آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / علت و عوارض کج شدن دندانهای کودکان و روشهای پیشگیری

علت و عوارض کج شدن دندانهای کودکان و روشهای پیشگیری

مشکلات ظاهری دندان ها، کجی دندان های جلو و به هم‌ریختگی آنها از جمله مشکلاتی هستند که از زیبایی لبخند می‌کاهند. والدین باید از زمانی که دندان‌های کودک جوانه زدند، به خوبی از دندان‌های فرزند خود مراقبت کرده و روند رشد دندان‌ها را با دقت کنترل کنند. کج شدن دندان‌های کودک یکی از معضلاتی است که همه والدین را نگران می‌کند؛ چراکه اگر یکی از دندان‌ها کج شود، همین موضوع بر روی نحوه رشد دندان‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. اگر در مراحل ابتدایی متوجه کج شدن دندان‌های کودک شوید، می‌توان با راهکار‌های سریع، درمان را انجام داد و دندان‌های کودک را مرتب کرد. دندان های کج نه تنها باعث ایجاد مشکلات زیبایی می شود، بلکه آسیب‌های جانبی به خود دندان‌ها مانند ظاهر حفره‌ها، سایش دندان، تجمع جرم و… افزایش می یابد. لازم است بدانید که دندان های کج می توانند هم در دندان های شیری و هم در دندان های دائمی ایجاد شوند. به همین دلیل است که باید از سنین پایین به رشد دندان های کودک خود رسیدگی کنید و به طور منظم با پزشک ملاقات داشته باشید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل کج شدن دندان های شیری کودکان

دندان های شیری کج می توانند از عوامل متعددی ناشی شوند که تأثیرات و شرایط مختلفی را در بر می گیرد.علاوه بر این، در اینجا چندین دلیل رایج وجود دارد:

بکارگیری بیهوشی و آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان غیرهمکار توسط دکتر نیلوفر فلاح در کرج

عوارض ناشی از دندان کج درکودکان

ممکن است برخی از کودان با توجه به زشت یا نامرتب بودن فرم دندان ها از باز کردن دهان خود یا لبخند زدن خجالت بکشند. سایر معضلاتی که میتوانند ناشی از کج بودن دندان باشند عبارتند از:

کج شدن دندان کودکان

جلوگیری از کج شدن دندان در کودکان

شما به کمک راهکارهای مختلف می توانید از کج شدن دندان کودک خود در هر سنی جلوگیری کنید. برخی از راهکارهای جلوگیری از کج دندان در کودکان:

  1. حتماً در سنین پایین (7سالگی) به پزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک وضعیت لثه و فک کودک را بررسی کند. در صورتی که ناهنجاری وجود داشته باشد دندانپزشک متوجه خواهد شد و می توان از پیشرفت ناهنجاری جلوگیری کرد.
  2. عادات نادرست کودک خود را اصلاح کنید و حتماً در کودکان با سنین کمتر از پستانک های ارتودنسی استفاده کنید.
  3. مکیدن انگشتان یکی از عادات های کودکان است که تأثیر بسزایی در کج شدن دندان ها دارد. سعی کنید کودکتان به این حرکت عادت نکند.
  4. بهداشت دهان و دندان را همیشه در اولویت قرار دهید و احتمال بروز دندان کج در فک کودک را به حداقل برسانید.
  5. به کودک خود آموزش دهید که به هیچ عنوان دندان های دائمی که رشد کرده اند را دستکاری نکند.
  6. در صورت مشاهده هرگونه علائم ظاهری مرتبط با کج شدن دندان در کودکان به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.
  7. در سنین قبل از رشد کامل جهت درمان اقدام کنید، پس از اتمام سن رشد، فک حالت انعطافی خود را از دست می دهد و درمان دندان کج سخت و طاقت فرسا خواهد بود.
  8. وارد شدن هرگونه ضربه به دندان کودک از عوامل اصلی کج شدن دندان های دائمی و شیری به شمار می آید، لذا از وارد شدن ضربه جلوگیری کنید.
  9. خوردن هرگونه غذاهای سفت و سخت در سنین پایین تر و بلافاصله پس از رشد دندان های کودک باعث کجی آنها می شود و شما باید در انتخاب رژیم غذایی کودک خود بیشترین میزان از دقت را داشته باشید.
  10. عدم رشد به موقع دندان شیری منجر به بروز اختلالات گسترده در قسمت دهان و دندان می شودکه یکی از این اختلالات، کجی دندان های دائمی کودک می باشد. در زمان مناسب حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان کج شدن دندان‌های کودک

روشی که پزشک برای برطرف کردن مشکل کج شدن دندان‌های کودک انتخاب می‌کند، به شدت این عارضه بستگی دارد. گاهی اوقات بعد از عکسبرداری‌ از دهان کودک، به این نتیجه می‌رسد که اگر چند دندان او کشیده شود، فضای کافی برای رشد دندان‌های دیگر فراهم شده و در نتیجه مشکل کج بودن دندان‌ها به طور کامل برطرف خواهد شد.

ارتودنسی پیشگیرانه کودکان، مانند اینویزیلاین، گزینه ای محتاطانه برای تراز کردن دندان ها به عنوان جایگزینی برای بریس های معمولی ارائه می دهند. این ترازهای قابل جابجایی سفارشی ساخته شده عملاً نامرئی هستند و می توانند گزینه ای عالی برای کودکان بزرگتر باشند که ممکن است در مورد استفاده کردن از بریس احساس خودآگاهی داشته باشند.

بریس های ارتودنسی روشی محبوب و مؤثر برای اصلاح دندان های کج است. بریس های ارتودنسی از نیرویی ملایم اما ثابت برای تغییر موقعیت دندان ها استفاده می کنند.

برای کسب اطلاعات درباره علت و درمان آبسه و عفونت دندان و لثه در کودک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ساناز حکمتی [ 1402-08-02 ]
خانم دکتر سلام پسرم تازه رفته تو 6سال یکی از دندونای شیری فک پایینش افتاده الان جاش داره دندون در میاره ولییی خیلییی کجه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16