آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / چگونه پس از ترمیم آمالگام از دندان خود مراقبت کنیم؟

چگونه پس از ترمیم آمالگام از دندان خود مراقبت کنیم؟

پس از انجام ترمیم آمالگام، مراقبت‌های صحیح و منظم باعث حفظ و دوام در طولانی‌مدت این درمان اساسی است. آمالگام، به عنوان یکی از روش‌های متداول ترمیم دندان، نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت دهان دارد و با توجه به ویژگی‌های زیبایی و عملکردی آن، انتخاب اصولی برای درمان مشکلات دندانی است، به ویژه در کودکان که نیاز به ترمیم‌های دندانی پیدا می‌کنند. آمالگام ماده سیاه رنگ و بسیار مستحکم جهت پر کننده دندان است که در مقایسه با سایر مواد پرکننده دندان از جمله کامپوزیت دارای مقاومت بسیار بیشتری می‌باشد. آمالگام به معنای ترکیب چند فلز می‌باشد به طوری که تقریباً نیمی از وزن این ماده شامل جیوه است. بقیه این ماده تشکیل شده از فلزاتی مانند قلع، نقره و مس است. در حقیقت ترکیب این فلزات باعث ایجاد ماده‌ای مستحکم و نفوذ ناپذیر جهت پر نمودن دندان می‌شود. در این مقاله، به بررسی نحوه مراقبت پس از ترمیم آمالگام و اهمیت آن برای حفظ درمان موفقیت‌آمیز خواهیم پرداخت. بررسی خواهیم کرد که چگونه مراقبات بهداشت دهانی مناسب، محافظت از آمالگام را در برابر فرسایش و عوامل محیطی تقویت می‌کند و به کودکان کمک می‌کند تا از نتایج بهتری از درمان خود بهره‌مند شوند. همچنین، تأثیرات مثبتی که مراقبت صحیح پس از ترمیم می‌تواند بر دوره عمر و عملکرد آمالگام داشته باشد، نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آنچه در این مطلب میخوانید

نکات اولیه پس از ترمیم آمالگام

باید به این موضوع توجه داشت که برای مسواک زدن و مصرف نخ دندان علی الخصوص در ترمیم‌های آمالگام، حداقل چند ساعت از زمان انجام ترمیم بگذرد. پس از ترميم دندان‌ها هيچ منعي براي مسواک زدن وجود ندارد؛ ولي توجه داشته باشيد در صورت ترميم دندان کودکان با آمالگام از نخ دندان به مدت يک شبانه‌روز (24 ساعت) برای آنها استفاده نفرماييد.

استفاده از دهان شویه و ژل های فلوراید در مواردی که امکان مسواک زدن وجود ندارد، بسیار کمک کننده است.

پس از پر کردن دندان، بهتر است از خوردن غذاهای چسبنده، سفت و بسیار گرم یا سرد خودداری کنید. ازآنجایی‌که دندان‌ شما هنوز در حال بهبود است، جویدن یا بلعیدن این اقلام می‌تواند باعث بروز درد، التهاب، آسیب یا حتی کنده شدن ماده داخل آن شود. برای جلوگیری از این مسائل، باید از مواد غذایی مانند بادام زمینی، چیپس، گرانولا، آب‌نبات‌ سفت و چسبنده، نان سفت، ته‎دیگ، آدامس، ذرت بوداده و کارامل دوری کنید.

تا چند روز پس از پر کردن دندان از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا اسیدی استفاده نکنید. غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های انرژی‌زا، آب گازدار، سس کچاپ، مرکبات، گوجه‌فرنگی و مواد غذایی دارای سرکه.

از بهترین غذاها بعد از ترمیم دندان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوپ و آب گوشت

سبزیجات و میوه‌های پخته‌شده

محصولات لبنی

انواع اسموتی

انواع شیک پروتئینی

مراقبت پس از ترمیم آمالگام

مراقبت‌های ویژه برای دوره اولیه پس از ترمیم

رفتارهای مناسب برای حفظ ترمیم

نگهداری از نقاط پر کننده

پیگیری مراقبت‌های مداوم

برای حفظ ترمیم و دندان‌های سالم، مراقبت بهداشتی دندانی مداوم و دقیق از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراقبت‌های مداوم پس از ترمیم آمالگام

برنامه‌ریزی برای مراجعات منظم به دندان‌پزشک

بررسی و پایش وضعیت آمالگام

نکات برای پیشگیری از مشکلات محتمل

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده منظم از نخ دندان و مسواک

توصیه‌ها برای والدین و نگهداری از دندان‌های کودکان

مراقبت بعد از دندانپزشکی کودکان به اندازه درمان های دندانپزشکی حائز اهمیت است. با مراقبت‌های مناسب بعد از درمان، می‌توان به بهبودی سریع تر کودک، کاهش درد و ناراحتی و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک کرد. در اینجا به برخی از مهم ترین مراقبت های بعد از پر کردن دندان کودک اشاره می کنیم:

کنترل درد:

کاهش حساسیت دندان:

جویدن:

مسواک زدن:

نخ دندان:

مراجعه به دندانپزشک:

ترغیب به عادات بهداشت دهانی منظم

برای حفظ پر کردگی دندان و سلامت کلی دندان‌ها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. باید به طور منظم دندان‌های کودک را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اهمیت مراقبت های بعد از پر کردن دندان این است که علاوه بر جلوگیری از خراب شدن بیشتر، احتمال عفونت و درد و نیاز به ترمیم مجدد دندان کودک نیز کاهش می ‌یابد.

تأثیرات مراقبت پس از ترمیم بر طول عمر آمالگام

اگر مراقبت‌های مناسب صورت نگیرد ممکن است آسیب‌های بیشتری به دندان‌ کودک وارد شده و احتمال حفظ دندان هم کاهش می‌یابد.

راهنمایی‌هایی برای حفظ بالا بردن دوره عمر آمالگام

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید:

در معاینات منظم دندانپزشکی شرکت کنید:

غذاهای شیرین و اسیدی را محدود کنید:

از نیروی بیش از حد خودداری کنید:

محافظت در برابر دندان قروچه:

هر گونه نگرانی را به سرعت برطرف کنید:

توصیه‌های دندانپزشک را دنبال کنید:

با پیروی از این دستورالعمل‌های جامع و حفظ روال مراقبت از دندان، می‌توانید طول عمر دندان ترمیم شده کودک را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم از ترمیم آمالگام بهترین نتیجه را بگیرم؟

چگونه می‌توانم از درد و ناراحتی پس از ترمیم جلوگیری کنم؟

چه زمانی باید به دندان‌پزشک مراجعه کنم برای بررسی وضعیت آمالگام؟

پس از پر کردن دندان، بهتر است تا چندین روز بعد به دندانپزشک خود مراجعه کنید، تا اوضاع را بررسی کند و اطمینان حاصل کنید که ترمیم دندان شما به درستی انجام شده است. در صورت داشتن علائم زیر حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

نتیجه‌گیری

در شرایطی که دندان هنوز بسیار آسیب ندیده است و دارای خرابی های جزئی می شود، پر کردن دندان بهترین روش ممکن برای درمان است و علاوه بر اینکه از ادامه خرابی دندان جلوگیری می کند، باعث عملکرد مناسب آن همانند شرایط طبیعی می شود. پر کردن دندان با آمالگام برای دندان های خلفی شیری و دائمی که میزان آسیب دیدگی دندان بیشتر است، مورد استفاده قرار می گیرد. آمالگام ترکیبی از عناصر مختلف از جمله نقره است. باید بدانید که مراقبت بعد از پر کردن دندان به اندازه انتخاب دندان‌پزشک ماهر و ماده پرکننده باکیفیت، مهم است. طول عمر دندان پر شده به نحوه مراقبت‌‌های شما از دندان‌هایتان نیز بستگی دارد. کوتاهی کردن در مراقبت از دندان های پر شده، علاوه بر خرابی بیشتر، ایجاد درد و عدم امکان پر کردن مجدد، ممکن است عوارض جانبی مانند تغییر رنگ دندان های کناری و همچنین مواد پر کننده را نیز به همراه داشته باشد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16