آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / باندینگ دندان کودکان برای ترمیم دندانهای آسیب دیده در چه مواقعی انجام می شود؟

باندینگ دندان کودکان برای ترمیم دندانهای آسیب دیده در چه مواقعی انجام می شود؟

دندان های شیری کودکان ممکن است در اثر موارد مختلف دچار آسیب و یا شکستگی شود. ترمیم زیبایی دندان کودکان علی الخصوص، دندان های جلویی از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود. یکی از راه های درمان این شکستگی ها باندینگ دندان کودکان است که به ترمیم همرنگ دندان های آسیب دیده می پردازد. باندینگ دندان یکی از روشهای دندانپزشکی زیبایی است که به وسیله مواد رزین، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان صورت می گیرد؛ چراکه رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب شده و دندانپزشک آن را بر روی دندان بیمار قرار می دهد. اصلاح دندان های شیری کودکان به گونه ای انجام خواهد شد که کودک بتواند تا پایان طبیعی عمر دندان خود از این دندان های شیری در راستای زیبایی، جویدن، تکم صحیح و حفظ ساختار دندان و فک استفاده کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

باندینگ دندان برای ترمیم دندان های آسیب دیده در چه مواقعی انجام می شود؟

مزایای باندینگ دندان کودکان

1- کم هزینه بودن درمان با استفاده از این روش

2- درمان در یک جلسه ی درمانی انجام می شود.

3- از مینای دندان در این روش حفاظت می شود.

4- این روش قابلیت ترمیم پذیری دارد.

5- این روش به داروی بی حسی نیاز ندارد.

معایب باندینگ دندان

1- رنگ پذیری بیشتر این روش نسبت به سایر روش های زیبایی دندان.

2- طول عمر کمتر این روش نسبت به روش های دیگر زیبایی دندان.

3- آسیب پذیری بیشتر این روش نسبت به سایر روش های زیبایی دندان

4- احتمال بروز واکنش های آلرژیک در برخی از افراد با استفاده از این روش وجود دارد.

باندینگ دندان

انواع باندینگ دندان

باندینگ کامپوزیت مستقیم، درمانی است که در آن از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می شود. در این حالت مواد کامپوزیت به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و با حداقل سطح تهاجم، طرح لبخند بیمار اصلاح می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این روش ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می‌شود؛ ولی در اکثر موارد به آن به اختصار باندینگ می‌گویند.

در این نوع باندینگ برخلاف کامپوزیت مستقیم، ترمیم دندان به یک دندان متصل می‌شود. این روش معمولاً برای اهداف زیبایی همراه با روکش دندان، لمینت دندان، بریج، و اینله و آنله مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب دندانپزشک پس از انتخاب رنگ مناسب باندینگ، سطح دندان را با استفاده از یک محلول اسیدی مناسب کمی زبر کرده و محلول رزین کامپوزیت را بر روی دندان‌ها قرار می دهد. و با حالت دادن محلول بر روی دندان آن را به شکل دلخواه در می آورد. در ادامه این مواد با استفاده از پرتوی مخصوص سفت شده و این فرآیند تا زمانی تکرار می‌شود که پرکردگی یا ونیر کامپوزیت ظاهر نهایی دلخواه را پیدا کند. دندانپزشک در نهایت این مواد را صیقل می‌زند تا ظاهر آن با سطح بقیه دندان‌ها هماهنگ و طبیعی به نظر برسد.

مراحل انجام باندینگ دندان چگونه است؟

1- در اول کار سطحی از دندان که قرار است باندیگ بشود به خوبی توسط دندانپزشک پاکسازی می شود تا هیچ پلاک و جرمی روی دندان وجود نداشته باشد.

2- سپس بعد از این که دندان به خوبی پاک شده و ژل شست و شو مخصوص از روی سطح دندان پاک شد، رزین کامپوزیت مایع که رنگش کاملاً با رنگ دندان انطباق داده شده بر روی سطح دندان کودک مالیده می شود تا تمام منافذ دندان کودک را بپوشانده شود و پوششی محکم روی دندان ایجاد شود.

3- سپس توسط دندانپزشک یک نور مخصوص روی دندان تابانیده می شود تا رزین محکم و سخت بشود.

4- پس از آنکه لایه نخست رزین روی دندان محکم شد، لایه دوم روی دندان اعمال می شود.

5- اعمال لایه های متوالی توسط دندانپزشک تا وقتی ادامه پیدا می‌کند که ناحیه ترمیم شده دندان به ضخامت مورد نظر دندانپزشک برسد.

6- در مرحله نهایی ماده باندیگ با مته دندانپزشکی مخصوص تراشیده و صیقل داده می شود تا شکل نهایی و مطلوب به دست آید و مشکل دندان برطرف بشود.

مراقبت‌های بعد از درمان باندینگ دندان

مراقبت از دندان‌های باندینگ شده همانند نگهداری از دندان‌های سالم است. روش‌های مراقبت دندان عبارت‌اند از:

باندینگ تا چه مدت ماندگاری دارد؟

مدت زمان دوام و ماندگاری باندینگ دندان با در نظر گرفتن مراقبت های روزانه و رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار حدود 5 تا 10 سال است و پس از آن ممکن است نیاز به ترمیم و یا تعویض مجدد باندینگ دندان بیمار باشد.

عوارض باندینگ دندان

با تمام مزیت‌هایی که باندینگ دندان دارد، می‌تواند معایب و عوارضی نیز به دنبال داشته باشد که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

1. عفونت قبل از اینکه این درمان انجام شود، پوسیدگی دندان، عفونت و مشکلات دهان و دندانی باید برطرف شود؛ زیرا در غیر این صورت عفونت پخش شده و منجر به عصب کشی و یا حتی کشیدن دندان می‌شود.

2. پوسیدگی دندان در صورتی که فرد بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت نکند، دندان فرد حتی بیشتر از قبل مستعد پوسیدگی خواهد بود. در صورت بروز این عارضه به دلیل قرار داشتن باندینگ روی آن، فرد متوجه پوسیدگی نخواهد شد. به همین دلیل هم ممکن است وسعت پوسیدگی زیر آن زیاد باشد. این مورد زمانی که باندینگ دچار شکستگی و ترک خوردگی هم شده باشد، بروز پیدا می‌کند.

3. بیماری‌های لثه در صورتی که باندینگ دندان به خوبی قرار داده نشود، می‌تواند محل مناسبی برای پلاک و گیر کردن مواد غذایی باشد. به همین دلیل هم ممکن است بعد از مدتی فرد به بیماری‌های لثه مثل ژینژیویت و پریودنتیت دچار شود.

هزینه باندینگ دندان کودکان

عوامل زیر بر هزینه روش باندینگ تأثیرگذار است:

بکارگیری بیهوشی و آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان غیرهمکار توسط دکتر نیلوفر فلاح در کرج


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08