آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / دندان شیری فک جوش یا انکیلوز چگونه درمان می شود؟

دندان شیری فک جوش یا انکیلوز چگونه درمان می شود؟

رباط پریودنتال وظیفه محافظت کردن از ریشه دندان را دارد که برخوردی با استخوان فک نداشته باشد. جنس این رباط پریودنتال از فیبر می باشد و یکی دیگر از دلایل وجود آن ثابت نگه داشتن دندان ها فرد در جای خود می باشد. رباط پریودنتال با پوشاندن ریشه دندان و برخورد نکردن با استخوان فک سبب می شود که سلامت دهان و دندان های شما به خطر نیفتد. زمانی که دندان ها در حالت طبیعی و بدون مشکل باشند، لیگامنت پریودنتال دندان به صورت یه محافظ دور دندان ها می باشد که وجود این لیگامنت باعث برخورد نکردن استخوان فک با دندان و فاصله بین دندان ها می باشد؛ اما اگر فردی دچار به عارضه انکیلوز دندان شده باشد به دلیل عدم محافظت از دندان ها که وظیفه لیگامنت دندان ها می باشد می تواند عوارضی مانند کوتاه بودن دندان و حرکت دندان ها در دهان خود شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دندان شیری فک جوش چیست؟

انکیلوز دندان شیری به وضعیتی گفته می‌شود که ریشه دندان شیری فاصله‌ای با استخوان فک یا آلوئولار نداشته باشد و به آن چسبیده باشد. دور ریشه و پایه دندان را بافتی به نام پریودنتال پوشش می‌دهد که مانع از رسیدن ریشه دندان به فک می‌شود و فاصله‌ای بین آنها ایجاد می‌کند. چنانچه کودک گرفتار انکیلوز شده باشد بافت پریودنتالی دور دندان‌ها نخواهد بود و ریشه دندان به استخوان فک وصل می‌شود. در چنین حالتی ممکن است مانع از رشد و بیرون زدن دندان‌های دائمی شود و همچنین باعث تخریب بافت پریودنتال نیز شود.

علت جوش خوردن دندان شیری به فک

علل انکیلوز بسیار متنوع است. برخی از دلایل رایج که می‌تواند منجر به این مشکل شود شامل موارد زیر است:

انکیلوز شدن دندان شیری چه زمانی اتفاق می افتد؟

انکیلوز زمانی اتفاق می افتد که دندان شیری به اطراف خود بچسبد و با استخوان آلوئولار جوش بخورد.

دندان شیری فک جوش

مشکلات ناشی از انکیلوز دندان شیری

عدم درمان به موقع انکیلوز دندان می‌تواند باعث بروز مشکلاتی و عوارضی جدی در دندان‌ها شود. مهم‌ترین اثر و پیامد منفی که انکیلوز دندان دارد جلوگیری از رویش دندان‌های دائمی در سن رشد آنها است. همچنین می‌تواند بر ظاهر صورت اثر نامطلوبی بگذارد. در ادامه به چند مورد از عوارض انکیلوز دندان اشاره خواهیم کرد:

درمان های انکیلوز یا دندان شیری فک جوش

اگر این مشکل دندان شیری را تحت تأثیر قرار دهد، دو احتمال برای مداخله دندانپزشکی وجود دارد:

در صورت انکیلوز نسبی، دندانپزشک می‌تواند لق کردن (سابلوکساسیون) دندان را انتخاب کند و سپس با استفاده از ارتودنسی رویش را تسهیل کند.

اگر انکیلوز کامل باشد، عمل می‌تواند پیچید‌ه‌تر باشد و کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد. از آنجایی که این یک دندان شیری است، برای تسهیل رویش دندان دائمی مربوطه کشیده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است باز هم نیاز به اعمال درمان ارتودنسی روی دندان دائمی در حال خروج باشد تا از قرارگیری صحیح آن در قوس فک اطمینان حاصل شود.

پیشگیری از جوش خوردن دندان شیری کودکان

بهترین زمان برای پیشگیری از به وجود آمدن این عارضه در دوران بارداری جنین می باشد؛ زیرا برخی از افراد به صورت ژنتیکی و مادرزادی دچار عارضه فک جوش شدن دندان ها می باشد.

درمان سریع برخی از عادات نادرست مانند دندان قروچه و یا فشار وارد کردن زبان به دندان ها زیر نظر متخصص دندانپزشک؛ چرا که با فشار وارد کردن به دندان ها با گذشت زمان باعث به وجود آمدن فک جوش شدن دندان ها می شود.

درمان سریع و رعایت نمودن سلامت بهداشت دهان و دندان و توجه به عفونت دندان، آسیب های دندانی و وجود درد و ناراحتی دندان ها.

هزینه کشیدن دندان شیری فک جوش

هزینه کشیدن دندان تحت تأثیر عوامل زیر متغیر است:


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16