آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / همه چیز درباره روکش دندان شیری کودکان

همه چیز درباره روکش دندان شیری کودکان

به اولین دندان‌هایی که معمولاً از شش ماهگی به بعد شروع به درآمدن می‌کنند، دندان شیری می‌گویند. تا سن سه سالگی دندان‌های شیری کامل می‌شوند و در حدود شش سالگی شروع به افتادن می‌کنند و سپس دندان‌های دائمی در می‌آیند. دندان های شیری به نسبت دندان های دائمی، مینای نازکی دارند، از این رو به راحتی دچار پوسیدگی می شوند. محافظ های دندان می توانند از ایجاد پوسیدگی و گسترش آنها جلوگیری به عمل آورد. روکش دندان های شیری در کودکان به بازگشت عملکرد دندان های آسیب دیده و زیبایی لبخند کودکتان کمک شایانی می کند. دندان های شیری در حفظ فضای قوس دندانی برای رشد دندان دائمی، همچنین هدایت آنها نقش مهمی ایفا می کنند. روکش دندان ها به حفظ دندان ها کمک کرده از افتادن زود هنگام آنها جلوگیری می کند. هنگامی که کودک از دندان های سالمی برخوردار است، عضلات و استخوان فک وی، روند طبیعی رشد خود را طی می کنند. در صورتی که پوسیدگی در دندان های فرزندتان اتفاق افتاده باشد، روکش می تواند از عمیق شدن پوسیدگی، درد ، عفونت لثه و دیگر مشکلات جلوگیری کند یا شدت این موارد را کاهش دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد روکش دندان شیری

روکش دندان شیری نقش مهمی در پوشاندن و حفاظت از دندان های کودک دارند. از کاربردهای کلی روکش دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای روکش دندان شیری در کودکان

عکس روکش دندان شیری کودکان

انواع روکش دندان‌های شیری اطفال

  1. روکش‌های استنلس استیل یا فولاد ضدخش
  2. روکش‌های رزین کامپوزیت (اسیدخراشی شده)
  3. روکش‌های فولادی روکش‌شده (روکش سرامیکی فلزی)
  4. روکش‌های تمام سرامیک زیرکونیا

مراحل روکش دندان شیری کودکان

برای ترمیم دندان کودکان با روکش باید مراحل زیر را طی کرد:

ابتدا دندانپزشک باید ناحیه ترمیم رابا ژل، بی حس کند. برای این کار ژل روی لثه و گونه های اطراف دندان مالیده می شود.

در مرحله بعد دندانپزشک برای بی حسی کامل دندان داروی بی حسی موضعی را تزریق می کند.

دندانپزشک با سد دندانی ساخته شده از نوار باریکی از لاتکس یا مواد مشابه دیگر، دندان تحت درمان را از بقیه دندان ها جدا می کند. با این کار سوراخ کوچکی روی دندان ایجاد می شود و با وسیله فلزی محکم می شود. سد دندانی از لثه، زبان و گونه های کودک محافظت می کند.

دندانپزشک ابتدا پوسیدگی را با هندپیس مخصوص بر می دارد سپس دندان را به قدری می تراشد که بتواند روکش را روی آن قرار دهد. دندانپزشک تا زمانی که روکش آماده شود برای محافظت از دندان یک روکش موقت روی آن نصب می کند.

در مرحله آخر روکش روی دندان کودک قرار داده می شود و تمام دندان وی را در برمی گیرد.

مراقبت های بعد از روکش دندان های شیری

بعد از قرار دادن روکش دندان شیری کودک باید تا دو ساعت از جویدن مواد غذایی خودداری کند. در صورت احساس درد می توان از داروهای مسکن نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمود. روکش ها باید به وسیله مسواک زدن تمیز نگه داشته شوند تا از تجمع مواد غذایی و التهابات لثه جلوگیری شود.

آیا روکش دندان شیری برای کودکان دردناک است ؟‌

روکش دندان شیری به هیچ عنوان دردناک نبوده و مانند ترمیم دندان است. در زمان کوتاهی انجام میشود و کودک در حین انجام و حتی بعد از آن هیچ دردی را احساس نمیکند.

هزینه روکش دندان شیری اطفال

هزینه روکش دندان با توجه به عوامل مختلفی نظیر نوع روکش، محل دندان، اندازه دندان، میزان پوسیدگی و کارهایی که باید بر روی دندان انجام شود متفاوت می باشد،

عوارض روکش دندان شیری کودکان

برای نصب آنها باید مقداری از سطح دندان تراشیده شود. نسج دندان قابل جبران و بازگشت نیست.

ممکن است کودکانی که دندان روکش شده دارند بعد از مدتی به گرما و سرما حساس شوند یا در مقابل فشار دادن دندان‌ها احساس درد و ناراحتی داشته باشند. بهتر است برای کاهش این دسته از عوارض، از خمیر دندان‌هایی که برای دندان‌های حساس ساخته شده، استفاده کنند.

مشکل دیگر، لب پریدگی یا شکستن روکش‌ها می‌باشد. لب پرشدگی‌های جزئی را می‌توان ترمیم کرد؛ اما اگر شکستگی زیاد باشد، باید روکش را تعویض کرد.

برای کسب آگاهی درباره عصب کشی دندان شیری کودکان ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ذاکری [ 1402-07-04 ]
خیلی ممنون بابت توضیحات کامل و جامعی که در این باره فرمودید. من تمام ابهامات و سوالاتم در مورد روکش دندان شیری کودکان بر طرف شد.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16