادی که این ناهنجاری را مادرزادی به ارث نبرده‌اند هم بروز کند، برخی از این دلایل عبارتند از:

عوارض عقب رفتگی فک پایین کودکان

اگر مشکل عقب بودن فک پایین بدون توجه رها شود و اقدامات مناسب برای درمان آن انجام نشود، عوارض و مشکلات زیر را به دنبال خواهد داشت:

رشد فک پایین تا چه سنی ادامه دارد؟

هنگام به دنیا آمدن نوزادان فک آنها حدود %50 رشد خود را تکمیل کرده است و تا سن شش‌سالگی حدود %80 رشد خود را خواهد کرد. لازم به ذکر است که رشد فک و صورت تا زیر 18 سالگی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و پس از سن بلوغ، تغییرات استخوانی صورت تنها محدود به تغییرات پروفیل استخوانی می‌شود.

عقب رفتگی فک پایین کودکان

کدام پزشک عقب رفتن فک پایین کودک را تشخیص میدهد؟

برای تشخیص نوع مشکل و ناهنجاری فکی بهترین کار مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک با سنجش ارتباط دو فک بالا و پایین نسبت به هم می‌تواند به خوبی تشخیص دهد که ناهنجاری مربوط به کدام فک است.

سن مناسب درمان عقب رفتگی فک پایین

به گفته متخصصین ارتودنسی لازم است برای کودکان در سنین 6 الی 7 ساگی اولین ویزیت ارتودنسی انجام شود. تا پیش از تکمیل رشد فک‌ها و دندان‌ها و رسیدن به سن بلوغ، ناهنجاری‌های فکی و دندانی تشخیص داده شده و در اسرع وقت درمان شود. از آنجا که هنوز رشد استخوانی فک به طور کامل انجام نشده است، می‌توان این مشکل را با دستگاه فانکشنال ارتودنسی درمان نمود. ارتودنسی فانکشنال علاوه بر تمرکز بر روی مرتب کردن دندان‌ها، به بهود وضعیت استخوان‌های فک از جمله جلو کشیدن فک در کودکی و سنین رشد کمک می‌کند.

درمان عقب رفتگی فک پایین کودکان

ارتودنسی: ارتودنسی دارای انواع و روش های متفاوتی است که با توجه به سن کودک، شرایط و میزان بهم ریختگی دندان ها، توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی برای کودک انجام میشود.

جراحی برای درمان عقب بودن فک پایین در کودکان: در شرایط شدیدتر اختلالات فکی، نیاز است تا با تشخیص دندانپزشک متخصص ارتودنسی و پزشک متخصص جراحی دهان، فک و صورت جراحی فک انجام شود تا اصلاح فک صورت گیرد. جراحی فک معمولاً در زمانی انجام میشود که رشد فک ها و دندان ها به صورت کامل صورت گرفته است.

درمان عقب بودن فک پایین در کودکان با استفاده از دستگاه های کمکی: در این روش استفاده از دستگاه های کمکی میتواند باعث تقویت و اصلاح عضلات فک شده و باعث بهبود توازن میان دو فک هنگام بستن و روی هم قرار گرفتن دندان ها شود. دستگاه های کمکی میتواند در اصلاح و برطرف کردن عقب بودن فک پایین در کودکان تا حد زیادی تاثیر گذار باشند.

ترکیب روش های درمانی ارتودنسی برای درمان عقب بودن فک پایین در کودکان: در شرایط دیگر استفاده از ارتودنسی با روش های متفاوت آن مثل ارتودنسی با پلاک شفاف یا ارتودنسی با پلاک متحرک همزمان با جلوگیری از تکرار عادات بد مثل مکیدن انگشت یا استفاده ازپستانک، تا حد زیادی به درمان عقب بودن فک پایین در کودکان کمک کند.

هزینه اصلاح کوچکی فک پایین کودکان

به‌طور کلی نمی‌توان هزینه ثابت و مشخصی را برای درمان و اصلاح فک ارائه داد؛ چراکه روش‌های گسترده درمانی و همچنین طرح‌ درمان‌های مختلف که در سنین مختلفی انجام می‌شوند و هزینه‌های مختلفی برای بیمار به ‌دنبال دارند. در کل هزینه اصلاح فرم فک و دندان با روش اصولی و ایمن درست بعد از معاینه و ویزیت توسط متخصص مشخص می‌شود.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16