آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / مراقبتهای قبل و بعد از اقدامات درمانی دندانپزشکی در کودکان

مراقبتهای قبل و بعد از اقدامات درمانی دندانپزشکی در کودکان

بهداشت دهان و دندان جزء حیاتی سلامت کلی بدن است و بدون آن سلامت انسان ناقص است؛ لذا مراقبت از سلامت دهان و دندان باید از زمان تولد نوزاد شروع شود. هنگامی‌که سلامت دهان و دندان کودک نادیده گرفته می‌شود، بدن وی آسیب می‌بیند؛ زیرا نمی‌تواند چیزی بخورد و بنوشد و در این شرایط بدن با کمبود مواد مغذی مهم مواجه خواهد شد. دندانپزشکی کودکان یک رشته تخصصی از دندانپزشکی است که بر سلامت دهان و دندان و مراقبت از دندان نوزادان و کودکان تمرکز دارد. این شاخه دندانپزشکی شامل پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات دندانی خاص این گروه سنی است. دندانپزشکان اطفال تحت آموزش های اضافی فراتر از دندانپزشکی عمومی قرار می گیرند تا در مدیریت نیازها و رفتارهای منحصر به فرد دندانی کودکان مهارت پیدا کنند. دندانپزشکی اطفال طیف وسیعی از خدمات را شامل می شود و مراقبت های لازم قبل و بعد از اقدامات دندانپزشکی کودکان نیز دارای اهمیت است و موجب می‌شود تا بهداشت و سلامت دهان و دندان‌های کودک تا بزرگسالی تضمین شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

خدمات دندانپزشکی کودکان

دندان‌پزشکی کودکان تمامی خدماتی را که کودکان در سنین کودکی به آن نیاز دارند را ارائه ‌‌می‌دهد. از جمله این خدمات ‌‌می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

فلوراید تراپی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که نیاز است در سنین کودکی جهت کمک به سلامت دندان کودکان انجام داد؛ زیرا دندان‌های شیری خیلی سریع خراب شده و دچار پوسیدگی‌‌ می‌شود. در فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک،‌ دندان‌پزشک از ژل‌های طعم‌دار خاصی استفاده ‌‌می‌کند و موجب مقاوم سازی دندان‌ها‌‌ می‌شود. در واقع فلوراید به عنوان یک ماده معدنی نقش مهمی در استحکام دندان‌ها دارد و‌ ‌می‌تواند در سلامت دندان‌های کودکان بسیار مؤثر باشد.

دندان‌های شیری با توجه به ساختاری که دارند خیلی سریع دچار پوسیدگی ‌‌می‌شوند. علاوه بر این علاقه کودکان به مواد قندی مانند شکلات و استفاده بیش از حد از این مواد موجب دو برابر شدن سرعت پوسیدگی دندان‌ها‌‌ می‌شود. از این‌ رو بهتر است که جهت پیشگیری از پوسیدگی‌های عمیق، ایجاد عفونت در آبسه و دندان که موجب‌ ‌می‌شود دندان کودک به کشیدن نیاز پیدا کند. در نتیجه توصیه ‌‌می‌شود که هر چه سریع‌تر برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده کودکان خود اقدام کنید.

اگر دندان‌های شیری کودک بالغ بر 70 درصد دچار پوسیدگی شده باشد،‌ دندان‌پزشک کودک از یک مواد رزینی بی‌رنگ استفاده ‌‌می‌کنند و به این ترتیب با پوشاندن سطح دندان از پوسیدگی عمیق آن جلوگیری‌ ‌می‌کند. قطعاً تا به حال با کودکان بسیاری مواجه شده‌اید که دارای دندان‌های نامنظمی هستند. لازم است که اشاره کنیم اگر دندان‌های شیری کودک زودتر از موعد خود از بین بروند و یا کشیده شوند در دهان فضاهای خالی ایجاد‌‌ می‌شود که موجب نامنظم روییدن سایر دندان‌ها خواهد شد.‌‌ دندان‌پزشکی کودکان برای چنین کودکانی برای جلوگیری از این اتفاق از فضا نگهدار استفاده‌ ‌می‌کند و موجب‌ ‌می‌شود که دندان‌های کودکان به صورت طبیعی و منظم رشد کنند.

در مواردی که دندان کودک پوسیدگی گسترده‌ای داشته باشد،‌ دندان‌پزشک کودکان یک روکش فلزی را روی سطح دندان‌‌ می‌چسباند و به این ترتیب مانع از شکسته شدن دندان‌ ‌می‌شود. لازم به ذکر است که همزمان با افتادن دندان شیری آن روکش هم‌ ‌می‌افتد.

کشیدن دندان شیری از دیگر خدماتی است که توسط این‌ دندان‌پزشکان متخصص ارائه ‌‌می‌شود. گاهی اوقات دندان کودک به پر کردن یا عصب کشی نیاز دارد که‌ دندان‌پزشک اطفال این اقدامات را به بهترین شکل ممکن انجام‌ ‌می‌دهد.

گاهی اوقات دندان‌های شیری کودکان نیز نیاز به ارتودنسی پیدا‌ ‌می‌کند و باید به‌ دندان‌پزشک کودکان مراجعه شود تا فرایند ارتودنسی را انجام دهد.

مراقبتهای دندانپزشکی اطفال

مراقبت های لازم قبل از دندانپزشکی کودکان

مراقبت های لازم بعد از دندانپزشکی کودکان

مراقبتهای بعد از بی حسی:

مراقبتهای بعد از پر کردن دندان ، ترمیم دندان ، درمان ریشه و روکش های اطفال:

مراقبتهای پس از کشیدن دندان:

برای آگاهی از زمان رویش و تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08