آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / علل رویش دندانهای دائمی نابالغ در کودکان چیست؟

علل رویش دندانهای دائمی نابالغ در کودکان چیست؟

افتادن دندان های شیری در کودکان حدوداً از سن 6 سالگی شروع می‌شود و از آن به بعد، دندان های دائمی‌ جایگزین می‌شوند. پس از رویش دندان در دهان حداقل 5 سال زمان جهت تکمیل انتهای ریشه (اپکس Apex) نیاز است. دندان با ریشه نا بالغ، یعنی مینا و عاج دندان هنوز کاملاً رشد نکرده و به ضخامت کافی نرسیده است، در نتیجه زودتر دچار پوسیدگی خواهد شد. همچنین ریشه نیز هنوز کامل نشده و طول کافی ندارد. در همین بین، انتهای کانال ریشه که اعصاب و رگ‌های خونی باید از آن خارج شوند، هنوز کاملاً بسته نشده است. دلیل اصلی مراجعه به پزشک برای درمان ریشه دندان نابالغ در کودکان، وجود همین ضعف است. در صورتیکه در این دوره دندان کودک در اثر پوسیدگی ضربه و... نیاز به درمان ریشه پیدا کند به علت ضعیف بودن دیواره‌ها و باز بودن انتهای ریشه نیاز به ملاحظات خاص جهت درمان ریشه دندان کودک توسط پزشک وجود دارد. درمان ریشه دندان های دائمی‌ کودکان با ریشه های نابالغ از مهم‌ترین فرایند‌های دندانپزشکی است که در سلامت آینده کودکان نقش ‌بسزایی دارد. اپکسوژنزیس و اپکسیفیکاسیون روش‌هایی برای درمان ریشه کودکانی هستند که هنوز دندان در حال رشد دارند. این روش‌ها باعث می‌شوند که فرزند شما از همان سنین پایین، دندان خود را حفظ کرده و نیازی به کشیدن آن پیدا نکند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دندانهای دائمی نابالغ کدامند؟

دندان های دائمی نابالغ دندان هایی هستند که تکامل ریشه و بسته شدن آپکس آنها کامل نشده است. این دندان ها در کودکان معمولاً از 6 سالگی تا 2 الی 3 سال بعد رویش دندان های مولر سوم می تواند موجود باشد.

علت رویش دندان با ریشه نا بالغ در کودکان

دندان‌های نابالغ دائمی، در واقع همان دندان‌های دائمی تازه رویش‌کرده در کودکان هستند که با تشکیل ناقص رأس ریشه همراه می‌باشند. بعد از ظهور دندان‌های دائمی در دهان، معمولاً سه سال دیگر طول می‌کشد تا رشد ریشه آنها کامل شود. شکل و فرم این ریشه‌های در حال رشد توسط یک ساختار سلولی دو لایه به نام غلاف ریشه اپیتلیال هرتویگ (HERS) تعیین می‌شود. تکامل ریشه شامل افزایش طول ریشه، افزایش ضخامت دیواره ریشه و باریک شدن کانال‌های ریشه در منطقه رأس ریشه است. هرگونه اختلال در خونرسانی به HERS در نتیجه نکروز پالپ (مرگ بافت همبند مرکز دندان) می‌تواند تکثیر و تمایز سلول‌های آن را متوقف کند و باعث توقف رشد ریشه شود.

تشخیص نابالغ بودن ریشه دندان کودک

به طور معمول از رادیولوژی دندان کودکان برای دلایل تشخیصی و همچنین پیشگیری استفاده می کنند. رادیولوژی دندان کودکان برای یافتن مواردی که در معاینه بصری قابل مشاهده نیست، ضروری است. با استفاده از رادیوگرافی و عکسبرداری دقیق، فضای داخل دندان، وضعیت پالپ و طول کانال ریشه باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

رویش دندان دائمی نا بالغ کودکان

سن رویش دندان با ریشه نابالغ در کودکان

سن رویش دندان با ریشه نابالغ در کودکان حدوداً از شش سالگی است.

روشهای درمان ریشه دندان نابالغ در کودکان

در دندان هایی با ریشه های تکامل نیافته چنانچه پوسیدگی دندانی در حد عصب تاجی دندان را درگیر کرده باشد و به ریشه نرسیده باشد با برداشت پوسیدگی و عفونت تاجی و شستشوی ناحیه اکسپوز شده و قرار دادن ماده ای خاص روی پالپ دندان،موجبات تشکیل شدن طبیعی ریشه ها فراهم میشود. هدف از این درمان حفظ ساختار طبیعی ریشه دندان وکمک به شکل گیری طبیعی آن جهت افزایش طول عمر دندان می باشد.

در روش درمانی آپکسیفیکیشن برای دندان پوسیده دائمی نابالغ که هنوز ریشه آن کاملاً تکامل نیافته است، زمانی که عفونت و التهاب به بافت پالپ کانال دندان برسد یا دندان دچار آبسه بشود پالپ دندان کامل خارج شده و بعد از آن به یکی از دو روش زیر دندان درمان می شود:

روش اول: بستن انتهای کانال دندان با قرار دادن مواد دندانپزشکی مخصوص در انتهای ریشه دندان، این روش درمانی به مراتب سریعتر از روش دوم که در ادامه ذکر شده است انجام می‌شود و همچنین در این روش امکان درمان دائمی ریشه دندان و ترمیم دندان در آینده در جلسات محدود امکان پذیر می باشد.

روش دوم: در این روش مواد مخصوصی در طول کانال دندان قرار داده می‌شود و سپس باید چند ماه صبر کرد تا انتهای کانال دندان با تشکیل بافت سخت دندانی مسدود بشود تا امکان درمان دائمی ریشه دندان امکان پذیر شود. البته توجه داشته باشید که در این روش درمانی در صورتی که طول مدت درمان طولانی باشد احتمال بروز شکستگی در ریشه دندان وجود خواهد داشت.

آیا درمان ریشه دندان نابالغ تحت بیهوشی انجام می شود؟

امروزه برای کودکانی که دارای ترس و اضطراب هنگام مراجعه به دندانپزشکی هستند و سایر روشهای کنترل رفتاری در آنها شکست خورده، برای افزایش دقت و کیفیت کار دندانپزشک از بیهوشی عمومی استفاده می نمایند.

عوارض رویش دندان کودکان با ریشه نابالغ

هزینه درمان ریشه دندان نابالغ کودکان

هزینه درمان دندان های دائمی‌ کودکان با ریشه های نابالغ به پزشک مربوطه و تا حد زیادی بستگی به میزان آسیب دیدگی دارد؛ زیرا این آسیب‌ها هستند که تعیین می‌کنند چه روشی برای درمان، بهترین روش است. برای مثال در صورتی که عفونت تا حد زیادی در پالپ گسترش پیدا کرده یا این قسمت ضربه دیده باشد، فرایند پیچیده‌تر شده و هزینه هم بالاتر خواهد رفت.

برای آگاهی از زمان رویش و تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16