آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / مشکلات و بیماریهای شایع دهان و دندان در کودکان

مشکلات و بیماریهای شایع دهان و دندان در کودکان

دهان و دندان کودکان نسب به بزرگترها از حساسیت بالایی بر خوردار می باشد. بهداشت دهان و دندان کودکان، یکی از مسائل مهمی است که والدین باید به آن توجه جدی داشته باشند. بیماری های دهان و دندان کودکان اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشوند، می‌توانند عوارض جدی را در پی داشته باشند. کودکان معمولاً در معرض پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان ها قرار دارند. اگر شما هر کدام از بیماری های دهان و دندان کودکان که در ادامه به آن اشاره شده است را در کودک خود مشاهده کردید، در سریع ترین زمان به کلینیک دندانپزشکی تخصصی یا متخصص دندانپزشک کودک مراجعه نمایید؛ چرا که دندان کودکان از اهمیت بسیار بالایی در خوردن غذا و تلفظ صحیح کلمات را برای کودکان دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اثرات منفی مشکلات دهان و دندان کودکان

اثرات منفی مشکلات دهان و دندان نه تنها به حفظ سلامت دندان و لثه آسیب وارد می‌کند، بلکه می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نیز تا حد زیادی افزایش دهد.

بوی بد دهان کودک

بوی بد دهان در کودکان بیشتر در زمان بیدار شدن از خواب اتفاق می‌افتد. با این وجود از عوامل اصلی این موضوع می‌توان به بهداشت ضعیف دهان و دندان کودک اشاره کرد. مسواک نزدن باعث تجمع پلاک‌های دندانی می‌شود و این پلاک‌ها نه تنها باعث بد بو شدن دهان کودک می‌شوند بلکه بیماری‌های لثه را نیز به همراه دارند.

ترک خوردن و شکستن دندان کودک

یکی دیگر از بیماری‌های شایع دهان و دندان کودکان، ترک خوردن و شکستن دندان است. تحت شرایط مختلف همچون افتادن و زمین خوردن کودک، ممکن است دندان‌های آن ترک بخورند یا بشکنند. اگر دندان کودک به هر دلیلی افتاد، سریع آن را در داخل ریشه قرار دهید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. چنانچه دندان کودک ترک خورده باشد نیاز به ترمیم و روکش دارند.

بیماریهای دهان و دندان کودکان

پوسیدگی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان کودک ناشی از تجمع پلاک بر روی دندان م‌ی باشد. اگر این پوسیدگی به موقع تشخیص داده شود درمان آن آسان است. پوسیدگی دندان باعث افزایش سرعت افتادن دندان‌های شیری کودک می‌شود و مشکلاتی را در رشد دندان‌های دائمی ایجاد می‌کند.

عفونت های دهان و دندان در کودکان

عفونت دندان در کودکان یک مشکل شایع است که دلایل زیادی برای بروز آن وجود دارد. اگرچه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی است؛ اما رژیم غذایی ناسالم نیز می‌تواند به بروز عفونت دندان کودکان منجر شود. مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی نشاسته، باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها در دهان می‌شود و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین شکستگی و بروز ترک بر روی دندان می‌تواند نقطه ورودی برای باکتری‌ها به داخل دندان باشد و عفونت را به وجود آورد. به همین دلیل، درمان به موقع پوسیدگی دندانی بسیار حائز اهمیت است تا جلوی بروز عفونت ها گرفته شود.

مشکلات لثه در کودکان

بیماری های لثه یا اصطلاحاً پریودنتال بیماری هایی است که در بافت لثه و استخوان های اطراف دندان ممکن است رخ دهد. بیماری لثه براثر تجمع پلاک میکروبی روی دندان ها براثر عدم مسواک زدن و عدم بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. بیماری لثه در کودکان بسیار شایع بوده و نوع شایع آن در کودکان التهاب لثه یا ژنژیویت مضمن می باشد .

انواع بیماری های لثه در کودکان

ژنژیویت مزمن : این بیماری لثه در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک نزدن ایجاد شده و نشانه های آن خونریزی،التهاب و قرمز شدن لثه است. در این مرحله با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان این عارضه به راحتی برطرف می شود و در صورت رعایت نکردن آن باعث پیش روی بیشتر بیماری و جمع شدن پلاک ها و جرم بر روی دندان شده و مرحله بعدی از پیشرفت بیماری یعنی پریودنتیت را ایجاد می کند.

پریودنتیت تهاجمی : اگر ژنژیویت درمان نشود به فاز بعدی بیماری لثه می رویم که پریودنتیت می باشد. پریودنتیت تهاجمی حتی ممکن است کودکانی که به ژنژیویت مبتلا نشده اند را نیز درگیر کندکه معمولاً دندان های آسیاب اول و پیش را درگیر می کند. مشخصه این بیماری می تواند تخریب شدید دندان ها و استخوان فک باشدکه معمولاً در نوجوانان و جوانان دیده می شود.در این عارضه به طور کلی تشکیل پلاک های میکروبی و جرمی بسیار کم است.

پریودنتیت تهاجمی عمومی : این عارضه با تجمع پلاک ها و جرم بر روی دندان ها همراه بوده و معمولاً باعث لق شدن دندان و در نهایت از دست رفتن دندان می شود.

مشکلات فک در کودکان

ناهنجاری فک به صورت‌های مختلفی بروز می‌دهد. انواع این مشکل در ادامه ذکر شده‌اند:

عادات مضر دهان کودکان

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کودکان با آن مواجه هستند عادات دهانی مضر می باشد.عادات زیان‌آور دهانی که مضر شناخته می‌شوند شامل:

آبسه دندان کودک

آبسه دندان یا چرک دندان نوعی عفونت است که باعث ایجاد التهاب و تورم در لثه می‌شود. آبسه دندان کودکان شبیه یک برآمدگی متورم است که بر روی دندان درگیر تأثیر می‌گذارد وهمچنین می‌تواند به استخوان اطراف و دندان‌های مجاور نیز سرایت کند. آبسه ممکن است در نقاط مختلف اطراف دندان به دلایل متفاوت ایجاد شود.

انکیلوز دندان کودکان

انکیلوز دندان شیری هنگامی رخ می‌دهد که ریشه دندان به استخوان فک متصل باشد که اصطلاحاً به آن دندان شیری فک جوش نیز گفته می‌شود. مشکل جوش خوردگی دندان شیری به استخوان آلوئولار هنگام رشد دندان‌های دائمی، سبب بروز مشکلاتی مثل دندان نهفته در کودکان خواهد شد.

رویش نامرتب دندان کودکان

رویش نامرتب دندان‌ها، کج قرار گرفتن آنها و یا مشکلات فک کودکان به دلایل مختلفی از قبیل دلایل ارثی، عدم هماهنگی اندازه دندان‌ها با فضای موجود در فک، برخی از بیماری‌های سیستمیک و یا به دلیل از دست رفتن پیش از موعد دندان‌های شیری اتفاق می‌افتد.

سرطان دهان در کودکان

این بیماری در واقع تومورها یا ضایعات دردناکی در سطح سلول‌های دهان و لثه و حتی گونه و حنجره ایجاد می‌کند که شایع‌ترین علامت آن درد شدید زبانی است که درمان نمی‌شود. سرطان دهان می‌تواند در دو دو منطقه مختلف زبان مانند هر دوطرف، تمام زبان یا پشت آن را درگیر کند.

تغییر رنگ دندان کودکان

عوامل متعدد بیماری دهان و دندان ، می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌های کودک شوند. ابتلا به برخی بیماری‌های خاص، به دنیا آمدن زودتر از موعد یا عفونت گسترده، همگی می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها و لک شدن آنها در بین کودکان و نوزادان شوند. علاوه بر این تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند به خاطر پوسیدگی دندان در نتیجه عادت‌های بد مربوط به غذا خوردن ایجاد شود. به همین خاطر رعایت عادت‌های مناسب در ارتباط با غذا خوردن و حفظ بهداشت دهان و دندان می‌تواند به پیشگیری یا حداقل شدن مشکل تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان کمک کند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16