آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / علت رشد دندان اضافه در لثه کودکان و روشهای درمان آن

علت رشد دندان اضافه در لثه کودکان و روشهای درمان آن

دندان اضافی یک عارضه است که با رشد چند دندان اضافی مشخص می‌شود. هر فردی که بیش از 20 دندان شیری یا بیش از 32 دندان دائمی داشته باشد، دندان‌های مازاد او بر این اعداد، اضافی محسوب می‌شود. دندان اضافه در کودکان یکی از مشکلاتی است که باید به آن توجه ویژه شود. بیشتر کودکان بیست دندان شیری دارند؛ اما در درصدی کمی از آنها دندان اضافی نیز رشد میکند. داشتن دندان های اضافی می تواند عوارض جدی برای سلامت دیگر دندان های اصلی دهان به دنبال داشته باشد. رشد کیست، پوسیدگی دندان های دائمی، تأثیر نامطلوب بر ظاهر دندان ها، نامرتبی دندان ها، پیشگیری از رشد دندان های دائمی و … از جمله عوارض رشد دندان های اضافی می باشند. با وجود اینکه نمی توان از رویش دندان های اضافی جلوگیری کرد؛ اما با درمان به موقع می توان از عوارض آن پیشگیری کرد. دندانپزشک، وجود دندان اضافی در کودک شما را کشف میکند. پس از بررسی های لازم توسط وی، تصمیم نهایی برای کشیدن دندان یا استفاده از درمان ارتودنسی گرفته می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع دندان اضافه

دندان اضافه را بر اساس شکل و موقعیتشان می توان به انواع مختلفی دسته بندی کرد که در ادامه هر کدام از آن ها را برای شما شرح می دهیم:

دندان اضافه مزیودنس

رایج ترین نوع دندان اضافه ای که در کودکان مشاهده می شود، مزیودنس است. در مزیودنس بین دو دندان پیشین بالا، دندان اضافه رشد می کند. این دندان اضافه دارای دو نوع یومورف و دیسمورف است. در ادامه هر کدام از این دندان های اضافه را برای شما شرح می دهیم:

دندان اضافه پارامولار(کنار آسیا)

این دندان، نزدیک دندان آسیاب و خارج از ردیف دندان، کنار دندان طبیعی در می آید. دندان اضافه پارامولار اندازه کوچکی دارد.

دندان اضافه دیستومولار

دیستومولار، دندان آسیاب اضافه ای است که پشت دندان آسیای سوم رشد می کند. این دندان اضافه از عارضه های نادر است و کم دیده می شود.

دندان اضافه ساپلیمنتال

این دندان اضافه در ردیف معمولی دندان های کودک در می آید و ظاهر آن شبیه دندان های معمولی کودک با اندازه ای کوچک تر است. معمولاً این دندان اضافه را از اندازه آن تشخیص می دهند.

دلایل رشد دندان اضافه در لثه کودکان

تاکنون علت مشخصی برای ظهور دندان اضافه در کودک پیدا نشده است. از علت های کلی رشد دندان اضافه در کودک می توان به ژنتیک و محیط پیرامون اشاره کرد. علاوه بر ژنتیک کودکانی که دارای نقص های زیر هستند نیز ممکن است دچار عارضه هایپردونتیا شوند:

کودکانی که هنگام تولد مشکل شکاف لب و کام دارند معمولاً در دو طرف شکاف لب یا روی شکاف کام، دندان اضافه کوچک و مخروطی شکل در می آورند.

در این عارضه، استخوان ترقوه یا بخشی از آن از زمان تولد کودک تشکیل نشده است. این عارضه باعث می شود سقف دهان کودک در معرض عفونت و شکاف کام قرار بگیرد. کودکانی که هنگام تولد دچار این عارضه هستند معمولاً دندان اضافه پیدا می کنند.

یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به تشکیل دندان اضافه در کودکان می شود، سندروم گاردنر است. این سندروم با تشکیل پلیپ‌های بزرگ و متعدد در روده، تومورهای خوش‌خیم در فک و کیست‌های پوستی همراه است.

بیماری فابری یک بیماری متابولیک است که بر اثر کمبود برخی آنزیم های خاص به وجود می آید. این بیماری موجب ذخیره غیرعادی برخی مواد در بافت های مختلف بدن می شود و باعث به بروز ناهنجاری هایی مانند رشد دندان اضافه در بزرگسالان و دندان اضافه پشت دندان شیری می شود.

دندان اضافی از یک جوانه دندان تشکیل می شود. در مورد علت ایجاد جوانه دندان اضافی نظریه های مختلفی وجود دارد که بیشتر نظریه ها علت آن را فعالیت بیش از حد لامینای دندان می دانند. لامینای دندان نوعی بافت اپی تلیال است که منجر به تشکیل جوانه دندان می شود و معمولاً در هفته ششم بارداری رخ می دهد.

دندان اضافه در کودکان

علائم دندان اضافه

تأثیر نامطلوب بر ظاهر دندان ها

اولین موضوعی که با وجود دندان های اضافی مورد توجه قرار می گیرد، تأثیر نامطلوب آنها بر ظاهر دندان ها و لبخند افراد می باشد که اعتماد به نفس آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

رشد کیست

در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد، می تواند با عوارضی مانند رشد کیست ها همراه باشند.

پوسیدگی دندان های دائمی

وجود دندان های اضافی و ازدحام دندان ها، باعث می شود تا فرد نتواند به درستی نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کند و امکان تمیز کزدن اصولی دندان ها وجود نداشته باشد، به همین دلیل این امر می تواند موجب پوسیدگی دندان های دائمی شود.

آسیب به ریشه دندان دائمی

نزدیک بودن زیاد ریشه دندان اضافی به دندان دائمی می تواند موجب آسیب به ریشه دندان دائمی گردد.

پیشگیری از رشد دندان های دائمی

رشد دندان های اضافه می تواند باعث پیشگیری از رشد دندان های دائمی شده و یا موجب تأخیر در رشد آنها شوند و همچنین باعث متراکم شدن دندان ها در لثه می گردند.

نامرتبی سایر دندان ها

یکی دیگر از عوارض وجود دندان های اضافی، نامرتب، شلوغ و کج شدن دندان ها می باشد که می تواند عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه را به همراه داشته باشد.

سایر اختلالات

از دیگر اختلالات مربوط به این عارضه می توان به مواردی مانند مشکلات گفتاری و اختلال در جویدن غذا اشاره نمود.

روش های درمان دندان اضافه در کودکان

آشنایی با علت و درمان انواع دندان های اضافه در کودکان موجب می‌شود که اقدامات لازم را به موقع انجام دهید. زیرا تشخیص زودهنگام و درمان مناسب برای جلوگیری از عوارض دندان اضافه ضروری است. گزینه‌های درمانی ممکن است بسته به محل و نوع دندان‌های اضافه و تأثیر آنها بر دندان‌ها یا بافت‌های مجاور متفاوت باشد. این گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

کشیدن دندان که پزشکان ممکن است در موارد زیر پیشنهاد دهند:

درمان ریشه

اگر یک دندان اضافه با دندان دائمی جوش خورده باشد، ممکن است دندانپزشک، درمان ریشه را توصیه کند.

پیگیری بالینی یا مشاهده مکرر

در برخی موارد، پزشکان ممکن است دندان اضافه را نکشند؛ اما آن را تا رویش دندان‌های مجاور تحت ‌نظر نگه دارند. اگر کودک با هیچ مشکلی مانند درد مواجه نشد و خطر عوارض بعدی مانند عفونت وجود نداشت، ممکن است پزشک اجازه دهد، دندان یا دندان‌های اضافی در دهان باقی بمانند.

رویکرد ارتودنسی

دندان‌های اضافه، احتمالاً روی تراز دندان‌ها تأثیر می‌گذارند، بنابراین پس از جراحی و کشیدن دندان، در صورت نیاز از روش‌های ارتودنسی مانند بریس‌های دندانی برای بازیابی تراز و تقویت دندان‌ها استفاده می‌شود.

دندان اضافه بیشتر کجا ایجاد می شود؟

دندانی اضافی در هر بخشی از قوس دندانی ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما غالباً به صورت دندان دائمی در موقعیت دندان‌های جلویی کناری در فک بالا دیده می‌شود. پس از آن شایع‌ترین موارد آن مربوط به دندان‌های آسیاب بزرگ فک بالا و پایین می‌باشد. معمولاً این دندان به صورت دندانهای عقل نهفته اضافی رویش می‌کند.

روش های پیشگیری از رشد دندان اضافه در کودکان

رشد دندان های اضافی در دهان قابل پیشگیری نیست و کشیدن این دندان ها روش درمان اصلی برای این مشکل می باشد.

عوارض کشیدن دندان اضافه در کودکان

عوارض و پیچیدگی‌های مربوط به کشیدن دندان اضافه شامل بریدن یا قطع شدن رگهای خونی و عصبی، بیرون زدن نامناسب دندانها، آنکیلوز، شکستگی توبروزیته ماگزیلاری و در خطر قرار گرفتن سینوس ماگزیلاری و فضای بالی فکی (pterygomaxillary ) می باشد.

هزینه کشیدن دندان اضافه کودکان

قیمت‌ها و تعرفه‌های دندانپزشکی معمولاً توسط وزارت بهداشت در ابتدای هر سال اعلام می‌شوند؛ اما تنها مراکز دولتی به این تعرفه‌ها پایبند هستند و درمان‌های دندانپزشکی را بر اساس آنها انجام می‌دهند. از سوی دیگر، مراکز خصوصی، مطب‌ها و کلینیک‌ها بسته به عوامل متعددی هزینه‌های مختلفی اعلام می‌کنند. به عنوان مثال، قیمت کشیدن دندان تحت تأثیر عوامل زیر متغیر است:

برای آگاهی از زمان رویش و تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16