آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / سن مناسب برای استفاده از نخ دندان در کودکان

سن مناسب برای استفاده از نخ دندان در کودکان

هرچند دندان‌های شیری کودکان موقت هستند؛ اما نقش بسیار مهمی را در رشد دهان و رویش دندان‌های دائمی ایفا می‌کنند. رعایت بهداشت دهان و دندان و آموزش به کودکان در حفظ سلامت دهان آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. مسواک زدن به تنهایی حدود 50 درصد از پلاک درون دهان را پاک میکند. تحقیقات نشان داده است هنگامی که مسواک زدن با نخ دندان کشیدن انجام شود حدود 70 درصد از پلاک پاک میشود. نخ دندان، رشته هایی نازکی به شکل نخ هستند که برای حذف مواد غذایی از بین دندان ها و مناطقی که مسواک قادر به تمیز کردن آنها نیست، استفاده می شوند. نخ دندان کشیدن یکی از مهم ترین عادات بهداشت دهان و دندان است که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اهمیت استفاده از نخ دندان در کودکان

نخ دندان کشیدن یک قدم مهم در پیشگیری از پوسیدگی، بوی بد دهان و مهمتر از همه بیماری‌های لثه است. اگر پلاک برداشته نشود، نه تنها بر روی دندان‌ها بلکه بر بافت لثه تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی در آینده شود.

انواع نخ دندان برای کودکان

نخ دندان ها انواع مختلفی مانند طعم دار و بدون طعم ، باریک و پهن ، بافت دار و نرم و بدون بافت، موم دار و بدون موم ، تک رشته ای و چند رشته ای ، نایلونی ، سفید کننده و… دارند که شما می توانید بسته به نوع لثه و دندان های کودک خود یکی از آنها را انتخاب و خریداری کنید. در این قسمت به شرح چند نمونه از نخ دندان می پردازیم.

رایج ترین نخ دندان در بازار نخ دندان های بدون موم هستند که از چرخاندن چندین رشته از مواد نایلونی به یکدیگر ساخته می شوند. در این نوع نخ ها از هیچ طعم‌دهنده‌ای استفاده نشده است و بدون مواد شیمیایی هستند. همچنین بسیار نازک اند و برای افرادی که دندان های نزدیک به هم دارند؛ بسیار مناسب اند. البته به دلیل ضخامت کم دوام پایین تری دارند و امکان پاره شدن آنها در هنگام استفاده وجود دارد.

این نوع نخ یک لایه ی موم بر روی خود دارد که باعث می شود نخ به راحتی بین دندان ها سر بخورد. نخ موم دار ضخامت بیشتری از سایر موم ها دارد و به دلیل سطح صاف نخ، گرفتن آن در دست کمی دشوارتر از سایر نخ ها است.

در صورتی که کودک شما تحت درمان ارتودنسی است می توانید از نخ دندان های سوپر فلوس استفاده کنید. این نوع نخ دندان از سه لایه نخ اسفنجی، نخ معمولی و نخ سفت تشکیل می شود تا به تمیزی هر چه بیشتر دندان ها کمک کند.

این نوع وسیله که به آن نخ دندان همراه با نگهدارنده یا نخ دندان از پیش نخ نیز گفته می شود، طرز استفاده ی بسیار راحتی دارد و بهترین وسیله برای کودکان و افرادی است که مهارت کافی در کشیدن نخ دندان ندارند.

نخ دندان در کودکان

ویژگی نخ دندان خوب برای کودکان

تنوع نخ دندان این روزها در بازار زیاد است و نخ دندان مخصوص کودک در انواع مختلف توسط شرکت‌های تجاری مختلف تولید شده است. نخ دندان کودک معمولاً نازک‌تر و لطیف‌تر است و طعم‌دار است؛ زیرا طعم نخ دندان در میزان اشتیاق کودکان برای انجام این کار بسیار تأثیرگذار است. اگر استفاده از نخ دور انگشت برای کودک و یا حتی خودتان زمانی که بین دندان‌های او را تمیز می‌کنید، سخت است از نخ دندان‌های یک بار مصرف که به دسته نگه دارنده متصل می‌شود استفاده کنید که خوشبختانه برای کودکان این دسته‌های نگه دارنده هم مخصوص طراحی شده است.

آموزش و روش استفاده از نخ دندان در کودکان

  1. آموزش تکنیک استفاده: ابتدا به کودکان باید نحوه استفاده ازاین وسیله به درستی آموزش داد. برای این کار، به آنها نشان دهید که چگونه نخ دندان را بین دندان‌ها قرار دهند.
  2. مقدار مناسب نخ: از نخ دندان مخصوص کودکان استفاده کنید که نخ کشی نرمتری دارد. این نخ‌ها برای دندان‌های کودکان مناسب‌تر هستند.
  3. قرار دادن نخ میان دندان‌ها: کودک باید نخ دندان را با دقت بین دندان‌ها قرار دهد. برای دندان‌های جلویی و عقبی از نخ متفاوتی استفاده کنید.
  4. حرکت‌های بالا-پایین: کودک باید نخ را به آرامی بین دندان‌ها حرکت دهد. این حرکت‌ها باید از بالا به پایین و از پایین به بالا باشند. این کار به تخلیه پلاک و ذرات مواد غذایی میان دندان‌ها کمک می‌کند.
  5. عدم تمرین ترشح: به کودک توجه دهید که نخ دندان را به شدت بین دندان‌ها نکشد تا به جلوگیری از خونریزی یا آسیب به لثه بپردازد.
  6. شیوه شستشو: بعد از استفاده از نخ دندان، به کودکان بگویید دهان خود را با آب بشویند تا ذرات باقی‌مانده را از بین ببرند.

بهترین سن استفاده از نخ دندان

والدین باید از سن 2 یا 3 سالگی و به ویژه در 6 سالگی، نخ کشیدن دندان را برای فرزندان خود شروع کنند. بسته به مهارت‌ها و توانایی‌های حرکتی‌، می‌توانید به تدریج به آنها بیاموزید که به تنهایی نخ دندان بکشند و تا سن 10 سالگی به طور مستقل این کار را انجام دهند.

نخ کشیدن دندان کودک قبل یا بعد از مسواک زدن بهتر است؟

بهترین زمان استفاده از نخ دندان، قبل از مسواك‌ زدن است؛ زیرا استفاده از آن بعد از مسواك زدن، موجب نرسیدن فلوراید خمیر دندان به داخل شیارهای دندان می‌شود.

تشویق کودک به کشیدن نخ دندان

دندانپزشک کودک می‌تواند نکات خوبی در مورد ترغیب کودک به نخ دندان کشاندن به شما بیاموزد؛ اما با این حال ما در اینجا به چند مورد مهم اشاره کرده‌ایم:

کشیدن نخ دندان در کودکان و خونریزی لثه

این اتفاق بسیار رایج است که هنگام استفاده از نخ دندان، لثه ها دچار خونریزی شوند. دلایل خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان می تواند یکی از موارد زیر باشد:

عوارض استفاده نکردن نخ دندان در کودکان

طبیعتاً اگر گیر غذایی بین دندان‌ها برطرف نشود، ذرات غذایی توسط باکتری‌های دهان تجزیه می‌شوند و باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود. علاوه بر این به‌ مرور باعث پوسیدگی بین دندانی می‌شود. این پوسیدگی‌های بین دندانی همیشه با چشم قابل‌دیدن نیست و گاهی کودک هیچ ناراحتی احساس نمی‌کند تا زمانی که پیشرفت کند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16