آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / فیشورسیلنت یا شیارپوش دندان چیست و علت انجام آن؟

فیشورسیلنت یا شیارپوش دندان چیست و علت انجام آن؟

مواد غذايي خصوصاً انواع چسبناك مانند تافي و شكلات در شيارهای دندان کودکان گير كرده و مدت زيادي به دندان چسبيده مي مانند و محل مناسبی برای تجمع میکروب ها می شوند. علاوه بر اين عمق شيارهای دندان، ظريف تر از اندازه موهاي مسواك است و با مسواك تميز نمي شود. ميكروب هاي پوسيدگي زا می توانند مدت زیادی در آنجا باقي بمانند و پوسيدگي رخ دهد و سریعاً پیشرفت کند. فیشور سیلانت یا شیارپوش روش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندانهای کودک است كه انقلابي در كاهش پوسيدگي ها ايجاد كرده است تا از درد و هزینه و تخریب بیشتر دندان در آینده جلوگیری شود. فیشور سیلانت برای دندان هایی انجام می شود که فاقد پوسیدگی هستند؛ امابه دلیل داشتن شیار های عمیق مستعد پوسیدگی می باشند. فیشور سیلانت یک لایه محافظ و همرنگ با دندان است که برای کاهش پوسیدگی دندان روی دندان‌های آسیا (مولر) قرار داده می‌شود تا با پوشاندن سطح جونده دندان‌ها، شیارهای موجود روی سطوح جونده دندان‌ها کم عمق شده و از تجمع باقیمانده مواد غذایی و ایجاد پوسیدگی جلوگیری نماید. در دندانپزشکی کودکان استفاده از فیشورسیلانت می‌تواند یک روش مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها باشد؛ اما به هیچ عنوان یک جایگزین برای مسواک زدن، نخ دندان و رژیم غذایی سالم به حساب نمی‌آید.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایا و فواید شیاربندی دندان ها

انجام فیشورسیلانت برای دندان‌های کودک مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک است. از دیگر مزایای فیشور سیلانت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بکارگیری بیهوشی و آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان غیرهمکار توسط دکتر نیلوفر فلاح در کرج

فیشور سیلنت در کودکان به چه علت انجام میشود؟

با انجام کارهای پیشگیری از پوسیدگی، می توان به راحتی از اقدامات پیچیده دندانپزشکی که هزینه و وقت بیشتری می طلبد جلوگیری کرد. یکی از این کارهای پیشگیری قرار دادن فیشورسیلنت ها می باشد. فیشورسیلنت بیشتر برای دندان های دائمی خلفی کودکان کاربرد دارد، اگرچه در شرایط خاصی ممکن است برای سطوح پشتی دندان های جلویی هم انجام شود.

آیا فیشور سیلانت درد دارد؟

مدت زمان گذاشتن فیشور سیلانت برای هردندان معمولاً چند دقیقه است. این روش کاملاً بدون درد است و فرد پس از انجام آن هیچ تفاوتی در ظاهر دندان های خود حس نمی کند.

فیشورسیلنت

مراحل فیشور سیلانت دندان یا شیارپوش

علاوه بر دندان های دائمی فیشور سیلنت برای دندان ها شیری نیز کاربرد دارد. همانند دندان های دائمی اگر فرورفتگی سطح جونده دندان عمیق باشد ممکن است پزشک انجام این کار را ضروری بداند. در اولین مرحله انجام فیشور سیلانت دندان، سطح دندان با استفاده از ابزارهای مخصوص تمیز می شود. سپس دندان شسته شده خشک می شود. پس از انجام این کار از یک محلول اسیدی روی حفره ها و شیارهای سطح رویی دندان برای چند ثانیه استفاده می شود. این کار باعث می شود نواحی میکروسکوپی کوچک بر روی دندان تشکیل شود ک به راحتی می توان روکش را بر روی آن قرار داد و شیار های دندان را به آن چسباند . پس از خشک شدن مجدد دندان ها ماده شیار بند دندان بر روی دندان قرار می گیرد و سفت می شود. برای سفت کردن فیشور سیلانت دندان می توان از پرتوهای مخصوص استفاده کرد در بعضی مواقع هم از شیار گیر دندان دو بخشی استفاده می شود و دیگر نیاز نیست از پرتوهای مخصوص استفاده کنید. وقتی که شیار بند دندان سفت شود به یک روکش صیقلی پلاستیکی تبدیل می شود و به کمک آن می توان غذاها رابه صورت عادی بجود .

کاندیدای مناسب انجام فیشورسیلانت

فیشور سیلنت را در مواردی می توان انجام داد که دندان دارای شرایط زیر باشد :

موارد منع استفاده از فیشورسیلانت

در صورت پوسیده بودن دندان، نمی توان از فیشورسیلنت استفاده کرد و حتماً باید پوسیدگی دندان برداشته و ترمیم گردد.

ماندگاری شیاربندی دندان ها

فیشور سیلانت معمولاً برای سال ها ماندگاری دارد و اثر خود را حفظ می کند. با وجود ماندگاری نسبتاً بالا دندانپزشک باید مرتب دندان ها را بررسی کند تا اگر این ماده از بین رفته است آن را جایگزین یا اضافه کند.

عوارض فیشور سیلانت

سیلانت ها ممکن است در طول زمان در بیایند و اغلب این اتفاق می افتد یا فرسوده شوند. دلیل اصلی بروز این مشکلات این است که در حین قرار دادن سیلانت دندان پزشک نتوانسته دندان را خشک نگه دارد. برای این که قرار دادن سیلانت به خوبی انجام شود، دندان باید کاملاً بدون بزاق باشد و این کار در دهان کودک با کم توجهی، دندان های کوچک و بزاق زیادی که دارند، بسیار مشکل است. در صورتی که سیلانت در آید، دندان به وضعیت اولیه خود برمی گردد و سیلانت را می توان تعویض کرد.

یکی از خطرات سیلانت ها این است که بخشی از سیلانت ها جدا می شود و بخشی به دندان می چسبد یا سیلانت به خوبی روی دندان را پوشش نمی دهد. در صورتی که این اتفاق بیفتند، دندان مورد نظر دچار پوسیدگی می شود و وقتی پوسیدگی تشخیص داده شد باید قسمت زیادی از دندان پر شود.

هزینه و قیمت فیشورسیلنت دندان

این هزینه بر حسب مواد مصرفی مختلف می تواند متفاوت باشد. باید به دندانپزشک کودکان جهت معاینه و تعیین هزینه مراجعه نمایید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مادر [ 1402-06-18 ]
سلام خانم دکتر پسر من وقتی میبرمش دندونپزشکی بی قرار ی میکنه میخواستم بدونم فیشور سیلانت دندان کودکان درد دارد و نیاز به تزریق بیهوشی هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16