آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / آیا بلعیدن یا قورت دادن دندان شیری خطرناک است؟

آیا بلعیدن یا قورت دادن دندان شیری خطرناک است؟

به دندان‌هایی که از ماه ششم تولد یک کودک، شروع به رشد می‌کنند و تا 3 سالگی روند بیرون آمدن این دندان‌ها ادامه دارند، دندان‌های شیری گفته می‌شود. این دندان‌ها در رشد و تغذیه کودک شما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. لق شدن دندان شیری در کودکان امری است اجتناب ناپذیر و تا هنگامی که این دندان ها لق نشوند، مسلماً دندان های دائمی رشد نمی کنند. با تشکیل و تکمیل نسبی جوانه های دندان دائمی، ریشه های دندان های شیری به آرامی تحلیل می روند و به این ترتیب جا برای رویش دندان جایگزین خودشان باز می کنند. برای خارج کردن دندان شیری لق شده نیازی به کشیدن دندان توسط دندانپزشک و یا والدین نیست و دندان به طور طبیعی می افتد. افتادن دندان شیری اغلب بدون درد یا بدون خونریزی یا با کمترین خونریزی همراه است. از این نظر افتادن دندان های شیری مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما مشکلی که برخی از والدین در مورد آن نگران هستند، قورت دادن و بلعیدن یا ورود دندان شیری به نای و ریه و دستگاه تنفسی کودکان است. نکته مهم این است که بلعیدن دندان های شیری اتفاق رایجی است که برای کودکان می افتد پس از این نظر جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که دندان قورت داده شده به راحتی از دستگاه گوارش عبور می کند و دفع می شود. به همین دلیل بعد از آنکه کودک شما دندان خود را قورت داد، نیازی به پیگیری خاصی نیست و برای فرزند شما مشکلی ایجاد نمی کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت های بلعیدن دندان شیری

در برخی از مواقع به عنوان مثال پس از بیدار شدن کودک از خواب، اثری از دندان لق شده در دهان کودک وجود ندارد و یا آنقدر دندان لق شده است که هنگام غذا خوردن کودک، دندان کنده می شود و بدون آنکه کودک متوجه شود توسط او همراه غذا قورت داده می شود.گاهی نیز به خاطر ضربه به سر یا صورت کودک دندانی که لق شده کنده می شود و به گلو می پرد و توسط کودک قورت داده می شود.

علائم خطرناک پس از بلعیدن دندان شیری

اگر هر جسم خارجی به راه های هوایی کودک ورود پیدا کرده باشد مشکلات تنفسی از قبیل راحت نفس نکشیدن، سرفه های پی در پی، صدای خس خس موقع تنفس و هر علامتی که مبنی بر انسداد راه هوایی باشد مشاهده می شود.

آیا بلعیدن دندان شیری باعث خفگی میشود؟

اگر دندان شیری، شل و لق شده است، باید کودک خود را نزد دندان‌پزشک ببرید. وی ممکن است تصمیم به کشیدن آن بگیرد تا اگر خودبه‌خود افتاد، کودک را دچار خفگی نکند. برای کودکی که هیچ علامتی ندارد نیاز به نگرانی نیست و جسم خارجی قورت داده شده است.

خطر قورت دادن دندان شیری

بلعیدن دندان شیری و ورود به دستگاه تنفسی

باید به این نکته توجه داشت که امکان آسپیره شدن (مکیده شدن) دندان به دستگاه تنفسی وجود دارد؛ اما اتفاق رایجی نیست. اگر ملاحظه کردید که اثری از دندان لق کودکتان نیست و بعد از آن علائم تنفسی برای او ایجاد شد، نیاز به پیگیری خواهد بود.

عوارض بلعیدن دندان شیری

امکان آسپیره شدن دندان لق به سمت ریه ها در هنگام خواب یا بازی کردن و انجام فعالیت های ورزشی توسط کودک وجود دارد که بسیار خطرناک می باشد.

اقدامات پس از بلعیدن دندان شیری

اگر ملاحظه کردید که اثری از دندان لق کودکتان نیست و بعد از آن علائم تنفسی برای او ایجاد شد، نیاز به پیگیری خواهد بود؛ اما در صورتی که بعد از ناپدید شدن دندان لق کودک، علائم تنفسی ایجاد نشد یعنی دندان قورت داده شده و جای نگرانی نیست و به راحتی دفع می شود.

بلعیدن دندان شیری و زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال

اگر دندان شیری به طور اتفاقی به داخل ریه و راه هوایی رفته باشد علائمی مثل خس خس سینه، تنفس سخت و سرفه های پی در پی ایجاد می کند که باید برای رفع این مشکل به متخصص مراجعه کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16