آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / فلوراید درمانی چگونه از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری می کند؟

فلوراید درمانی چگونه از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری می کند؟

دندان‌ها جنس استخوان دارند، بنابراین طبیعی است که با گذر زمان، دچار پوسیدگی شوند. تغذیه سالم و میزان مراقبت از دندان‌ها، تعیین‌کننده طول عمر دندان‌ها خواهند بود. مینای دندان که لایه خارجی تاج دندان را تشکیل می دهد از کریستال های معدنی فشرده تشکیل شده است که باکتریهای پلاک دندانی باعث از دست دادن مواد معدنی مینا یا دمینرالیزه شدن آن می گردند. این باکتریها از قند موجود در فضای دهان و دندان تغذیه نموده و اسیدهایی تولید می کنند که کریستالهای مینا را در خود حل می نماید. اگر چنانچه مینا مواد معدنی خود را از دست بدهد و آن را مجدد به دست نیاورد پوسیدگی دندانی اتفاق می افتد. فلوراید به رمینرالیزه شدن مینا کمک نموده و بلورهای آن را مقاوم تر میکند در نتیجه مینای دندان در برابر پوسیدگی مقاوم تر می شود. فلوراید در واقع نوعی ماده معدنی می باشد که می توان آن را به منابع آب طبیعی اضافه نمود و به همین علت، هیچ عارضه ای برای کودک ندارد. این ماده علاوه بر آب در خمیر دندان ها و دهانشویه ها نیز وجود دارد. البته این ماده باید میزان مشخصی استفاده شود به همین منظور می توانید از متخصص دندانپزشکی کمک بگیرید. در کودکان فلورایدتراپی برای تقویت مینای دندان، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. درست است که دندان‌های آنها به تازگی جوانه‌زده و مینای بسیار قوی دارند؛ ولی به هر حال کودکان از خوراکی‌های زیادی استفاده کرده و از طرف دیگر نمی‌توانند به خوبی به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنند. بنابراین باید فلورایدتراپی برای کودکان را نیز انجام داد‌ تا لایه محافظتی بر روی دندان‌ها قرار گرفته و دندان‌های سالم آنها دچار پوسیدگی نشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد فلوراید تراپی

تمامی این فواید به موارد زیر کمک می‌کنند:

فلوراید درمانی چگونه از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری می‌کند؟

پس از انجام این روش درمانی، فلوراید به مینای دندان نفوذ کرده و بدین ترتیب میزان مقاومت دندان ها را در برابر اسیدهای موجود در مواد غذایی و باکتری های دهان افزایش می دهد؛ در نتیجه انجام این روش منجر به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می گردد.

نحوه فلوراید درمانی دندان کودکان

قبل از فلوراید تراپی ابتدا سطح تمامی دندانهای کودک با استفاده از مسواک به خوبی تمیز می شود. بعد از این کار، دندان های کودک توسط گاز استریل خشک می شوند. بعد از خشک شدن دندان ها در مرحله بعد تمامی دندان ها به وارنیش فلوراید نوشته میشوند و این وارنیش فلوراید تقریباً به مدت 4 دقیقه در مجاورت دندان ها قرار می گیرد و بعد از گذشت این زمان مقدار اضافی ژل با استفاده از گاز استریل یا یک تکه پنبه تمیز می شود. البته توجه داشته باشید که این درمان برای کودکان زیر 3 سال می باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که لازم است تقریباً تا نیم ساعت بعد از گذشت این درمان برای دندان های کودک، دندان ها را نشوید.

فلوراید تراپی کودکان

بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟

مدت زمان فلوراید تراپی حدود 4 دقیقه بوده و پس از اتمام آن کودک باید آب دهان خود را به طور کامل خالی کند. برای اینکه مدت زمان اثر بخشی فلوراید بیشتر شود تا فردای آن روز کودک از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کند و بعد از آن مدت، به طور مرتب بهداشتن دهان و دندان خود را رعایت کند.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک، حدود نیم ساعت پس از فلورایدتراپی نباید آب یا هر نوع خوراكی مصرف كند؛ چراکه ماده فلوراید موجود بر روی مینای دندان های وی هنوز سفت نشده و امکان جدا شدن آن به محض خوردن و جویدن مواد غذایی وجود دارد.

والدین باید برای اولین وعده غذایی بعد از فلورایدتراپی، برای کودک خود غذاهای نرم و خنك تهیه کنند. این کار موجب افزایش مقاومت و دوام فلوراید بر روی دندان های کودکان می گردد.

توصیه می شود مسواك زدن كودك 24 ساعت بعد از فلورایدتراپی انجام گیرد.

فلوراید تراپی باید هر 3 تا 6 ماه یک بار انجام گیرد. به والدین توصیه می شود سر وقت جهت تکرار فلوراید تراپی به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایند.

معایب فلوراید تراپی

بعضی از افراد به فلوراید حساسیت دارند و بعد از استفاده از آن دچار التهاب لثه می‌شوند، بنابراین به محض اینکه چنین موردی را مشاهده کردید، باید حتماً به متخصص اطلاع دهید. ممکن است بعضی از افراد بعد از فلوراید درمانی، دچار حالت تهوع، اسهال و حتی احساس ضعف و خستگی شوند. در صورتی که در استفاده از فلوراید اعتدال را رعایت نکرده و در نتیجه میزان مصرف محلول را بالا ببرید، احتمال بروز مسمومیت و حتی مشکلات جدی در بدن فرد خواهد داشت.

عوارض و مضرات فلوراید تراپی

می‌توان گفت شایع‌ترین عارضه جانبی فلورایدتراپی تغییر رنگ دندان است. فلوروزیس باعث ایجاد رگه‌های سفید یا تغییر رنگ روی دندان‌ها می‌شود. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کودک میزان زیادی فلوراید مصرف می‌کند. کودکان از بدو تولد تا 8 سالگی ممکن است دچار این مشکل شوند. این مشکل حتی می‌تواند در اثر قورت دادن خمیر دندان نیز اتفاق بیفتد. معمولاً بلعیدن خمیر دندان در کودکان شایع است. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود تا در زمان استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان، بیشتر دقت کنند و از مقدار کمی از خمیر دندان استفاده کنند.

آلرژی یا تحریک پوستی ناشی از فلوراید بسیار نادر است. با این حال برخی از افراد ممکن است و دچار این مشکل شوند.

اگر فلوراید اشتباهاً با دوزهای بسیار بالا استفاده شود می‌تواند سمی باشد. البته ناگفته نماند که بروز این اتفاق نیز غیرمعمول و نادر است. از آنجایی که ممکن است کودکان زیر 6 سال بیشتر فلوراید را ببلعند، توصیه می‌شود از شیوه وارنیش فلوراید برای کودکان خردسال استفاده شود تا میزان بلع کاهش پیدا کند.

هزینه فلوراید تراپی کودکان

هزینه فلوراید تراپی در کلینیک های دندانپزشکی متفاوت می باشد و اصولاً این درمان برای بزرگسالان هزینه زیادتری در مقایسه با کودکان خواهد داشت. همچنین عوامل های اساسی بر این هزینه ها اثر دارند، مانند نوع دندانی که تحت درمان قرار دارد، برند فلوراید، میزان فلوراید و میزان تجربه و مهارت دندانپزشک از جمله موارد هستند.

برای کسب اطلاعات درباره علت و درمان آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سلطانی [ 1402-06-18 ]
دخترم 14 ماهشه و دندونپزشک گفته که باید فلورایددرمانی بشه ولی تو نت سرچ کردم که زیر سه سال توصیه نمیشه لطفا منو راهنمایی منید ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16