آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / هیپوپلازی یا ضعف و نقص مینای دندان در کودکان

هیپوپلازی یا ضعف و نقص مینای دندان در کودکان

مینای دندان، سخت ترین ماده در بدن انسان و بیرونی ترین قسمت دندان است. سلامت مینای دندان می تواند یکی از موارد مهم برای کودکان باشد؛ چون مینا از مراکز حساس و پر از عصب دندان ها در برابر نیروهای سخت جویدن و گاز گرفتن محافظت می کند. متأسفانه مینای دندان در همه افراد همیشه به درستی تشکیل نمی شود. اختلال در فرآیند تشکیل مینای دندان می تواند منجر به چندین نوع مختلف نقص مینا در کودکان شود که یکی از آنها هیپوپلازی مینای دندان است. هیپوپلازی مینای دندان یکی از نواقص مینای دندان است به این صورت که دندان فاقد مینا یا مینای خیلی نازک می باشد. در بعضی موارد، این عارضه تنها در بخشی از سطح دندان وجود دارد که در این حالت حفره ها یا شیارهایی در مینای دندان ایجاد می شود. در موارد دیگر، کل دندان ممکن است یک لایه بسیار نازک و ضعیف مینای دندان داشته باشد یا ممکن است مینا نداشته باشد. درمان زودهنگام مشکلات می تواند از بروز مسائل جدی تری مانند از دست دادن دندان ها جلوگیری کند. هیپوپلازی دندان را می توان با معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان کنترل نمود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل ضعف مینای دندان کودکان

عوامل مختلفی ممکن است موجب نقص مینا در دندانهای شیری و دائمی کودکان شوند. متداول ترین عوامل خطر نقص مینا به صورت زیر است:

برای افزایش آگاهی در مورد روکش همرنگ یا زیرکونیا دندان شیری کودکان ؛ کلیک کنید.

علائم ضعف مینای دندان کودکان

برخی از علائم هیپوپلازی مینا واضح هستند؛ اما تشخیص بعضی از آنها دشوار بوده و ممکن است قابل توجه نباشد تا زمانی که باعث ایجاد مشکلات اساسی در دندان شود. علائم هیپوپلازی مینا به طور کلی عبارتند از:

هیپوپلازی

انواع هیپوپلازی یا نقص مینای دندان کودکان

هیپوپلازی مینای دندان زمانی است که میزان مینای دندان کمتر از حد معمول باشد. ضایعات معمولاً موضعی هستند و به صورت حفره ای یا شیارهایی روی سطح دندان ظاهر می شوند. در موارد شدید، دندان بدون مینای دندان است و عاج را در معرض دید قرار می دهد.

هیپومینرالیزاسیون دندان آسیاب مولار (MIH) روی مینای دندان‌های دائمی تأثیر می‌گذارد و باعث نرمی و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. علت MIH ناشناخته است. معمولاً اولین مولرهای دائمی و ثنایا را درگیر می کند. خود را به صورت یک رنگ کرمی، زرد یا قهوه‌ای، معمولاً با بافتی خشن نشان می‌دهد که می‌تواند به راحتی از بین برود. دندان های مبتلا به MIH اغلب به سرما حساس هستند و در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پوسیدگی دندان هستند.

کدورت های مینا روی سطح دندان یا زیر آن دیده می شود. دندان اغلب می تواند برجسته شود؛ زیرا ناحیه آسیب دیده می تواند مات، سفید، زرد یا قهوه ای رنگ باشد. آنها می توانند از گسسته تا بسیار گسترده باشند.

نحوه تشخیص نقص مینای دندان کودکان

دندانپزشک می‌تواند نقص مینای دندان را با معاینه دندان‌های کودک تشخیص دهد. در صورت مشاهده علائم، ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند رادیوگرافی دندان انجام دهد.

راه های درمان نقص مینای دندان کودکان

  1. فلوراید درمانی: فلورایدتراپی یک راه عالی برای تقویت مینای دندان، محافظت در برابر پوسیدگی و کاهش حساسیت در دندان های شیری و دائمی است. درمان های فلوراید زیادی وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:
  2. وارنیش یاژل فلوراید: سینی مخصوص ساخته شده با ژل فلوراید پر می شود و برای مدتی در دهان قرار می گیرد و تمام دندان ها را می پوشاند. دندانپزشک می تواند وارنیش فلوراید را روی دندان ها بمالد.
  3. شستشوی فلوراید: شستشوی فلوراید ممکن است به عنوان یک درمان روزانه یا هفتگی برای کودکان 6 سال یا بیشتر پیشنهاد شود (این کار باعث می‌شود که آنها به درستی تف کنند؛ زیرا نباید بلعیده شود).
  4. موس دندان: موس دندان یک پروتئین مشتق شده از شیر است که حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی کلسیم و فسفات است، این مواد معدنی به اتصال به دندان کمک می کنند. این باعث محافظت، تقویت و کمک به تسکین حساسیت می شود. Tooth Mousse را می توان به طور مستقیم یا در یک سینی سفارشی روی دندان های آسیب دیده استفاده کرد تا از پوسیدگی جلوگیری کرده و حساسیت را مدیریت کند.

گزینه های ترمیم نقص مینای دندان در کودکان

از آنجایی که ضعف مینای دندان در کودکان ممکن است باعث پوسیدگی یا تغییر رنگ در سطح و ساختار دندان شود، دندانپزشک کودکان شما ممکن است این گزینه های ترمیمی را برای شما پیشنهاد کند:

پیشگیری از ضعیف شدن مینای دندان کودکان

هیپوپلازی مینای دندان معمولاً قابل پیشگیری نیست. با این حال، مراقبت از دندان‌ها در ممانعت از ایجاد سایر آسیب‌ها ضروری است.

  1. غذا: مصرف غذاهای بسیار اسیدی، سفت و یا غذاهای با محتوای قند بالا باید کاهش یابد. مهم است که مصرف نوشابه های گازدار، نوشابه، سرکه، سیب و مرکبات را کاهش دهید.
  2. بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن سه بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید برای پاک نگه داشتن دندان ها از پلاک های باکتریایی حیاتی است. حرکات باید ملایم باشد و مطمئن شوید که به همه طرف‌های همه دندان‌ها می‌رسد. استفاده از نخ دندان و شستشوی دهان نیز ضروری است.
  3. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید: مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار باعث می شود هر گونه مشکلی به موقع شناسایی و درمان شود.
  4. از فلوراید استفاده کنید: فلوراید محافظت بیشتری از مینای دندان می کند. دندانپزشک شما ممکن است استفاده از خمیر دندان های تجویزی یا شستشوی مخصوص فلوراید را برای مراقبت بهتر از دندان های شما تجویز کند.

مشکلات و عوارض نقص مینای دندان کودکان

اگر میخواهید اطلاعاتی در مورد علائم، خطرات و عوارض آفت دهان کودکان داشته باشید؛ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16