آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک

آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک

آبسه دندان کودکان یکی از رایج‌ترین مشکلات دندانی در سنین پایین است که به اقدامات فوری نیاز دارد. در آبسه دندان، بافت نرم داخل دندان آسیب می‌بیند و باعث تورم و التهاب می‌شود. این بافت نرم شامل اعصاب و رگ‌ها است که همانند تمام بافت‌های دیگر بدن در برابر عفونت‌های مختلف حساس است. آبسه دندان ممکن است به دلیل شکستن دندان، ترک دندان یا عفونت‌ها ایجاد شود. این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد و باعث تورم گلو، صورت و گردن نیز شود. آبسه دندان معمولاً با عفونت دندان همراه است و می‌تواند به سرعت گسترش پیدا کند. آبسه دندان کودک در مراحل اولیه یک بیماری خطرناک محسوب نمی‌شود و به راحتی می‌توان آن را درمان کرد؛ اما اگر به حال خود رها شود، به علت منتشر شدن عفونت در سراسر بدن کودک، زندگی او به خطر می‌افتد. در موارد بسیار نادر، آبسه دندان کودکان می‌تواند جان آنها را تهدید کند. تشخیص و درمان آبسه دندان در کودکان در مراحل اولیه از پخش شدن عفونت به لثه و دیگر دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت آبسه و عفونت دندان کودکان

دانستن دلایل آبسه‌ی دندان در کودکان، پیشگیری از آن را آسان‌تر می‌کند. یک عفونت باکتریایی در دهان دلیل اصلی آبسه است که در اثر آن یک یا چند کیسه‌ی چرک به دندان متصل می‌شوند. دلایل متداول آبسه‌ی دندان در کودکان عبارتند از:

  1. پوسیدگی دندان، دلیل اصلی آبسه‌ی دندان در کودکان
  2. ضربه به دندان به دلیل آسیب‌دیدگی یا افتادن که منجر به شکستگی یا لب پر شدن دندان می‌گردد. این امر می‌تواند موجب ایجاد مقداری فضای اضافی در آن ناحیه برای تجمع باکتری شود.
  3. فشار بر دندان به علت ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها بر روی یکدیگر
  4. دندان‌های عقل بیشتر از سایر دندان‌ها در معرض آبسه قرار دارند؛ زیرا تمیز کردن آنها دشوار بوده و بدون آنکه شما متوجه شوید دچار پوسیدگی می‌شوند.

علائم آبسه دندان کودک

زمانی که دندان های شیری کودک شما دچار آبسه می‌شود، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد که شامل:

اگر می‌خواهید درباره بهترین زمان برای اولین ویزیت دندانپزشک اطفال بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.

انواع آبسه

معمولاً آبسه به دو صورت آبسه پریودنتال (آبسه لثه) و آبسه پری اپیکال (آبسه ریشه دندان) رخ می دهد.

آبسه لثه ای معمولاً بر اثر بروز عفونت در لثه ای که در فاصله میان دندان قرار دارد پیش می آید. این نوع عفونت باکتریایی بوده و باعث می شود که لثه و بافت نگه دارنده ریشه دندان آسیب ببیند. اغلب زمانی که مواد غذایی باقی مانده در لا به لای دندان ها، تخلیه نشوند، لثه ها دچار عفونت می شوند. البته اگر آسیب آبسه محدود به لثه ها شود و دندان ها دچار آسیب نشوند، آبسه ایجاد شده در اصطلاح پزشکی آبسه جینجیوال نامیده خواهد شد.

آبسه پری اپیکال، زمانی ایجاد می شود که باکتری به علت پوسیدگی دندان در مینای آن نفوذ کرده و به ریشه و ناحیه پالپ دندان برسد.

آبسه دندان کودک چند روز طول میکشد؟

مدت زمان بهبودی برای آبسه در دهان به تشخیص فردی دندانپزشک بستگی دارد. یک آبسه سطحی اغلب پس از یک عمل کوتاه و چند روز رسیدگی مداوم، بهود می یابد. برای آبسه های بزرگتر و عفونت های دندانی شدیدتر که در اعماق بافت ایجاد می شود، درمان با جراحی ، تخلیه زخم و …زمان طولانی تری را باید سپری کند.

آبسه دندان کودکان

عوارض آبسه دندان کودکان

در صورتی که ریشه ی عفونی داخل دهان بیمار باقی بماند:

کودک ترشحات ناشی از عفونت ریشه دندان را همراه با غذای خود می بلعد. عفونت ریشه ی دندان مرتباً توسط جریان خون وارد بدن کودک می شود. در این حالت ریسک ابتلا به بیماری های روماتیسمی مفصلی و قلبی، در آینده ی کودک افزایش می یابد.

تحت تأثیر قرار دادن جوانه ی دندان های دائمی

ایجاد یک سری آنومالی های ساختاری در مینای دندان های دائمی، پس از رشد. (این آنومالی های ساختاری تنها به دلیل مجاورت عفونت ریشه ی دندان های شیری با جوانه ی دندان های دائمی اتفاق می افتد.)

تشخیص آبسه‌ دندان در کودکان

دندانپزشکان معمولاً اقدامات زیر را برای تشخیص آبسه‌ی دندان در کودکان انجام می‌دهند:

درمان آبسه و عفونت دندان کودک

درمان آبسه در دهان کودک بستگی به شدت وضعیت و ناحیه‌ی شکل‌گیری آن دارد.

در صورتی که آبسه در مراحل اولیه‌ی خود باشد، دندانپزشکان برای درمان عفونت دندان و لثه با ایجاد یک برش در محل آبسه و تمیز کردن آن با سالین یا آب نمک، چرک را تخلیه می‌کنند.

در صورتی که دندان به طور کامل آسیب دیده باشد، ممکن است دندانپزشکان برای جلوگیری از پخش شدن عفونت آن را بکشند.

در برخی موارد دندانپزشکان ممکن است برای درمان دندان عفونی و جلوگیری از آسیب کامل آن، اقدام به عصب‌کشی کنند. در حین این فرایند، دندانپزش در ابتدا یک حفره در دندان ایجاد کرده و پیش از بستن آن با خمیر، چرک را بیرون می‌کشند. در صورتی که درمان بر روی دندان عقل انجام شود، ممکن است برای استحکام دندان از تاج استفاده شود.

علاوه بر روش‌های ذکر شده در بالا، ممکن است دندانپزشکان در صورتی که عفونت به دیگر بخش‌ها پخش شده باشد و یا بسیار شدید باشد، آنتی‌بیوتیک تجویز نمایند.

پیشگیری از آبسه دندان کودک

1 - مسواک زدن منظم بعد از هر وعده غذایی و شستن دهان حتی با آب، باعث کاهش اسید داخل دهان می شود.

2- نخ دندان کشیدن باعث به هم زدن تجمع میکروب های بین دندانی شده و مانع از ایجاد پوسیدگی های بین دندانی می شود.

4- کاهش مصرف وعده های بین غذایی شیرین در کودک

3- معاینات دندانپزشکی منظم توسط متخصص دندانپزشکی کودکان


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهاره احمدی [ 1402-06-18 ]
سلام خانم دکتر پسر من الان چند وقته دو تا از دندانهاش آبسه دارد. باید چکار کنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08