آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / آیا دندانهای شکسته و ترک خورده کودکان ترمیم می شود؟

آیا دندانهای شکسته و ترک خورده کودکان ترمیم می شود؟

شکستگی دندان در کودکان یک اتفاق رایج است. دندان های ترک خورده یا شکسته را می توان به راحتی با کمک دندانپزشک ترمیم کرد اگر مراقبت های لازم پس از آسیب صورت بگیرد.

متخصصین قبل از انجام هر کاری برای بازسازی مینا و عاج از دست رفته، به حفظ ظاهر شاداب دندان‌های کودک شما اقدام خواهند کرد. متخصصین بسته به میزان آسیب، در مورد آنچه که باید برای اصلاح دندان صدمه دیده‌ انجام دهند، تصمیم خواهند گرفت. تغییر شکل دادن، صیقل دادن، باندینگ، پر کردن، استفاده از ونیرهای سرامیکی و روکشی کامل، نمونه‌ای از اقداماتی خواهند بود که برای ترمیم این مشکل، به شما ارائه خواهند شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا دندانهای ترک خورده موجب آسیب می شود؟

راه های مختلفی وجود دارد که دندان به صورت شکسته ظاهر می شود. این می تواند به دلیل شکاف در دندان باشد، جایی که یک ترک در دندان که از ریشه شروع می شود و تا لثه می رسد. در موارد شدید، دندان ممکن است به دو قسمت تقسیم شود. شکستگی های کاسپ یا ترک هایی که اغلب در نزدیکی پرشدگی اتفاق می افتد به مینای دندان آسیب می رساند. درد کمتری دارد زیرا به داخل پالپ داخلی دندان گسترش نمی یابد.

خط ترک در ترک‌های ریز که روی سطح مینای دندان وجود دارد، معمولا کمتر و بدون درد است و نیازی به درمان ندارد. مورد دیگر شکستگی ریشه است. در این حالت ترک شروع به ورود به خط لثه می کند. به ندرت علامتی دارد، اما ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد.

اگر پالپ داخلی را از طریق دندان ترک خورده ببینید، به این معنی که آسیب زیاد بوده است.

شکستگی یا ترک خوردگی ممکن است باعث عفونت دندانی شود.

قسمت بریده شده دندان ممکن است دارای لبه تیز باشد که می تواند زبان یا سقف دهان را برش دهد.

چرا دندان کودکان ترک می خورد؟

بچه ها عاشق بازی کردن و کشف محیط اطراف خود هستند. با این حال، هیجان و انرژی آنها می تواند آنها را دچار مشکل کند. زمین خوردن در حین بازی می تواند منجر به آسیب های جزئی شود و زمانی که روی صورت بیفتند ممکن است دندان هایشان بشکند. بیایید ببینیم دلایل دیگر ترک خوردگی دندان در کودک چیست؟

کودکان، به ویژه آنهایی که زیر دو سال سن دارند، در مرحله ای هستند که مهارت های حرکتی آنها در حال رشد است. در طول تلاش آنها برای راه رفتن و حرکت در اطراف، زمین خوردن یا سکندری شایع است که اغلب منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان های شیری می شود.

شرکت در ورزش های تماسی یکی از علل شایع آسیب های دندانی است. به عنوان مثال، ورزش های تماسی مانند فوتبال، بوکس، هاکی، کشتی، بسکتبال، اسکیت بورد شامل خطر است و ممکن است بازیکنی با بازیکن دیگری برخورد کند که می تواند منجر به صدمات، از جمله شکستگی دندان شود.

ویژگی های آناتومیکی مانند بیرون زدگی دندان های بالایی یا افزایش اورجت تمایل بیشتری به آسیب دیدگی دارند. این بیشتر در مال اکلوژن کلاس 2 مشاهده می شود.

به طور کلی زمین خوردن، مانند هنگام بازی در پارک، کوهنوردی، یا دویدن می تواند باعث ترک خوردگی یا شکستگی دندان در کودکان شود.

 ترمیم دندان ترک خورده و شکسته کودکان

کودکانی که عموماً فعال تر یا ماجراجوتر هستند، نسبت به کسانی که درونگرا یا خجالتی هستند و دوست دارند در خانه بمانند، شانس بیشتری برای ترک دندان دارند.

نوجوانان تمایل به تصمیم گیری عجولانه دارند. آنها هیجان را در مقایسه با بچه های کوچکتر ترجیح می دهند. بسیاری از نوجوانان از طریق تصادفات موتوری، دعوای فیزیکی و غیره دچار آسیب های دندانی می شوند.

برخی از شرایطی که بر مهارت‌های عصبی حرکتی تأثیر می‌گذارند، مانند فلج مغزی یا صرع، خطر افتادن را افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به شکستگی دندان‌ها شود.

گزینه های مختلفی برای ترمیم دندان شیری شکسته وجود دارد و درمانی که به کودک شما ارائه می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. که شامل:

  1. چقدر دندان به بیرون آمدن طبیعی نزدیک است؟
  2. چقدر به دندان آسیب رسیده است؟
  3. کودک شما چقدر درد دارد؟
  4. خطر احتمالی عفونت؟

در برخی موارد، ترمیم دندان شکسته به واسطه ترمیم مانند پر کردن حفره یا تاج دندان ممکن است. در مورد پر کردن، دندانپزشک شما مواد پرکننده را اعمال می کند و آن را در جای خود قالب می زند تا لبه های تیز وجود نداشته باشد و اندازه و استحکام دندان ترمیم شود. سپس می توان آن را جلا داد که این فرآیند را کامل می کند.

در مورد ترک های بزرگ‌تر یا شکستگی‌هایی که فراتر از مینای سخت خارجی دندان گسترش می‌یابند، ممکن است روکش مناسب‌تر باشد.

البته ممکن است آسیب سطحی باشد و نیازی به هیچ مداخله‌ای نداشته باشد، اگر چه در روزهای بعد از آسیب، به شما توصیه می‌شود که دندان را تحت نظر بگیرید. تغییر رنگ قابل انتظار است و متأسفانه تعداد کمی از دندان‌ها در اثر ضربه وارده دچار آبسه‌های دندانی می‌شوند. دندانپزشک اطفال شما علائم آبسه دندان را برای شما توضیح می دهد تا اگر کودک شما دچار آبسه دندانی شد، قبل از اینکه فرصتی برای ایجاد درد قابل توجه و آسیب های دیگر به سلامت کودک شما پیدا کند، بتوان آن را زودتر گرفتار کرد و درمان کرد.

در نهایت، اگر آسیب قابل توجه و غیر قابل ترمیم باشد یا به هر حال دندان نزدیک به بیرون آمدن باشد، ممکن است کشیدن دندان ارائه شود که می تواند بهترین اقدام باشد.

پیشگیری از شکستگی دندان

شما نمی توانید از همه آسیب های فرزندتان جلوگیری کنید. با این حال، با چند نکته، می توانید اطمینان حاصل کنید که آنها چیز خیلی شدیدی را تجربه نمی کنند.

شایع ترین علت ترک خوردگی دندان ها عدم توجه به کودکان است. کودکان خردسال به نظارت دائمی نیاز دارند، به خصوص زمانی که در فعالیت های پر انرژی مانند زمان بازی یا ورزش زیاده روی می کنند. با اجازه دادن به کودکان خود برای بازی در یک محیط منظم می توان از حوادث جلوگیری کرد.

آسیب های دندانی ناشی از ورزش و دو و میدانی مستلزم استفاده از تجهیزات ایمنی است. به عنوان مثال، استفاده از محافظ دهان هنگام شرکت در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال، ورزش‌های رزمی یا بوکس برای جلوگیری از آسیب دندان بسیار ضروری است. این دستگاه های محافظ دهان، آتل های پلاستیکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند و از بیرون آن ها را پشتیبانی می کنند.

اقدامات محافظتی جهت جلوگیری از بروز آسیب در خانه، به خصوص اگر بچه های کوچک شما در حال یادگیری راه رفتن و بازی هستند. که شامل افزودن حفاظ‌های گوشه‌ای برای جلوگیری از برخورد، حفاظ راه پله برای جلوگیری از سقوط بد و اتاق‌های فرش شده برای کاهش هرگونه ضربه است.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نازیلا فراهان [ 1402-08-02 ]
سلام خانم دکتر پسرم 1 سال و نیم داره دیشب افتاد و یکی از دندونای جلوییش شکست او فتاد و یکی هم لب پر شد آیا دوباره در میاد جایگزین یا باید ترمیم بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16