آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / بیماریهای دهان و دندان در کودکان و راهکارهای پیشگیری از آن

بیماریهای دهان و دندان در کودکان و راهکارهای پیشگیری از آن

حفظ سلامت دهان و دندان در کودکان، امری ضروری و مفید است. بخشی از شایع ترین بیماریهای عفونی، بیماریهای دهان و دندان است. تغییر در عادت‌ها و رژیم غذایی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و بی توجهی به سلامت دندان‌ها از مهمترین عوامل بروز بیماری های دهان و دندان است. کودکان به دلیل سن پایین قادر به رعایت بهداشت دهان و دندان های خود نیستند و بیشتر از بزرگسالان ممکن است درگیر انواع مختلف بیماری دهان شوند. لازم است والدین در سال های اولیه زندگی کودک خود، توجه ویژه ای به سلامت دهان و دندان های او داشته باشند و علاوه بر رعایت توصیه های بهداشتی، مراجعه منظم به دندانپزشک (هر شش ماه یکبار) را در برنامه چکاپ های پزشکی کودک خود قرار دهند. هر‌چه در سنین پایین‌تر، روش‌های درست حفظ بهداشت دهانی را بیاموزید، در آینده هزینه کمتری برای درمان دندان‌ها پرداخت خواهید کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان

از جمله رایج ترین بیماری های دهان و دندان که ممکن است کودکان به آن مبتلا شوند عبارتند از:

دلایل بروز بیماری دهان و دندان

علل مختلف ایجاد بیماری‌های دهان و دندان در کودکان عبارتند اند از:

دیابت نیز می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دهان و دندان در کودکان شود. بیماری لثه در کودکان دیابتی به علت افزایش قند خون و کاهش دفاع‌های بدن در مقابل عفونت‌ها بیشتر از دیگر کودکان است. همچنین بیماری پریودنتال یا عفونت لثه در کودکان دیابتی نیز رایج است. این بیماری می‌تواند باعث ریزش دندان‌ها و خراشیدگی‌های دائمی در دندان‌ها شود.

در کودکان، بروز بیماری‌های روده نیز می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دهان و دندان شود. عفونت‌های روده می‌توانند باعث کاهش سطح فلورای باکتریایی در دهان شوند، که باعث بروز بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند.

بیماری‌های ریه مانند آسم، بیماری‌های شدیدی هستند که می‌توانند باعث بروز مشکلات دهان و دندان در کودکان شوند. بیماری‌های ریه می‌توانند باعث کاهش سطح اکسیژن در بدن شوند، که باعث بروز عفونت‌های دهانی می‌شوند.

تجمع باکتری‌ها به‌خاطر عدم رعایت بهداشت دهانی به‌ مرور زمان باعث ترشح اسید مخرب و فرسایش مینای دندان می‌شود. بزاق دهانی و محیط آلوده دهان کودک، ایجاد پلاک دندان، بی‌توجهی و عدم مراجعه به دندانپزشک هم می‌توانند علل پوسیدگی دندان اصلی در کودکان باشند.

بیماریهای دهان و دندان در کودکان

دلایل تغییر رنگ دندان کودکان

چگونه از بروز عفونت و بیماری دندان کودک جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از عفونت دندان می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

رژیم غذایی سالم می تواند از پوسیدگی و عفونت دندان در کودکان جلوگیری کند. برخی از غذاها و نوشیدنی ها که دارای قند زیاد هستند همچون شکر، نوشابه و غذاهای چسبنده می تواند باعث بروز عفونت در دندان کودکان شود. توصیه می شود کودکتان غذاهای سالم همچون سبزیجات و میوه‌ها، و نوشیدنی‌هایی مانند آب و شیر مصرف کند.

والدین باید به کودکان خود استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان را بیاموزند. استفاده دو بار از مسواک و نخ دندان در روز و همچنین استفاده از دهانشویه و یا محلول های شستشوی دهان از بروز عفونت دندان جلوگیری می کند.

معاینه منظم توسط دندانپزشک یک جزء مهم از مراقبت های دندانی و فکی است. بازه زمانی معاینه ها بسیار مهم است؛ زیرا در این بازه ها، کودکان در حال رشد هستند و فک و دندان آنها نیز در حال تکامل می باشد. این معاینات به دندانپزشک این امکان را می دهد تا رشد فک و دندان های کودک را بررسی کرده و اگر الگوی رشد نرمال نباشد، مسئله را تشخیص داده و اقدامات درمانی مناسب را برای بهبود وضعیت انجام دهد. معاینه منظم توسط دندانپزشک به شما اطمینان می دهد که سلامت دهان و دندان های کودک شما حفظ می شود.

آیا بیماری دهان و دندان به خودی خود درمان می شود؟

اگر به هر کدام از بیماری های دهان و دندان مبتلا شدید، سریعاً به دنبال درمان آن باشید تا از بروز مشکلات حادتر جلوگیری کنید.

تغییر رنگ دندان کودک یکی از رایج ترین بیماری های دهان و دندان

سبک زندگی، عوامل مادرزادی و توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان جزء مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان ها در کودکان و ایجاد این نوع شایع از بیماری دهان در کودکان است. والدین می توانند با ایجاد تغییر در هر کدام از موارد ذکر شده و مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان، از این بیماری شایع پیشگیری کرده یا آن را رفع کنند.

انواع بیماری های لثه در کودکان

  1. ژنژیویت مزمن : این بیماری لثه در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک نزدن ایجاد شده و نشانه های آن خونریزی، التهاب و قرمز شدن لثه است. در این مرحله با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان این عارضه به راحتی برطرف می شود و در صورت رعایت نکردن آن باعث پیش روی بیشتر بیماری و جمع شدن پلاک ها و جرم بر روی دندان شده و مرحله بعدی از پیشرفت بیماری یعنی پریودنتیت را ایجاد می کند.
  2. پریودنتیت تهاجمی : اگر ژنژیویت درمان نشود به فاز بعدی بیماری لثه می رویم که پریودنتیت می باشد. پریودنتیت تهاجمی حتی ممکن است کودکانی که به ژنژیویت مبتلا نشده اند را نیز درگیر کندکه معمولاً دندان های آسیاب اول و پیشین را درگیر می کند. مشخصه این بیماری می تواند تخریب شدید دندان ها و استخوان فک باش. در این عارضه به طور کلی تشکیل پلاک های میکروبی و جرمی بسیار کم است.
  3. پریودنتیت تهاجمی عمومی : این عارضه با تجمع پلاک ها و جرم بر روی دندان ها همراه بوده و معمولاً باعث لق شدن دندان و در نهایت از دست رفتن دندان می شود.

تاثیرات ناخن جویدن بر دندان کودکان

راه های درمانی بیماری های دهان و دندان در کودکان


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های سفید کردن دندان در کودکانروش های سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن دندان کودکان روشی برای بهبود رنگ دندان ها و اعتماد به نفس آن ها است که در ادامه مقاله به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08