آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان

وارنیش دندان کودکان چیست؟

پوسیدگی دندان از زمانی آغاز می‌شود که باکتری و قند در دهان باقی مانده و باعث ایجاد اسیدی می‌شوند که مینای محافظ دندان را از بین می‌برد. این اسید باعث می‌شود تا مواد معدنی از روی مینای دندان برداشته شود که به این فرایند دمینرالیزاسیون گفته می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد حفره‌هایی در دندان‌ها شود. فلوراید یک ماده طبیعی است که برای سالیان متوالی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فلوراید می‌تواند به تقویت دندان‌ها در قسمت‌هایی که مینای آن ضعیف شده است کمک کند. فلوراید همچنین تولید اسید را متوقف کرده و باعث توقف فرایند پوسیدگی دندان می‌شود. وارنیش دندان کودکان، به عنوان یک راه مؤثر برای رساندن فلوراید به دندان به شمار می رود. دندان های کودکان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیری بیشتری دارند، بنابراین با وارنیش دندان کودکان، می توان سلامت دندان های آنها را تا حد زیادی تضمین کرد. در واقع وارنیش فلوراید، یک ژل حاوی فلوراید است که باعث تقویت دندان های کودکان این می شود. این ماده معمولاً با عصاره های میوه ای و گیاهی ترکیب می شود تا طعم و بوی آن برای کودکان قابل تحمل باشد. این ماده به وسیله برس های مخصوص روی سطح دندان کودک قرار می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربردهای وارنیش دندان کودکان

فلوراید به بازیابی مواد معدنی مفید در سطح دندان‌ها کمک می‌کند و در نتیجه مینای دندان‌ها که در اثر عفونت باکتریایی آسیب دیده است، ترمیم می‌شود. به علاوه فلوراید از رشد و تکثیر باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. فلوراید هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. چنانچه وارنیش دندان‌های کودکان در سن پایین‌تر انجام شود، خطر پوسیدگی دندان‌های کودکان کاهش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانانی که فلورایدتراپی را به مدت یک سال انجام داده‌اند، احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن دندان‌هایشان کمتر است.

مزایای وارنیش دندان کودکان

انواع وارنیش دندان کودکان

  1. وارنیش فلوراید
  2. وارنیش سفید کننده
  3. وارنیش ضد حساسیت

انواع ترکیبات فلوراید در طعم‌ های میوه‌ ای مختلف وجود دارد. سیلور دی آمین فلوراید یک ترکیب جدید است که در فلوراید تراپی دندان کودک استفاده می‌ شود و اثربخشی بالایی دارد.

وارنیش دندان کودکان

نحوه استفاده از وارنیش فلوراید دندان کودکان

اقدامات قبل از وارنیش دندان کودکان

قبل از انجام وارنیش فلوراید کودک وعده غذایی خود را میل کند؛ زیرا تا 6 ساعت نمی‌تواند غذایی بخورد.

عدم مصرف فلوراید: اگر کودک قبل از وارنیش، فلوراید مصرف کند، اثربخشی این روش درمانی کاهش پیدا می‌کند. توصیه ‌می‌شود تا 24 ساعت قبل از انجام این روش، از مصرف فلوراید پرهیز کند که این مصرف شامل استفاده از خمیردندان و سایر محصولاتی است که دارای فلوراید هستند.

عدم خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی: از خوردن خوراکی‌هایی مانند شکر، نوشابه، چای و … در روز انجام فلوراید درمانی پرهیز کند؛ چرا که می‌توانند باعث از بین بردن فلوراید دندان‌ها شوند.

مراقبت های پس از وارنیش دندان کودکان

  1. تا 6 ساعت از خوردن مواد خوراکی خودداری کنید.
  2. به مدت 6 ساعت مسواک و نخ دندان به کار نبرید.
  3. تا یک روز قبل و بعد از وارنیش فلوراید از غذاهای بسیار داغ و یا سفت پرهیز کند.
  4. به هیچ عنوان از خمیر دندان‌هایی که فلوراید دارند تا 24 ساعت بعد از وارنیش دندان استفاده نکند.
  5. از مصرف دارو یا قطره‌هایی که حاوی فلوراید هستند تا 2 روز اجتناب کند.

وارنیش دندان کودکان در چه سنی انجام می شود؟

وارنیش فلوراید از زمان رویش دندان‌ های شیری یعنی 6 ماهگی قابل استفاده است. با توجه به اینکه این روش تأثیر قابل توجه‌ی در جلوگیری از ایجاد و توسعه پوسیدگی دندان‌ ها دارد، برای انجام آن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد؛ ولی بر وارنیش دندان کودکان بسیار تأکید شده است و لازم است که کودکان نهایتاً از سن 2 سالگی وارنیش تراپی را شروع کنند.

عوارض وارنیش دندان کودکان

وارنیش فلوراید بیخطر است و توسط دندانپزشکان در سراسر جهان برای کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود. برخی از مارک های وارنیش فلوراید دندان ها را زرد می کنند. با این وجود، رنگ دندان کودک بعد شسته شدن فلوراید، به حالت عادی باز میگردد.

هزینه وارنیش دندان کودکان

می توانید با شناخت فاکتور های دخیل در این امر به هر یک از سؤالات مختلف خود نسبت به قیمت هر جلسه وارنیش دندان های کودکانتان پاسخی در خور کسب کنید. این پارامترها شامل موارد زیر می باشد:


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16