آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / روکش استیل دندان شیری چیستو؛کاربردها،مزایا و معایب

روکش استیل دندان شیری چیستو؛کاربردها،مزایا و معایب

مهم است که دندان‌های شیری کودک را تا زمانی که به‌طور طبیعی بیفتند، حفظ کنید تا به گفتار و غذا خوردن صحیح او کمک کند و همچنین اطمینان حاصل شود که دندان‌های دائمی کودک به درستی در می‌آیند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال اینکه فرزند شما مجبور به انجام درمان ارتودنسی شود، کاهش می‌یابد. اگر دندانپزشک، پوسیدگی گسترده در دندان را تشخیص دهد که با پر کردن قابل ترمیم نیست، به احتمال زیاد از روکش دندان های شیری کودکان برای ترمیم دندان به شدت پوسیده یا شکسته استفاده می‌کند. روکش‌‌های دندان، چیزی شبیه دندان هستند که قسمت‌های قابل رؤیت دندان پوسیده یا شکسته را می‌پوشانند و از آن محافظت می‌کنند. روکش دندان باعث می‌شود که شکل، اندازه، استحکام و عملکرد دندان‌های آسیب‌دیده، بازیابی شود. روکش دندان های شیری کودکان در مواقعی که دچار نوعی نقص دندانی هستند که باعث نرمی دندان‌هایشان شده است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از روکش استیل دندان شیری کودکان که بافت زیادی را از دست داده است، حفظ و در دهان نگهداری می شود. روکش استیل دندان به صورت آماده برای هر دندان از قبل ساخته شده است و با قرار گرفتن روی دندان به سرعت بافت از دست رفته را ترمیم می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

روکش استیل دندان شیری چیست؟

روکش‌های استیل یا همان SSC در دندانپزشکی بیشتر برای بازسازی دندان‌های شیری که دچار پوسیدگی، پالپوتومی، پالپکتومی و یا نقص‌های ساختاری وسیع و پوسیدگی‌های چند سطحی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روکش‌های ضد زنگ هستند و نیازی به قالب گیری ندارند، بنابراین درمان با آنها در طی یک جلسه انجام می‌شود.

کاربرد روکش استیل دندان کودک

روکش دندان های شیری کودکان، پوششی است که به منظور بازگرداندن دندان به شکل و عملکرد اولیه خود استفاده می‌شود. روکش‌ها به دلایل مختلفی در دندانپزشکی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. روکش در مواقعی توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود که دندان شیری به شدت پوسیده شده (دارای حفره بزرگ باشد)، دندان به دلیل تروما شکسته یا دندان شیری به درستی رشد نکرده باشد. وقتی پوسیدگی گسترده در یک دندان اتفاق می‌افتد، دیگر با استفاده از از روش پرکردن، نمی‌توان آن را ترمیم کرد و به همین دلیل دندانپزشک، گزینه روکش را انتخاب می‌کند. روکش‌ها بسیار بادوام‌تر از پرکردن هستند و معمولاً تا زمانی که دندان شیری بیفتد، دوام می‌آورند.علاوه بر ترمیم دندان‌های دارای پوسیدگی شدید، ترمیم دندان‌های شیری با روکش، به دلایل زیر بسیار مهم است:

  1. از آنجایی که مینای دندان‌های شیری، نازک‌تر از دندان‌های دائمی است، پوسیدگی می‌تواند به سرعت بین دندان‌ها پخش شود. روکش‌ها نه‌تنها برای نجات دندان پوسیده استفاده می‌شوند، بلکه می‌توانند از گسترش پوسیدگی و عفونت به سایر نواحی دهان یا بدن نیز جلوگیری کنند.
  2. روکش‌ها، شکل، اندازه و عملکرد دندان را بازیابی می‌کنند. از آنجایی‌که یکی از وظایف اصلی دندان‌های شیری، حفظ فاصله برای دندان‌های دائمی و کمک به هدایت این دندان‌ها در موقعیت مناسب خود است، روکش‌ها بخش بسیار مهمی از سلامت و رشد دهان و دندان هستند.
  3. ترمیم روکش، به رشد طبیعی استخوان فک و عضلات کودک کمک می‌کند.
  4. روکش باعث تکامل صحیح گفتار می‌شود.
  5. ترمیم روکش به جویدن صحیح غذا کمک می‌کند.
  6. روکش‌ها کل دندان را پوشش می‌دهند و بنابراین از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می‌کنند.

همچنین بخوانید: خطر آفت دهان کودکان

مزایای روکش استیل دندان شیری

روکش استیل دندان شیری کودکان

نحوه انجام روکش دندان کودکان

ابتدا پزشک، اطراف دندانی که قرار است روکش شود را بی حس می کند تا هیچ دردی احساس نشود.

یک صفحه لاستیکی به نام رابر دم، روی دهان کشیده می شود و محل دندان مورد نظر سوراخ می شود تا دندان از آن بیرون بزند و پزشک بتواند روی آن کار کند. این کار برای این است که دندان از محیط دهان ایزوله شود و آلودگی های دهان به دندان نرسد. از طرفی چیزی تصادفاً داخل دهان نیفتد.

با دریل دندانپزشکی، بخشهای پوسیده دندان تراشیده شده و برداشته می شوند و دندان پاکسازی و تمیز می شود.

دندان شکل دهی می شود تا برای قرارگیری روکش، آماده شود.

در روکش دندانهای شیری، اغلب درمان ظرف یک جلسه تمام می شود. روکش اگر از قبل آماده شده باشد روی دندان چسبانده می شود و اگر قرار است آماده شود در صورت مجهز بودن کلینیک به دستگاههای تراش دیجیتالی، فوراً ترمیم ساخته شده و در همان جلسه روی دندان قرار می گیرد.

مراقبت های پس از روکش استیل دندان کودک

معایب روکش دندان استیل دندان شیری

حساسیت دندان: ممکن است دندان به دمای سرد یا داغ حساس شود. با خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس می‌توان این مشکل را تخفیف داد.

لب پر شدن روکش: این مشکل بیشتر در مورد روکشهای تمام سرامیکی یا کامپوزیتی دیده می‌شود. اگر لب پر شدگی کوچک باشد ممکن است بتوان آن را با رزین کامپوزیت ترمیم کرد. در غیر این صورت باید روکش تعویض شود.

شل شدن روکش: ممکن است روکش لق شود و امکان نفوذ باکتریها به زیر آن و ایجاد پوسیدگی دندان فراهم شود. اگر روکش دندان لق شده است باید هر چه سریعتر به متخصص دندانپزشک کودک مراجعه کنید.

در آمدن روکش: این اتفاق بیشتر به دلیل پوسیدگی دندان و یا از بین رفتن چسب دندان روی می‌دهد. اگر روکش دندان شیری در آمده است آن را تمیز کنید و با خود نزد دندانپزشک ببرید. ممکن است زمان زیادی تا بیرون زدن دندان دائمی نمانده باشد و نیازی به روکش کردن مجدد نباشد و یا گاهی نیز، می‌توان از همان روکش دوباره استفاده کرد.

هزینه روکش استیل دندان شیری

هزینه روکش دندان شیری به عوامل متعددی نظیر ساخت روکش، محل دندان، اندازه دندان، میزان پوسیدگی و کارهای لازم که روی دندان باید انجام شود، دارد.

برای آگاهی از زمان رویش و تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16