آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / بریج یا پل دندان کودکان چیست و چگونه انجام می شود؟

بریج یا پل دندان کودکان چیست و چگونه انجام می شود؟

برخی کودکان، دچار بی‌ دندانی مادرزادی ، انودونتیای (نداشتن) کلی یا جزئی هستند یا دندان‌هایشان به دلیل ضربه دیدن افتاده و از دست رفته است. کاشت (ایمپلنت) دندان یک روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته است؛ اما کاشت دندان در فک‌ های در حال رشد عوارضی را به دنبال دارد. یکی از روش‌ های کاشت دندان بدون ایمپلنت برای پرکردن جای خالی دندان از دست‌ رفته استفاده از روش بریج است. بریج دندان، فضای خالی را پر کرده و از دو طرف توسط دندان‌ های پایه ثابت می‌ شود. این دندان مصنوعی یا پونتیک می‌تواند از جنس‌ های مختلف باشد. حفظ زیبایی یکی از دلایل استفاده از بریج است و دلیل دیگر از بین بردن فاصله ‌ای است که باعث می‌شود دیگر دندان‌های اطراف، فشار بیشتری را تحمل کنند. این فاصله بر بایت کودک نیز اثر می‎گذارد؛ چون دندان کنار فاصله به سمت این فضای خالی کج می‌شود و شیوه روی هم آمدن دندان‌های بالا و پایین را تغییر می‌دهد. به این ترتیب غذا در این فاصله گیر می‌کند و پوسیدگی دندان یا بیماری‌های لثه بروز می‌یابد. بریج دندان کودکان می‌تواند به صورت یک فضا نگهدارنده عمل کند. اگر کودک به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد، می‌تواند تا زمان رویش دندان‌ها از فضای خالی ایجاد شده محافظت کند و در واقع روش عالی برای بازیابی سلامت و دندان و البته حفظ ظاهر کودک ‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بریج دندان چیست؟

بریج یا پل دندان یکی از روش‌های ترمیم دندان‌های از دست رفته است. این روش در مواقعی که دندان از دست رفته در میان دو دندان دیگر باشد کاربرد دارد. در واقع در این روش، تاج دندان‌های مجاور دندان از دست رفته، مانند پایه‌های یک پل و پشتیبانی محکم برای فضای خالی عمل می‌کنند.

کاربردهای بریج دندان کودکان

انواع بریج دندانی کودکان

در این نوع از بریج‌ها دندان‌های اطراف فضای خالی روکش شده و سپس از دندان مصنوعی برای قرارگیری در بین روکش‌ها استفاده خواهد شد. بریج قدیمی از مواد چینی جوش‌خورده به فلز و یا سرامیک ساخته می‌شود. به بریج‌های معمولی بریج قدیمی یا دندان پایه‌دار نیز گفته می‌شود.

این نوع از بریج‌ها همان دندان مصنوعی بوده و به جای روکش در دو طرف خود دارای باله‌های کوچک برای اتصال محکم هستند که با استفاده از چسب قوی در ناحیه پشت دندان متصل خواهد شد. بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. بریج رزین یا بریج مریلند هیچگونه آسیبی به دندان‌های کناری نخواهد زد و هم‌چنین به آسانی جای‌گذاری خواهد شد.

این نوع از بریج‌ها در صورتی که تنها در یک سمت دندان فضای خالی وجود داشته باشد استفاده خواهد شد. استفاده از بریج دندان در عقب دندان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و موجی آسیب دیدن دندان‌ها خواهد شد.

بریج دندان با نام دندان مصنوعی ثابت نیز شناخته می‌شود. اگر یک و یا چند تا از دندان‌های فرد در اثر پوسیدگی و یا موارد دیگر از بین رفته باشند با کمک بریج های ثابت دندان این فضاهای خالی را از بین برد لازم به ذکر است که بریج‌ها متحرک هم وجود دارد که می توان در هر زمان دلخواه از دهان خارج کرد. بریج ‌های متحرک در مقایسه با بریج ‌های ثابت از قابلیت استحکام و البته قابلیت کمتری برخوردار هستند.

بریج دندان کودکان

بریج دندان کودکان از چه موادی ساخته شده؟

بریج‌ های دندان ثابت از مواد مختلف همچون بریج‌های تمام فلزی، بریج‌های ساخته شده با ترکیب فلز و پرسلن (PFM) و بریج‌های تمام سرامیکی ساخته می‌شوند.

بریج دندان کودکان چگونه انجام می شود؟

تکمیل این فرآیند معمولاً به دو جلسه ملاقات با دندانپزشک کودکان نیاز دارد. در اولین جلسه، متخصصین دندان‌های دو طرف فضای خالی ایجاد شده را از طریق برداشتن یک بخش از مینای دندان و عاج آماده می‌کنند تا به این ترتیب کار گذاشتن روکش بر روی آن‌ها امکان‌پذیر شود. با توجه به اینکه بریج دندان کودکان می‌بایست به منظور اطمینان از قرارگیری مناسب دندان‌ها بر روی یکدیگر و مطابقت با دندان‌های مقابل به صورت بسیار دقیق در دهان بیمار کار شود، لازم است به این منظور قالب‌های لازم از وضعیت دهان و دندان تهیه شده و این قالب‌ها به لابراتوار دندانپزشکی برای ساخت بریج ارسال شوند. به این منظور متخصصین از یک بریج موقت برای حفاظت از دندان‌ها و لثه‌های کودک برای مدت دو هفته تا هنگام ساخته شدن بریج نهایی استفاده خواهند کرد. در طول جلسه دوم ملاقات با دندان‌پزشک، بریج موقت از دهان خارج شده و بریج جدید ساخته شده از پرسلاین یا فلز اصلاح و تنظیم می‌شود تا به این ترتیب دندان‌پزشک بتواند از مناسب بودن آن قبل از چسباندن بریج در محل مطمئن گردد.

مراقبت از بریج دندان کودکان

با دو بار مسواک زدن در روز و یک بار نخ دندان کشیدن می‌توان از پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری کرد. در حقیقت این شرایط می‌تواند باعث از دست دادن دندان‌ها شود. به این ترتیب در هنگام استفاده از بریج لازم است سلامت سایر دندان‌های سالم و قوی باقیمانده در دهان حفظ شده و به‌ طور خاص برای حفاظت از بریج به وضعیت دندان‌های نگهدارنده و تثبیت کننده بریج در محل توجه شود.

مدت دوام و ماندگاری بریج دندان کودکان

با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و استفاده منظم از معاینات دندانپزشکی، در اکثر موارد طول مدت دوام و ماندگاری بریج بیش از 10 سال خواهد بود.

هزینه بریج دندان کودکان چقدر است؟

این هزینه بنا بر موارد مختلفی سنجیده می‌شود و نمی‌توان برای آن هزینه مشخص و دقیقی بیان کرد. از جمله مواردی که می‌تواند در هزینه بریج دندان کودکان تأثیرگذار باشد شامل:

بکارگیری بیهوشی و آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان غیرهمکار توسط دکتر نیلوفر فلاح در کرج


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16