آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران

تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران

وقتی جنین دو یا سه ماهه است، جوانه تمام دندان های شیری در دهان او تشکیل شده است. اولین دندان ها نرم و شل بوده اند؛ ولی به تدریج آهکی و سخت می شوند. دندان های شیری نقش مهمی در توسعه و شکل گیری فک و دهان دارند. در واقع دندان های کودک، طول قوس در فک را حفظ کرده و جایگزین دائمی دندان ها بر اساس دندان های اولیه ایجاد می شود. دندان‌های شیری اگرچه ناپایدار هستند‌؛ اما بخشی مهم از رشد د‌هان و دندان کودک را تشکیل می‌دهند که ساختار کلی آنها مانند دندان‌های بزرگسالان است. عضلات فک و تشکیل استخوان فک به دندان های شیری بستگی دارد تا فاصله مناسب دندانهای دائمی را حفظ کند و ریشه دندان های اولیه باعث پیدایش دندان های دائمی می شود. دندان های اولیه برای رشد گفتار کودک، برای لبخند کودک و در جویدن غذا نقش مهمی دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم رویش دندان شیری

رویش دندان‌های شیری در همان چند ماهه آغازین نوزاد انجام می‌شود. دندان درآوردن در نوزادان همراه با نشانه و علائمی می‌باشد که معمولاً این نشانه‌ها از 1 الی 2 هفته قبل از بیرون زدن دندان‌ها نمایان می‌شوند.

تعداد دندان کودک در یک سالگی

معمولاً نوزادان تا 12 ماهگی 2 دندان جلویی فک و بالا و پایین و 2 دندان نیش در بالا و پایین رویش دارند. در کل می‌توان گفت بین 4 تا 8 دندان تا 11 ماهگی در کودکان شروع به رشد می‌کند.

تعداد دندان شیری تا دو سالگی

از 12 ماهگی تا 2 سالگی بین 8 تا 15 دندان در دو فک کودکان رشد می‌کنند و بقیه ی دندان‌ها تا سن 3 سالگی به طور کامل رویش خود را انجام داده‌اند. در مواردی استثنایی همه دندان‌های یک کودک ممکن است جوانه نزده باشد که می‌توان گفت نرمال است و در صورت گذشت زمان زیادی اگر هنوز علائم رویش دندان شیری در کودکان را مشاهده نکردید می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

تعداد دندان کودک

ترتیب درآمدن دندان شیری

قبل از هرچیز لازم است بدانید زمان هایی که برای افتادن دندان های کودک اعلام می شود تنها یک چارچوب کلی است و نمی توان با قطعیت در مورد همه کودکان یک نظر داد.رشد اولین دندان شیری چه در سه ماهگی و چه بعد از یک سالگی هر دو طبیعی است. در حالت کلی می توان گفت درآمدن دندان های فک پایین و بالا در اغلب کودکان به شکل زیر است:

دندان های شیری فک پایین

دندان های شیری فک بالا

دندان های شیری پیش میانی فک پایین

دندن های پیش میانی فک بالا

دندان های پیش جانبی فک بالا

دندان های پیش جانبی فک پایین

دندان های آسیاب اول فک بالا

دندان های آسیاب اول فک پایین

دندان های نیش فک بالا

دندان های نیش فک پایین

دندان های آسیاب دوم فک پایین

دندان های آسیاب دوم فک بالا

ترتیب افتادن دندان شیری

دندان های شیری کودک در بازه زمانی شش تا 12 سالگی می افتد. دندان های کودک به هر ترتیبی ممکن است بیفتد، این امکان وجود دارد که این دندان ها به همان ترتیبی که در می آیند نیز از دست بروند. چنانچه کودک شما دیرتر از هم سن های خود دندان درآورد این امکان وجود دارد که دندان های شیری خود را نیز دیرتر از دست بدهد. اولین دندان هایی که معمولاً در سنین شش تا هفت سالگی می افتند دندان های میانی هستند. پس از دندان های میانی دندان های جانبی در هفت تا هشت سالگی می افتند. پس از آن دندان های آسیاب در هر سنی ممکن است بیفتند؛ اما معمولاً این اتفاق درسنین 9 تا 12 سالگی می افتد. دندان‌های نیش فک پایین احتمالاً بین 9 تا 12 سالگی و دندان‌های نیش بالا بین 10 تا 12 سالگی می‌افتند. تا سن 13 سالگی معمولاً کودک تمام 28 دندان دائمی بزرگسالی خود را دارد.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خرسند [ 1402-08-10 ]
سلام دختر من 18ماهشه ولی از دندون های شیری که د اورده هنوز یکی از دندون هاش در نیومده آیا مشکلی هست ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16