آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / فضا نگهدارنده دندان کودک چیست و چه کاربردی دارد؟

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست و چه کاربردی دارد؟

نظم و ترتیب دندانهای کودکان بر روی ساختار فک میتواند تاثیر مهمی بر سلامت دهان، فک و نیز ظاهر کودکان داشته باشد. از همین رو، توجه به چینش و نظم دندانها در کنار توجه به سلامت و بهداشت دهان کودکان ضروری است. افتادن دندانهای شیری کودکان یکی از فرایندهای طبیعی مرتبط با رشد دندانها است. این فرایند قبل از رشد دندانهای دائمی رخ میدهد. پس از افتادن دندانهای شیری، به تدریج دندانهای دائمی رشد کرده و جایگزین آنها میشوند. در صورتی که اختلالی در افتادن دندانهای شیری ایجاد شود، میتواند نظم و ترتیب رشد دندانهای دائمی را نیز با اختلال مواجه کند. از همین رو، فضا نگهدارنده دندان برای کودکان ساخته شده است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی فضا نگهدارنده دندان کودکان بپردازیم و اساس عملکرد، کاربرد و انواع آن را خدمت شما معرفی کنیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب میخوانید

بازپس گیری فضای دندان با فضا نگهدارنده دندان کودکان

دندان های شیری کودکان به تدریج جای خود را به دندان های دائمی می دهند. اما گاهی اوقات، به دلایلی مانند پوسیدگی یا ضربه، دندان های شیری زودتر از موعد می افتند. در این صورت، دندان های دائمی ممکن است فضای کافی برای رشد نداشته باشند و به هم ریختگی دندان ها ایجاد شود. فضا نگهدارنده دندان وسیله ای است که برای باز نگه داشتن فضای خالی بین دندان های شیری افتاده استفاده می شود تا دندان های دائمی بتوانند در محل خود به طور صحیح رشد کنند. فضا نگهدارنده ها به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شوند. فضا نگهدارنده ها معمولاً پس از افتادن دندان شیری نصب می شوند و تا زمان رویش دندان دائمی باید استفاده شوند. زمان دقیق استفاده از فضا نگهدارنده ها به توصیه دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی بستگی دارد. استفاده از فضا نگهدارنده های دندان برای کودکانی که دندان های شیری آنها زودتر از موعد می افتد، بسیار مهم است. این فضا نگهدارنده ها از بهم ریختگی دندان ها جلوگیری می کنند و به کودک کمک می کنند تا دندان های دائمی خود را به طور صحیح رویش دهد. در صورت صلاح دید پزشک، کودکان باید از فضا نگهدارنده های خود به طور منظم استفاده کنند تا موثر باشند. فضا نگهدارنده های ثابت باید به طور مرتب توسط دندانپزشک بررسی شوند. همچنین کودکان باید از فضا نگهدارنده های متحرک خود به طور صحیح مراقبت کنند.

اگر می‌خواهید بدانید درمان پالپ برای پوسیدگی عمیق در دندانهای شیری چگونه انجام می‌شود؛ کلیک کنید.

کاربرد فضا نگهدارنده دندان کودکان

فضا نگهدارنده دندان وسیله ای است که برای باز نگه داشتن فضای خالی بین دندان های شیری افتاده استفاده می شود تا دندان های دائمی بتوانند در محل خود به طور صحیح رویش کنند. دلایل استفاده از فضا نگهدارنده دندان کودکان شامل موارد زیر هستند:

بنابراین کاربردهای فضا نگهدارنده دندان کودکان را میتوان چنین بیان کرد:

فضا نگهدارنده دندان

انواع فضا نگهدار دندان کودکان

انواع فضا نگهدارنده دندان کودکان وجود دارند که بر اساس نیاز کودکان استفاده میشوند. دو دسته اصلی فضا نگهدارنده دندان کودکان شامل فضا نگهدار ثابت و فضا نگهدار متحرک می باشند که هر کدام از آنها دارای انواعی هستند. فضا نگهدارنده های ثابت با چسب مخصوص دندانپزشکی به دندان های مجاور متصل می شوند و به طور ثابت تا مدت زمان مشخصی در دهان باقی می مانند. این نوع فضا نگهدارنده ها برای کودکان با سنین کمتر مناسب تر هستند. فضا نگهدارنده های متحرک شبیه پلاک های ارتودنسی هستند و کودک می تواند آنها را از دهان خارج کند. این نوع فضا نگهدارنده ها برای کودکان با سن بیشتر مناسب تر هستند. انواع فضا نگهدارنده دندان کودکان شامل موارد زیر هستند:

فضا نگهدارنده های ثابت شامل انواع زیر هستند:

فضا نگهدارنده های متحرک نیز شامل موارد زیر هستند:

فارغ از جنس نگهدارنده های متحرک، تمامی انواع آن توانایی جداشدن از دهان را دارند و با چسب به دندان متصل نمیشوند.

عوارض فضا نگهدارنده دندان کودکان

فضا نگهدارنده های دندان وسیله ای مهم برای حفظ سلامت دندان های کودکان هستند، اما مانند هر وسیله ی پزشکی دیگری، ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. عوارض فضا نگهدارنده های دندان معمولاً خفیف هستند و به راحتی قابل درمان هستند.

عوارض شایع فضا نگهدارنده های دندان کودکان شامل موارد زیر هستند:

عوارض نادر فضا نگهدارنده های دندان کودکان نیز شامل موارد زیر هستند:

آیا فضا نگهدار دندان برای کودکان همیشه لازم است؟

خیر، فضا نگهدار دندان برای کودکان همیشه لازم نیست. در صورتی که دندان دائمی زیر دندان شیری افتاده در حال رویش باشد، نیازی به استفاده از فضا نگهدار دندان نیست. اما اگر دندان دائمی زیر دندان شیری افتاده در حال رویش نباشد، استفاده از فضا نگهدار دندان برای جلوگیری از بهم ریختگی دندان ها ضروری است. در صورتی که دندان شیری کودک زودتر از موعد از بین برود یا بیفتد، دندان های مجاور ممکن است به سمت فضای خالی حرکت کنند و فضای کافی برای رویش دندان دائمی باقی نماند. در این صورت، استفاده از فضا نگهدار دندان برای حفظ فضای خالی و جلوگیری از بهم ریختگی دندان ها ضروری است. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند با بررسی وضعیت دندان های کودک، تعیین کند که آیا نیاز به استفاده از فضا نگهدار دندان هست یا خیر.

آیا فضا نگهدار دندان درد دارد؟

به طور کلی، استفاده از فضا نگهدار دندان دردناک نیست. اما در برخی موارد، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی یا درد خفیف شود. این ناراحتی معمولاً در چند روز اول پس از نصب فضا نگهدارنده برطرف می شود. اگر کودک شما پس از نصب فضا نگهدار دندان دچار درد یا ناراحتی شد، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. همچنین می توانید از کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. اگر درد یا ناراحتی کودک شما پس از چند روز برطرف نشد، یا اگر درد شدید بود، باید به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. رعایت نکات زیر برای جلوگیری از ایجاد درد دندان پس از استفاده از فضا نگهدارنده دندان مفید است:

مراقبت های لازم از فضا نگهدار دندان

مراقبت های لازم از فضا نگهدار برای حفظ سلامت دهان و دندانها در حین استفاده از فضا نگه دار ضروری هستند. از جمله نکات لازم برای مراقبت های لازم از فضا نگهدار میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. فضا نگهدارنده را به طور منظم و طبق نظر پزشک متخصص استفاده کنید. در بیشتر موارد، فضا نگهدارنده ها باید به طور شبانه روزی استفاده شوند، اما در برخی موارد ممکن است فقط در طول روز لازم باشد.
  2. فضا نگهدارنده را به طور صحیح در دهان قرار دهید. دستورالعمل های دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی را برای قرار دادن فضا نگهدارنده دنبال کنید.
  3. فضا نگهدارنده را به طور منظم تمیز کنید. از مسواک و خمیر دندان برای تمیز کردن فضا نگهدارنده استفاده کنید. همچنین می توانید از یک برس دندان نرم برای تمیز کردن فضا نگهدارنده استفاده کنید.
  4. از غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید. غذاهای سفت و چسبنده می توانند باعث شکستن فضا نگهدارنده شوند.
  5. در صورت بروز هر گونه مشکل، فوراً به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
  6. اگر فضا نگهدارنده شما شکست، گم شد یا آسیب دید، فوراً به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
  7. فضا نگهدارنده متحرک را در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خارج کنید.
  8. فضا نگهدارنده متحرک را در هنگام ورزش یا خواب خارج کنید.
  9. فضا نگهدارنده متحرک را در یک محفظه تمیز و خشک نگهداری کنید.

فضا نگهدار دندان چه مدت زمانی باید باقی بماند؟

طول زمان استفاده از فضا نگهدار دندان به عوامل مختلفی مانند سن کودک، وضعیت دندان ها و نوع فضا نگهدارنده بستگی دارد. اما به طور کلی، فضا نگهدارنده ها باید تا زمانی که دندان های دائمی به طور کامل رویش کنند و جای خود را تثبیت کنند، استفاده شوند.

قیمت فضا نگهدارنده دندان کودک

قیمت فضا نگهدار دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا صابر [ 1402-08-02 ]
سلام خانم دکتر دندون دخترم نیاز به عصب کشی داره میخوام که دندنشو نکشم عصب کشی کنم که دندوناش کج درنیاد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16