آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / سرطان دهان در کودکان علائم نحوه تشخیص و درمان آن

سرطان دهان در کودکان علائم نحوه تشخیص و درمان آن

سرطان دهان (oral cancer) یکی از بیماری‌هایی است که در افراد مختلف دیده می‌شود. سرطان دهان شامل سرطان حفره دهان (لب‌ها، داخل لب و گونه، دندان‌ها، لثه، دو سوم فوقانی زبان، کف و سقف دهان) و سرطان حلق و دهان (ناحیه میانی گلو از جمله لوزه و پایه زبان) می‌باشد. علائم اولیه سرطان دهان و ناحیه حلق و دهان ممکن است با مشکلات و بیماری‌هایی نظیر دندان درد و یا سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. کودکان می توانند به سرطان دهان مبتلا شوند؛ اما امکان آن بسیار کم است، با این حال احتمال ایجاد سرطان دهان برای کودک وجود دارد، بنابراین اطلاع از علائم احتمالی آن مهم است. بیش از 9 تومور از هر 10 تومور یافت شده در دهان کودکان خوش خیم است. در صورت ایجاد سرطان دهان در کودکان معمولاً سرطان لنفوم یا سارکوم است. با معاینات منظم دندانپزشکی می توان به نظارت بر علائم غیر عادی تأثیر گذار بر دهان کودکان، کمک کرد. تشخیص زودهنگام سرطان دهان نتایج درمانی موفقی را به همراه خواهد داشت. در طول معاینات منظم دندان و لثه‌ها، دندانپزشک به بررسی علائم بیماری در لب‌ها و صورت بیمار می‌پردازد. از طریق این آزمایش‌ها می‌توان نوع درمان را تعیین کرد. اگر سرطان زبان و دهان در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس بهبود کامل بیمار بیشتر خواهد بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان دهان کودکان چیست؟

سرطان دهان نوعی از سرطان است که با نام‌های سرطان کام یا سرطان اورال (Oral Cancer) نیز شناخته می‌شود و می‌تواند هر یک از قسمت‌های تشکیل دهنده دهان (حفره دهان) را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع سرطان به ‌صورت یک توده یا زخمی در دهان ظاهر می‌شود که از بین نمی‌رود. سرطان دهان می تواند مانند یک مشکل رایج در لب ها یا در دهان شما باشد، مانند لکه های سفید یا زخم هایی که خونریزی می کنند. تفاوت بین یک مشکل رایج و سرطان بالقوه این است که این تغییرات از بین نمی روند. در صورت درمان نشدن، سرطان دهان می تواند در سراسر دهان و گلو به سایر نواحی سر و گردن گسترش یابد.

دلایل سرطان دهان کودکان

سرطان زمانی رخ می‌دهد که یک تغییر ژنتیکی در بدن باعث می‌شود که سلول‌ها به‌صورت خارج از کنترلی شروع به رشد کنند. با ادامه رشد این سلول‌های ناخواسته، تومور شکل می‌گیرد. باگذشت زمان، این سلول‌ها ممکن است به سایر قسمت‌های بدن منتشر شوند. برخی از عوامل خطر سرطان دهان در بزرگسالان برای کودکان صدق نمی کند. برای نمونه بعید است که کودکان به علت مصرف دخانیات یا الکل در معرض افزایش خطر برای سرطان دهان قرار گیرند. عوامل خطر سرطان دهان در یک کودک عبارتند از:

برخی شرایط ژنتیکی مانند:

بیماری پیوند در مقابل میزبان، زمانی که بدن سلول های بنیادی اهداکننده، مغز استخوان یا اندام ها را خارجی تشخیص می دهد و به آنها حمله می کند.

سرطان دهان کودکان

انواع سرطان دهان در کودکان

معمولاً تمام انواع سرطان‌ها بر اساس نوع سلولی که بیماری از آن می‌شود، طبقه‌بندی می‌شوند. بر همین اساس پنج نوع سرطان دهان وجود دارد:

  1. کارسینوم (سلول سنگفرشی) شایع‌ترین نوع سرطان دهان است و 90 درصد سرطان‌های دهان از این نوع هستند. سلول‌های سنگفرشی در اکثر از نقاط بدن به ویژه روی پوست و داخل دهان تشکیل می‌شوند.
  2. آدنوکارسینوم در داخل غدد بزاقی ایجاد می‌شود.
  3. سارکوم به دلیل رشد سلول‌ها از داخل استخوان، غضروف یا ماهیچه بروز می‌کند.
  4. ملانوم نوعی سرطان است که از رشد ملانوسیت‏ها (سلول‌هایی که رنگدانه پوست تولید می‌کنند)، شروع می‌شود. آنها به صورت توده های بسیار تیره و خالدار هستند که اغلب خونریزی می‌کنند.
  5. لنفوم‏ها به دلیل رشد سلول‌ها در غدد لنفاوی، ایجاد می‌شوند؛ اما گاهی اوقات در داخل دهان هم ایجاد شوند.

علائم سرطان دهان در کودکان

از دیگر علائم سرطان دهان می‌توان به گلو درد و یا احساس گرفتگی گلو، بی‌حسی، خفگی و تغییر صدا اشاره کرد. اگر هر یک از علائم بعد از 2 هفته بهبود نیافت بهتر است برای چکاب به دندانپزشک مراجعه کرد.

سن شروع سرطان دهان

شیوع سرطان دهان با بالا رفتن سن افزایش می یابد و تقریباً 95 درصد از موارد این سرطان پس از 40 سالگی رخ می دهد.

سرطان دهان در چه کودکانی شایع تر است؟

عوامل خطر برای سرطان دهان در کودکان عبارت‌اند از:

روشهای تشخیص سرطان دهان در کودکان

در طول مراجعه، پزشک یا دندانپزشک از کودک یا والدین او در مورد علائم موجود سؤالاتی می پرسد. آنها برای مشاهده هرگونه رشد یا نشانه غیر معمول، دهان کودک را بررسی می کنند. آنها می توانند با پوشیدن دستکش، اطراف دهان، فک و گردن را نیز لمس و ارزیابی کنند. در صورت وجود احتمال ابتلا به سرطان، آزمایش‌ های زیر برای تائید تشخیص در خواست می شوند:

دندانپزشکان، پزشکان و جراحان می توانند از نتایج معاینات و آزمایشات برای تشخیص و ارزیابی استفاده کنند.

روشهای درمان سرطان دهان در کودکان

برای کودکان، درمان سرطان دهان می تواند نسبت به بزرگسالان متفاوت باشد. درمان های استانداردی که پزشکان برای سرطان دهان استفاده می کنند عبارتند از:

خطرات سرطان دهان در کودکان

به‌طورکلی نمی‌توان گفت که این سرطان کشنده است؛ چراکه انواع سرطان با تشخیص زودهنگام شانس درمان بیشتری خواهند داشت، بنابراین در مورد انواع این سرطان نیز می‌توان گفت که با تشخیص زودهنگام کنترل و درمان عارضه امکان‌پذیر است؛ اما موارد بدخیم و غیرقابل درمان نیز وجود دارد. همچنین اگر این نوع از سرطان خیلی زود تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد، این احتمال وجود دارد که تبدیل به یک عارضه کشنده شود.

پیشگیری از سرطان دهان در کودکان


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16