آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / چرا دندانهای کودکان و نوزادان سیاه می شود و درمان آن

چرا دندانهای کودکان و نوزادان سیاه می شود و درمان آن

دندان های شیری کودک از زمان شش ماهگی شروع به رویش می کنند و معمولاً نسبت به دندان‌های دائمی سفیدتر هستند؛ اما گاهی به دلایل مختلف، والدین، ممکن است شاهد تغییر رنگ دندان‌های کودک خود باشند. این موضوع خیلی از اوقات سبب نگرانی آنها می‌شود، در حالی که در خیلی از مواقع، این تغییر رنگ جای نگرانی ندارد و قابل درمان است. دندانپزشکان معمولاً با توجه علت اصلی تغییر رنگ دندان کودک، می‌توانند با استفاده از بهترین روش ممکن به درمان آن بپردازند. از آنجا که انواع مختلف لکه و تغییر رنگ در دندان کودکان به دلایل مختلف و متنوعی به وجود می‌آیند، هر نوع از این تغییر رنگ‌ها به اقدامات درمانی متفاوتی نیاز دارد. در ادامه مطلب، علل تغییر رنگ دندان نوزادان و کودکان نوپا ، علل آن و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا

زمانی که کودک در سن درآوردن دندان است ممکن است تغذیه نامناسب، تب بالا، بیماریهایی از قبیل سیفلیس مادرزادی، عفونت دندان و سندرم داون ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود. زردی زمان تولد هم می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود.

کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند احتمال تغییر رنگ دندان در آنها زیاد است؛ چون آبی که برای تهیه شیر خشک استفاده می شود در تغییر رنگ دندان تأثیر زیادی دارد. البته این مشکل یک بیماری جدی به اسم فلوئوروزیس دندانی است.

به طور کلی مصرف مکمل های آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان نمی شود؛ اما باعث تغییر رنگ و سیاه شدن آنها می شود. البته برای پیشگیری از این امر می توان بعد از هر بار مصرف دندان ها تمیز شوند. مادرانی که در دوران بارداری داروی تتراسایکلین مصرف کرده اند، احتمال بروز بیماری هیپوپلازی در نوزاد آنها وجود دارد. در این بیماری مینای دندان آسیب می بیند و رنگ دندان ها تغییر پیدا میکند.

گاهی ممکن است بروز یک حادثه باعث آسیب به دندان و به دنبال آن تغییر رنگ دندان شود. دندان ها بعد از ضربه ممکن است به رنگ صورتی، ارغوانی و یا خاکستری در آیند.

مصرف آبمیوه های شیرین هم به نوعی می تواند باعث تغییر رنگ دندان و پوسیدگی دندان شود. برای درمان پوسیدگی دندان متخصص دندانپزشکی کودکان راهکارهای متنوعی از قبیل روکش دندان کودکان، فلوراید تراپی کودکان و … انجام می دهد.

دلایل ارثی یا مصرف بیش از حد مرکبات می تواند موجب ضعیف شدن مینای دندان در کودکان و تغییر رنگ دندان ها در آنها شود.

زمانی که کودک در سن درآوردن دندان است باید به قدر کافی ویتامین D دریافت کند کمبود این ویتامین باعث تغییر رنگ دندان در کودکان می شود.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان می تواند مؤثرترین راه برای کاهش پوسیدگی و جلوگیری از زرد شدن دندان ها باشد. بیشتر والدین بر این باورند که دندان های شیری نیاز به مراقبت چندانی ندارند؛ اما عدم رعایت بهداشت دندان های شیری می تواند زمینه ساز آسیب برای دندان های دائمی باشد.

علت و درمان سیاهی دندان اطفال

علائم تغییر رنگ دندان کودکان

درمان تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا

توجه داشته باشید که اگر دندان کودک، دچار تغییر رنگ شد، به هیچ عنوان از محصولات سفید کننده برای او استفاده نکنید و برای هر اقدامی با دندانپزشک مشورت نمایید. برای برنامه درمانی حتماً باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. به طور کلی راهکارهای درمانی تغییر رنگ دندان کودک عبارت‌اند از:

پیشگیری از تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا

با رعایت برخی اقدامات مناسب می‌توان از تغییر رنگ دندان نوزادان و کودکان خردسال جلوگیری کرد. سعی کنید نکات زیر را در برنامه روزانه کودک، مد نظر قرار دهید:

درباره بازپس گیری فضای دندان با فضا نگهدارنده دندان کودکان چه می دانید؟
برای آگاهی از این موضوع روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صابر سلیمانی [ 1402-08-02 ]
دخترم 1 سالشه تا 1 ماه پیش خیلی راحت بهش آهن میدادم.واوایل دندوناشو با مسواک انگشتی تمیز میکردم.بعد ها شیطون شد و نمیذاشت تمیزشون کنم. 6 تا دندون داره.2 تا پایین و 4 تا بالا.داره چند روزه متوجه شدم 2 تا دندون جلوش بالایی ها یکم تیره تر هستن و روی یکیشون یه لک کوچیک هست چکار کنم نگرانم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16