آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / اهمیت و اثر تغذیه سالم در سلامت دهان و دندان کودکان

اهمیت و اثر تغذیه سالم در سلامت دهان و دندان کودکان

دندان‌های سالم و قوی، اساسی‌ترین نیازهای سلامتی کودکان هستند و مراقبت از این ابتدایی‌ترین ساختارها در دوران کودکی، می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی سلامت کلیه بدن تأثیر گذار باشد. سلامت دهان و دندان درکودکان بسیار حائز اهمیت است و توجه به تغذیه و سلامت آنها دارای اهمیت خاص می باشد. یک رژیم غذایی متعادل و سالم به طور قابل توجهی بر سلامت دندان کودکان تأثیر می گذارد. رژیم‌غذایی و تغذیه تأثیرات قابل توجهی داشته و می‌تواند موجب پیشرفت یا جلوگیری از بیماری‌های دندان شود. از جمله بیماری‌های دندان می‌توان به پوسیدگی، بیماری پریودنتال، فرسایش و سایر موارد اشاره کرد. رابطه‌ای که رژیم غذایی با سلامت دهان و دندان دارد دو طرفه است؛ زیرا بروز آسیب و اختلال در عملکرد حفره دهان نیز می‌تواند بر توانایی فرد در جویدن یا هضم غذا اثر بگذارد. رژیم غذایی سالم، یکی از اصول اساسی در حفظ بهداشت دهان و دندان کودکان است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات، کاهش مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بهبود و نگهداری سلامت دهان و دندان کودکان کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

غذاهای مفید برای سلامت دندان کودکان

مواد غذایی مضر برای دندانهای کودکان

نوشابه یکی از مضر ترین انواع نوشیدنی برای دندان است. حتی نوشابه های بدون قند نیز می توانند به سلامت دندان آسیب بزنند. اسید موجود در نوشابه می تواند به مینای دندان کودک آسیب بزند، بنابراین سعی کنید از دادن نوشابه به کودک خود جلوگیری کنید. علاوه بر نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر زیادی قند هستند و نه تنها برای دندان، بلکه برای سلامت جسمی کودک نیز مضرات بسیاری دارند. از دیگر خوراکی های مضر برای سلامت دندان کودکان، می توان به آبمیوه هایی اشاره کرد که بسیاری از والدین روزانه کودک خود را با آن تغذیه می کنند. قند موجود در این آبمیوه ها می تواند به مرور زمان روند پوسیدگی دندان کودک را سرعت دهد.

قند موجود در آبنبات و شکلات ممکن است مدت طولانی در دهان کودک باقی بماند و سلامت دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین گاز زدن آبنبات های سفت ممکن است باعث شکستگی دندان های کودک شود. مصرف شکلات برای کودک ممانعتی ندارد؛ اما استفاده دائم و روزانه آن آسیب زننده است.

مواد غذایی سفت و چسبنده می توانند به دندان آسیب بزنند. خوراکی های سفت مانند یخ می تواند شکستی و ترک خوردگی دندان را به همراه داشته باشد. موارد گفته شده در صورتی به دندان آسیب می زنند که بیش از اندازه معمول مصرف شوند. مسواک کردن دندان کودک یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامت دندان است. معمولاً توصیه می شود تا دندان های کودکان را (حتی دندان های شیری) روزی دو بار با مقدار کمی خمیر دندان مسواک کنید. لاکتوز موجود در شیر نیز ممکن است باعث پوسیدگی دندان کودک شود. بسیاری از کودکان عادت دارند تا قبل از خواب شیر بنوشند، بنابراین بسیار مهم است که پس از مصرف شیر، دندان کودک مسواک شود.

کیک و شیرینی از خوراکی های محبوب کوکان هستند. بسیاری از کودکان ترجیح می دهند تا به عنوان صبحانه کیک و شیرینی بخورند. این خوراکی ها علاوه بر اینکه قند اضافه شده زیادی دارند، حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده هستند و می توانند به دندان کودک آسیب بزنند.

مواد غذایی نشاسته دار مانند نان سفید و چیپس سیب زمینی اگر به صورت بی رویه مصرف شوند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. باکتری های دهان می توانند قند موجود در این منابع را به سرعت تجزیه کنند. نشاسته همچنین چسبناک است و با باقی ماندن روی دندان ها می تواند به بافت دندان آسیب بزند.

ارتباط سلامت دهان و دندان کودکان با تغذیه

روش های ترک عادات بد غذایی کودکان

عادت های بد غذایی از همان ابتدا در کودک شکل می گیرد و ممکن است در سلامت کودک نیز در بزرگسالی مؤثر باشد. هوشیاری والدین و راهکارهایی از قبیل عدم سختگیری های بی جا در غذا دادن به کودک، شناخت سلیقه غذایی کودک و انتخاب زمان و مکان مناسب برای تغذیه کودک می تواند تا حد زیادی از بدغذایی کودکان جلوگیری کند.

یکی از اشتباهات بسیاری از والدین به خصوص مادران سخت گیری و لجبازی در غذا دادن به کودک خود است. والدین باید کودک را تشویق به غذا خوردن از راههای مختلف کنند. به عنوان مثال از کودکشان او بخواهند که در طبخ غذا به او کمک کند یا غذا را با انواع روش های مختلف تزئین کنند. تزئین هایی که برای کودک جذاب باشد و او را وادار به غذا خوردن کنند.

مادران باید توجه کنند که از دادن غذای یکنواخت به کودک خود خودداری کنند. به همین منظور بهتر است در غذای کودک خود انواع مختلفی از غذاهای سالم را بگنجانند. غذاهایی که هم ذائقه کودک را از همان ابتدا به شکل صحیحی شکل دهد و هم او را ترغیب به غذا خوردن کند.

بسیاری از کودکان حتی بزرگسالان برخی از غذاها را دوست ندارند؛ بنابراین کودک را وادار به خوردن غذایی که دوست ندارد نکنید و به او حق انتخاب بدهید. گاهی وقت ها ممکن است غذایی برای کودک مفید باشد؛ ولی کودک از خوردن آن امتناع می کند. به عنوان مثال بسیاری از کودکان ممکن است تمایل زیادی برای خوردن سبزیجات پخته نداشته باشند که در اینجا لازم است مادران از جایگزین های آن مثل هویج رنده شده یا استفاده از آنها در سالاد و … استفاده کنند.

به کودک زمانی غذا بدهید که او گرسنه است. اینکه در چندین وعده مختلف و چندین غذا را همزمان به کودک خود بدهید کار صحیحی نیست. اگر کودک شما هنگام صبحانه، ناهار یا شام گرسنه نیست اصرار به خوردن غذا در همان وعده نکنید. می توانید غذا را نگه داشته و هر زمان که کودک گرسنه شد به او غذا دهید.

تعداد وعده های روزانه غذایی کودکان

اولین نکته در تغذیه سالم کودکان توجه به تعداد دفعات خوردن غذا است. کودکان به 3 وعده غذایی اصلی در روز و 1 تا 3 وعده میان وعده نیاز دارند. والدین باید به سالم بودن میان وعده‌ها به اندازه وعده غذای اصلی توجه کنند.

بهداشت دهان کودک پس از غذا خوردن

  1. مسواک زدن نباید بلافاصله بعد از وعده های غذایی باشد. معمولا ً20 دقیقه پس از خوردن مواد شیرینی دهان شروع به تولید اسید می کند و اگر در این زمان شروع به مسواک زدن کنید اسید تشدید و باعث پوسیدگی و تخریب بیشتر دندان ها می شود.
  2. بعد از هر وعده غذایی و بعد از خوردن مواد های قندی حتماً دهان باید با آب عادی شسته شود.
  3. اگر مسواک زدن با نخ دندان همراه باشد بهترین شست و شو و بهداشت دهان و دندان است.

اثرات تغذیه سالم بر سلامت دندان کودک

همواره اهمیت تغذیه در سلامت دندان کودکان نقش بسیار مهمی داشته است که این اهمیت در سلامت دندان کودکان دوچندان است. برای حفظ سلامت دندان در کودکان، نیاز به یک رژیم غذایی متعادل و مغذی است که در آن غذاهایی که احتمال ایجاد پوسیدگی دارند، محدود شده و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی افزایش یابد. غذایی که کودک می‌خورد تأثیر مستقیمی بر سلامت دندان دارد و در کنار آن، مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان، از دندان ها و لثه های کودک در برابر پوسیدگی و بیماری های پریودنتال محافظت کرده و باعث ایجاد لبخندی سالم و زیبا می‌شود.

اثرات تغذیه ناسالم بر سلامت دندان کودک

عدم تعادل و ناکافی بودن تغذیه در کودکان می تواند در کنار بسیاری از مشکلات سلامتی، مشکلات جدی در سلامت دهان و دندان ایجاد کند. تغذیه نامناسب روی پیشرفت و افزایش بیماری های دهان و دندان نظیر پریودنتال، پوسیدگی و ... تأثیر بسیاری دارد

توصیه های تغذیه ای برای سلامت لثه کودک

گنجاندن غذاهای زیر در رژیم غذایی می تواند به بهبود سلامت لثه کمک کند:

تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک

سبزیجات و میوه هایی همچون سیب، کلم، هویج و از این قبیل محافظان قوی دندان ها شناخته شده اند که به دلیل دارا بودن ویتامین C و ارزش های تغذیه ای دیگر دندانها را به نوعی جرم گیری می کنند . ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در میوه ها به حفظ و افزایش قدرت لثه ها بیشتر تأثیر می گذارد.

نتایج مطالعات اخیرا خاصیت جرم گیری و پاک کنندگی سطح دندان و فضای دهان از هر نوع میکروبی توسط مصرف انواع توت ها به خصوص توت فرنگی را ثابت کرده است.

فولیک اسید تا حد قابل توجهی مقاوت و قدرت محافظتی و ضد میکروبی دهان را افزایش می دهد و سلول های آسیب دیده و ضعیف شده را جانی دوباره می بخشد.

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا و تنقلات می تواند به شستشوی مجدد اسیدهای مضر برای کمک به حفظ مینای دندان کمک کند.

آب آشامیدنی فلوراید دار یا هر محصولی که با آب فلوریدی تهیه می کنید، به دندان های شما کمک می کند. این شامل آبمیوه های پودری و سوپ است.

اخیراً مطالعات به اثرات ضدپوسیدگی پروبیوتیک ها اشاره کرده اند و از این نظر توجه زیادی را به خود معطوف کرده اند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16