آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / همه چیز درباره دندان شماره 6 یا اولین دندان دائمی

همه چیز درباره دندان شماره 6 یا اولین دندان دائمی

انسان‌ها در طول زندگی خود دارای دو نوع دندان می‌باشند. دندان‌های شیری که 20 عدد بوده و دندان‌های دائمی که 32 عدد می‌باشند. دندان‌های دائمی خود بر دو نوع هستند. دندان‌های دائمی جایگزین که رویش آنها با افتادن دندان‌های شیری همراه بوده و دندان‌های دائمی غیرجایگزین که بدون افتادن دندان‌های شیری در فضای دهان رویش پیدا می‌کند. یکی از دندان‌های مهم دائمی غیرجایگزین، دندان شماره‌ی 6 بوده که در سن حدود 6 سالگی رشد می‌کند و از چند جهت دارای اهمیت است. این دندان اولین دندان دائمی است که رویش آن با افتادن دندان شیری همراه نبوده و والدین آن را به اشتباه دندان شیری می پندارند. در ابتداي رويش، دندانها استعداد بيشتري براي پوسيدگي دارند و بايستي در تمييز نگه داشتن آنها دقت بيشتري كرد. بي توجهي به دندان 6 سالگي باعث پوسيدگي شديد آن و در موارد زيادي منجر به از دست رفتن اين دندان مي شود. از دست دادن این دندان به دلیل اینکه به طریقی باعث ایجاد فضای مناسب برای رویش بقیه دندان ها می‌‌شود، می‌تواند سبب رویش نا‌بجای دندان‌های دیگر و ایجاد مشکلات در جویدن و زیبایی فرد کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دندان ششم یا شماره 6 چیست؟

اولین دندان دائمی که در حدود سن شش سالگی رویش می یابد، دندان آسیاب بزرگ اول است که به تعداد چهار عدد ( دو عدد در فک پایین و دو عدد در فک بالا) وجود دارند. به دلیل سن رویش این دندان، گاهی آن را دندان شیش سالگی هم می نامند. همچنین اگر دندانها از خط وسط دندانی فکین شمرده شوند، این دندان، ششمین دندان در هر ربع فکی است. این دندان با نام های دندان شماره ی شش و دندان شیش سالگی یاد می شود.

برای آشنایی با علل و راهکارهای درمان دندان درد در کودکان ، کلیک کنید.

تفاوت دندان 6 با دندان شیری

این دندان قبل از افتادن دندانهای آسیاب شیری و در پشت آنها رویش می کند و بسیار شبیه دندانهای مجاور خود است.

زمان رویش دندان ششم

سن رويش اين دندان در حدود سن 6 سالگی است.

رویش اولین دندان دائمی کودکان

اهمیت نگهداری دندان ششم

اهمیت این دندان جهت رویش و تنظیم دندان‌های مجاور و شکل‌گیری طبیعی ساختار فک قابل‌تأمل می‌باشد. این دندان، الگوي رويش ساير دندانهاي دائمي است و رويش صحيح و مرتب بقيه دندانها به وجود دندان 6 سالگي بستگي دارد. دندان های آسیاب 6 سالگی به تعیین فرم صورت فرزند شما کمک می کنند. آنها برای تراز کردن فک بالا و پایین بسیار مهم هستند و همچنین نقشی محوری در کمک به حفظ شکل قوس دندانهای کودک شما در طول فک بالا و پایین آنها دارند.

علل آسیب پذیری دندان ششم

موقعیت دندان 6 پایین

این دندان، اولین دندان دائمی است که در سن شش سالگی پشت دندان آسیاب دوم شیری می‌روید. درواقع این دندان ششمین دندان دائمی است که در هر ربع فک قرار دارد. این دندان انتهایی و عقبی ترین دندان کودک در این سن و ششمین دندان در صورت شمارش از خط وسط است.

موقعیت دندان 6 بالا

کودک 24 دندان خواهد داشت. (6 دندان در هر نیم فک). اگر به دندانهای کودک نگاه کنید در هر فک در هر طرف 3 عدد دندان آسیا وجود خواهد داشت و آسیاب سوم همان دندانی است که دائمی بوده و در سن 6 سالگی شروع به رویش می‌کند.

دندان 6 چند کانال دارد؟

دندان های آسیاب بزرگ در هر دو فک معمولاً سه تا چهار کانال دارند.

روش های درمان و رفع پوسیدگی دندان ششم

روش انتخاب شده برای درمان پوسیدگی دندان بسته به شدت مشکل می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

دندان پزشک از یک دریل مخصوص برای پر کردن دندان استفاده کرده و بخش های پوسیده را از دندان جدا می کند. در ادامه دندان پزشک، دندان را با استفاده از یک ماده مخصوص همچون کامپوزیت پر می کند.

هنگامی که پوسیدگی دندان باعث مرگ اعصاب آن شود، دندان پزشک از روش عصب کشی برای نجات دادن دندان و درمان حساسیت دندان استفاده خواهد کرد. در این روش عصب دندان و بافت های مربوط به اعصاب خونی دندان خارج شده و بخش های دارای پوسیدگی از روی دندان پاک می شوند. علاوه بر رفع علت دندان درد در این زمان دندان پزشک، وضعیت عفونت های احتمالی دندان را بررسی کرده و از دارو برای ضد عفونی کردن و از بین بردن عفونت در صورت نیاز استفاده می کند. پس از این کار، دندان پزشک، دندان را پر کرده و گاهی اوقات از یک روکش بر روی دندان برای رفع کامل حساسیت دندانی استفاده می کند.

فلوراید احتمالاً مؤثرترین روش در دسترس برای پیشگیری و محدود کردن سطح گسترش پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان است. اگر دندان پزشک در مراحل اولیه تشکیل پوسیدگی را تشخیص دهد، درمان با فلوراید می تواند باعث بازیابی مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان شود.

در موارد جدی ایجاد پوسیدگی دندان، ممکن است نیاز به کشیدن دندان برای پیشگیری از گسترش عفونت وجود داشته باشد. به هر حال از دست دادن دندان ها می تواند بر ظاهر و عملکرد دندان های اطراف دندان از بین رفته تأثیر داشته باشد و به همین دلیل دندان پزشک ممکن است از یک کاشت دندان مصنوعی، پل یا ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و فضای خالی باقیمانده از آن استفاده کند.

پیشگیری از آسیب و پوسیدگی دندان ششم


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16