آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / برای چه کودکانی می توان از بیحسی در دندانپزشکی استفاده کرد؟

برای چه کودکانی می توان از بیحسی در دندانپزشکی استفاده کرد؟

برخی از مراحل دندانپزشکی دردناک است و برای کار بر روی دندان به خصوص در کودکان به ‌منظور حفظ آرامش و راحتی آنها نیاز به استفاده از بی حسی دندان کودکان احساس شده است. انواع مختلف بی حسی دندان کودکان وجود دارد که اگر کودک نیاز به انجام درمان طولانی یا پیچیده در طی یک مراجعه داشته باشد یکی از این بی‌حسی‌ها احتمالاً مورد نیاز است. اگر کودکان حین درمان های ترمیمی یا جراحی درد حس کنند، آینده آنها به عنوان بیمار دندانپزشکی آسیب خواهد دید. بنابراین ضروری است که در هرجلسه ناراحتی بیمار را به حداقل کاهش دهیم و موقعیت های دردناک را تحت کنترل درآوریم. بسیاری از کودکان نیز به دلیل ترس از دندانپزشکی، محیط آن و درمان دردناک دچار دنتوفوبیا می شوند. استفاده از بی حسی در دندانپزشکی کودکان بی خطر است و می تواند راهی مؤثر برای اجازه دادن به دندانپزشک برای انجام درمان مناسب باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای چه کودکانی می توان از بیحسی در دندانپزشکی استفاده کرد؟

بی حسی دندان کودکان استفاده از یکی از انواع مختلف داروهای آرام‌بخش یا کاهش‌دهنده اضطراب در حین دندانپزشکی است. بی حسی موضعی دندان کودکان ممکن است زمانی که کودک رفلکس خفیف نشان می‌دهد، ایمنی کودک بدون بی حسی به خطر بیفتد و یا وقتی‌که کودک باید در یک جلسه تحت اقدامات زیاد و طولانی دندانپزشکی قرار بگیرد لازم باشد و از سوی دندانپزشک ارائه شود.

مزایای بی‌ حسی دندان کودکان

مزایای استفاده از بی حسی دندان کودکان عبارت‌اند از:

عکس تزریق بی حسی دندان کودکان

انواع بی حسی دندانپزشکی کودکان

بی حسی سطحی به وسیله اسپری بی حسی و یا مالیدن مواد بی حس کننده در سطح لثه، حفره دهان بینی و یا بر روی پوست صورت می گیرد در کودکان با استفاده از قرار دادن تامپون آغشته به بی حس کننده بر روی مخاط دهان می توان به بی حسی موضعی سطحی دست یافت. برای انجام اعمال جراحی کوتاه مدت دندانپزشک کودکان می تواند از بی حسی سطحی استفاده نماید.

بی حسی موضعی به وسیله تزریق مایع بی حس کننده در زیر مخاط محل عمل جراحی و درمان انجام می دهند. بی حسی در اثر تماس مایع بی حس کننده با انتهای رشته عصبی صورت می گیرد تزریق را با فرو کردن یک سوزن نازک بر روی مخاط دهان انجام می دهند و کم کم سوزن را به عمق انساج نرم می برند و بی حسی در دندان کودکان ایجاد می شود. برای درمان های درد آور در کودکان و اطفال باید حتماً بی حسی ناحیه ای ایجاد شود؛ چون در غیر این صورت کودکان احساس درد شدیدی می کنند و این سبب ایجاد ترس و اضطراب کودکان می گردد.

این نوع بی حسی که با نام گاز خنده و گاز شادی در بین افراد معروف می باشد دارای بوی مصلوبی می باشد و اثر آن بعد از چند دقیقه از بین می رود کودکان به این روش از بی حسی روی خوش نشان می دهند و احساس خوبی در زمان استفاده از این بی حسی دارند.

در برخی از مواقع از داروهای آرام بخش برای آرام کردن کودکان در زمان درمان استفاده می کنند. این روش در کودکان دارای سن کم و دارای پوسیدگی شدید دندان و همچنین قادر به همکاری با دندانپزشک در زمان درمان نیستند صورت می گیرد. داروهای آرام بخش به صورت خوراکی تجویز می گردند و باید حتماً تحت نظر دندانپزشک متخصص صورت گیرد.

نحوه تزریق بی حسی دندانپزشکی بدون درد برای کودکان

بی حسی موضعی انواع مختلفی دارد. بی حسی موضعی سطحی معمولاً به صورت ژل می باشد که در این روش بی حسی ابتدا دندانپزشک کودکان با استفاه از ژل، ناحیه مورد نظر را بی حس نموده سپس تزریق بی حسی انجام می گردد. معمولاً تزریق بی حسی موضعی به گونه ای انجام می گردد که کودک به هیچ عنوان متوجه تزریق آن نمی شود .

نکات بی حسی دندانپزشکی کودکان

در مواردی که در درمان دندانپزشکی کودک از تزریق بی حسی استفاده شده است، والدین باید تا حدود 2-3 ساعت مراقب گاز گرفتگی گونه، لب ها یا زبان کودک باشند؛ چرا که این حس کرختی لب برای کودک تازگی داشته و ممکن است از روی کنجکاوی و یا به صورت ناخودآگاه باعث آسیب به ناحیه بی حس شده شوند. بدین منظور باید از دادن غذاهای جامد بعد از دریافت بی حسی به کودک خودداری کرد. طی این مدت باید تنها ازغذاهای نرم مانند آبمیوه ها، بستنی، اسموتی و … استفاده کرد. اگر با وجود این مراقبت ها کودک شما گونه ، لبها یا زبان خود را گاز گرفت، بدانید که علیرغم ظاهر زخمی و متورم ایجاد شده جای نگرانی نیست و معمولاً طی یک هفته تا ده روز بهبودی کامل حاصل می شود. در این مدت یک لایه سفید مایل به زرد روی بافت شکل می گیردد که به صورت یک پوسته نرم بوده و بخشی از روند بهبود و ترمیم زخم است.

برای تسکین درد و ناراحتی کودک طی روند بهبودی زخم، شست و شوی ناحیه توسط سرم فیزیولوژیک(آب نمک) ولرم، عدم دستکاری ناحیه و استفاده از مسکن ها می تواند کمک کننده باشد. همچنین طی این مدت باید از خوردن غذاهای اسیدی و محرک خودداری کرد.

آیا تزریق بی حسی در دندانپزشکی کودکان دردناک است؟

در تزریق های دندانپزشکی میزان درد با توجه به نحوه تزریق و ناحیه تزریق دندانپزشکی متفاوت می باشد. نحوه تزریق دندانپزشک بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که دندانپزشک به آرامی و طمأنینه این کار را انجام دهد تزریق کاملاً بی درد می باشد.

عوارض جانبی بی حسی در دندانپزشکی کودکان

عوارض جانبی بی حسی موضعی دندان کودکان نادر است؛ اما می‌تواند شامل ضربان قلب بالا باشد که تنها یک یا دو دقیقه ادامه می‌یابد. ممکن است در ناحیه اطراف نقطه‌ای که در آن بی‌حسی تزریق‌شده است نیز احساس بی‌حسی کنند. هنگامی‌که اثر بی‌حسی از بین برود آن قسمت به حالت عادی برمی‌گردد. یکی دیگر از عوارض جانبی ممکن است هماتوم باشد که به معنای تورم پر از خون است. این اتفاق زمانی می‌افتد که سوزن به رگ‌های خونی رسیده باشد. درنهایت سوزن ممکن است به عصب آسیب برساند و درنتیجه درد برای مدت طولانی ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات درباره علت و درمان آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جهانگیری [ 1402-07-04 ]
من که اصلا نمیتونم پسرم رو سمت دندونپزشکی ببرم کلا باید بیهوش بشه از بس میترسه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16