آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / فقدان مادرزادی دندان در کودکان (هیپودنشیا) علل، تشخیص و درمان

فقدان مادرزادی دندان در کودکان (هیپودنشیا) علل، تشخیص و درمان

دهان انسان با احتساب دندان عقل، به طور متوسط 32 دندان دائمی دارد؛ اما در برخی موارد استثناهایی نیز وجود دارد و برخی از افراد با دندان های کمتری به دنیا می آیند. اختلالات در مراحل اولیه تشکیل دندان ممکن است منجر به فقدان مادرزادی یک یا چند دندان شود که به عنوان هیپودنشیا یا از دست دادن مادرزادی دندان شناخته می شود. رویش دندان یک فرآیند پیچیده ژنتیکی است و سیگنال های ژنتیکی متعددی در پردازش صحیح این فرآیند نقش دارند. در بیشتر موارد فقدان مادرزادی دندان به دلیل عدم وجود نوار بافتی به نام لامینه ایجاد می شود. به دلیل این که دندان از طریق این نوار بافتی تشکیل می شود، عدم وجود لامینا دندان از تشکیل دندان جلوگیری می کند. این نوار بافتی ممکن است به دلیل عوامل مختلف ژنتیکی تشکیل نشود. دانشمندان سه ژن اصلی AXIN2، PAX9 و MSX1 را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در رشد دندان دارند. اگر جهشی در برخی از این سه ژن رخ داده باشد، ممکن است به این معنی باشد که امکان فقدان مادرزادی دندان وجود داشته باشد. از دست دادن دندان ها می تواند بر توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد، مشکلاتی در گفتار ایجاد کند، لثه آسیب ببیند و باعث رشد ناکافی استخوان شود. همچنین هنگامی که دندان های دیگر در دهان شما به فضاهای خالی حرکت می کنند و موقعیت دندان ها را تغییر می دهند، نگرانی های عملکردی ایجاد می کنند. هیپودنشیا یا از دست دادن دندان ها را می توان با انواع روش های دندانپزشکی درمان کرد. رویکرد درمانی به شدت بیماری، سن بیمار و نیازهای خاص او بستگی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کمبود مادرزادی دندان چیست؟

اکثر افراد سی و دو دندان دائمی دارند که به مرور زمان رویش پیدا می کنند. شرایطی که به دلیل ناتوانی در رشد کامل چند دندان در دهان کودک شما ایجاد می شود، کمبود مادرزادی دندان یا از نظر علمی هیپودنشیا نامیده می شود.

علت کمبود دندان در کودکان

شایع ترین علت هیپودنشیا وراثت است، به این معنی که والدین بیولوژیکی این بیماری را به فرزندان خود منتقل می کنند. هیپودنشیا همچنین می‌تواند در نتیجه برخی بیماری‌ها، عفونت‌ها یا درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی رخ دهد که فرد در مرحله رشد دندان قرار داشته باشد.

در برخی موارد، هیپودنشیا می تواند با اختلالات ژنتیکی خاصی مانند سندرم داون یا دیسپلازی اکتودرمی همراه باشد. این اختلالات ژنتیکی اغلب شامل ناهنجاری‌هایی در رشد بافت‌ها و اندام‌های مختلف از جمله دندان‌ها می‌شوند.

عوامل محیطی نیز می توانند در ایجاد هیپودنشیا نقش داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از داروهای مصرف شده در دوران بارداری، مانند تالیدومید، با خطر بالاتر هیپودنشیا در کودک در حال رشد همراه است. به طور مشابه، شیمی درمانی و پرتودرمانی در اوایل دوران نوزادی با ایجاد هیپودنشیامرتبط است.

سلول های تاج عصبی که در رشد استخوان های جمجمه صورت، غضروف، اعصاب و بافت همبند نقش دارند، به سطوح بالای استرس اکسیداتیو بسیار حساس هستند. این استرس می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شود. به عنوان مثال، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض الکل در دوران بارداری به عنوان عوامل خطر برای برخی از ناهنجاری های جمجمه-صورتی، از جمله هیپودنشیا مطرح شده است.

فقدان مادرزادی دندان در کودکان

علائم هیپودنشیا در کودکان

علامت اصلی فقدان دندان، عدم وجود دندان است. افراد مبتلا به این عارضه گاهی اوقات موارد زیر را دارند:

فقدان مادرزادی دندان اغلب با سندرم های مختلفی ارتباط مستقیمی دارند که شایع ترین آنها سندرم داون و دیسپلازی اکتودرمی است.

تشخیص کمبود دندان در کودکان

کمبود در دندانهای شیری به طور صد در صد منجر به کمبود درد دندان دائمی جایگزین خواهد شد.در غیر اینصورت وجود فاصله زیاد بین دندانهای دائمی و یا باقی ماندن دندانهای شیری در بزرگسالان می تواند علائمی از کمبود دندانهای دائمی باشد.معاینه دقیق و گرفتن رادیولوژی برای تشخیص ای ناهنجاری لازم است.بطور کلی دندانهای سیری تا حدود سنین 12 سالگی می افتند و دندانهای دائمی جایگزین آنها می شوند. دیده شدن دندانهای شیری و برای این سنین می تواند علامتی از بروز اختلالات دندانی باشد و بلا فاصله میبایست توسط ارتودنتیست ارزیابی گردد.

هیپودنشیا در کدام دندانها شایع تر است؟

فقدان مادرزادی دندان بیشتر اوقات در دندان های زیر دیده می شود:

فقدان مادرزادی دندان بیشتر اوقات در دندان عقل مشاهده می شود. وقتی دندان عقل را از معادله خارج کنید، درصد بزرگسالان دارای کمبود دندان از 20٪ به حدود 5٪ کاهش می یابد.

دندان پرمولر درست در جلوی دندان های آسیاب بزرگ شما قرار دارند. اگر به جای دو دندان فقط یک دندان دارید، ممکن است فقدان مادرزادی دندان داشته باشید یا این امکان وجود دارد که یکی از پرمولرهای شما در طول روند درمان ارتودنسی کشیده شده باشد.

این دو دندان در کنار دو دندان جلویی کودکان شما رشد می کنند.

این دو دندان جلویی هستند که در فک پایین قرار دارند.

راه های درمان کمبود دندان در کودکان

در این درمان، براکت‌های فلزی با سیم‌های اتصال بر روی دندان‌های شما ثابت می‌شوند تا دندان‌های شما را به موقعیت صحیح حرکت دهند. می توان اینویزیلاین و سایر بریس های نامرئی را برای یک گزینه درمانی شفاف تر و راحت تر برای حرکت دادن دندان ها انتخاب کرد.

این صفحات قابل جابجایی با دندان مصنوعی متصل هستند. کودکان می توانند برای کمک به رشد گفتار، استفاده از دندان مصنوعی را شروع کنند. تعویض دوره ای پروتزهای دندانی کودکان برای مطابقت با تغییرات فک آنها در طول رشد ضروری است. تا زمانی که کودک به سن کافی برای کاشت دندان دائمی برسد، می توان به دندان مصنوعی اعتماد کرد.

این یک روش دائمی است. بریج یک دندان مصنوعی است که بین دو دندان دائمی ثابت می شود تا به پر کردن شکاف کمک کند. بریج ها محصولات دندانی مبتنی بر چینی هستند که با فلز یا سرامیک ترکیب شده اند. پل دندان ها با بازگرداندن تعداد زیادی از دندان های از دست رفته، به اصلاح مشکلات بایت کمک می کنند و به نوبه خود مانع از جابجایی دندان های دیگر می شوند.

فرآیند کاشت ایمپلنت شامل قرار دادن ایمن یک ریشه فلزی در داخل استخوان فک است. روکشی که به نظر می رسد دندان شما به قسمت در معرض ایمپلنت چسبیده است. اگر دندان های از دست رفته فاصله زیادی از هم داشته باشند، فرآیند کاشت ایمپلنت بین هر یک از دندان های از دست رفته است.

بیماران هیپودنشیا که قسمت کوچکی از دندان‌هایشان بیرون زده است، می‌توانند بقیه را با کامپوزیت دندان یا روکش ساخته شوند. به یاد داشته باشید که هر دوی این گزینه‌ها فقط در شرایطی مؤثر هستند که دندان موجود وجود داشته باشد. این درمان ها نسبت به بریج ها و ایمپلنت ها کمتر تهاجمی هستند؛ اما ممکن است مدت زیادی طول نکشند.

آیا می توان از هیپودنشیا جلوگیری کرد؟

در حالی که هیپودنشیا یک بیماری مادرزادی است و نمی توان از آن پیشگیری کرد، می توان آن را به طور مؤثر با درمان شخصی دندانپزشکی مدیریت کرد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16