آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / همه چیز در مورد ایمپلنت دندان کودکان

همه چیز در مورد ایمپلنت دندان کودکان

بهترین روش ایده آل برای درمان دندان های آسیب دیده یا از دست رفته ایمپلنت یا کاشت دندان می باشد که با بدن انسان سازگار می باشد. در حالی که ایمپلنت دندان، روش استاندارد جایگزین برای دندانهای از دست رفته دائمی در بزرگسالان است؛ اما گزینه خوبی برای کودکان نیستند. دلیل این امر این است که ایمپلنت های دندانی فقط در بیمارانی قرار می گیرند که فک آنها به طور کامل رشد کرده باشد. اگر یک ایمپلنت دندان در بیمار کم سن قرار بگیرد، ممکن است مانع از رشد فک شود و از درآمدن سایر دندانها به طور طبیعی جلوگیری کند. ایمپلنت های دندانی مستقیماً در استخوان قرار می گیرند و فاقد رباط پریودنتال عملکردی هستند، بنابراین به آسانی مانند دندانهای طبیعی حرکت نمی کنند. با توجه به ریسک‌ها و چالش‌هایی که ممکن است در استفاده از ایمپلنت در این گروه سنی بروز کند، روش‌های جایگزین متنوعی که در ادامه به آنها اشاره شد به عنوان راهکارهای جایگزین این روش مطرح می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربردهای ایمپلنت دندان

فضای خالی هر یک یا تمامی دندان های از دست رفته را می توان با روش درمانی ایمپلنت پر کرد. اصلی ترین موارد کاربرد ایمپلنت دندانی شامل موارد زیر است:

علت جایگزینی دندان در کودکان

در سنین کم، کودکان نوپا و نوجوانان ممکن است دچار دو نوع آسیب دندانی شوند که منجر به از دست دادن دندان های آنها گردد که شامل موارد زیر است:

ایمپلنت دندان در کودکان

علت عدم انجام ایمپلنت دندان در کودکان

عموماً در دوران کودکی که فک و دندان ‌ها در حال رشد و تکامل هستند، استفاده از ايمپلنت توصیه نمی ‌شود. ايمپلنت ‌ها بیشتر برای افراد بزرگسال مناسب هستند؛ زیرا استفاده از آنها در این مرحله ممکن است تأثیر منفی بر رشد صحیح دندان ‌ها و فک‌ ها داشته باشد. برای ایمپلنت‌ گذاری، نیاز به بافت استخوانی کامل و تکامل یافته وجود دارد. این موضوع به این دلیل است که استخوان فک کودکان به ‌طور کامل رشد نکرده و تکامل نیافته است، بنابراین امکان ایمپلنت دندان کودکان تقریباً وجود ندارد. زمانی که ایمپلنت را در استخوان فکی که هنوز تکامل نیافته است می گذارید، ریشه مصنوعی اجازه رشد صحیح استخوان فک را نمی ‌دهد. این موضوع باعث ایجاد شرایطی می‌ شود که دندان ‌ها به شکل کج و معوج رشد کنند. اصلی ‌ترین دلیل عدم امکان ایمپلنت‌ دندان در کودکان، عدم تکامل کامل استخوان فک می ‌باشد. در صورتی که کودک دندانی را از دست داده باشد، راهکارهای دیگری برای جایگزینی دندان از دست رفته در نظر گرفته می ‌شود.

سن مناسب ایمپلنت دندان کودکان

استفاده از ایمپلنت دندان برای کودکان معمولاً در سنین بالاتر (بعد از پایان رشد استخوانی) و پس از تکمیل رشد فک‌ها و دندان‌ها توصیه می‌شود. سن توصیه شده برای ایمپلنت دندان برای کودکان ممکن است بین 15 تا 17 سال باشد. در موارد خاص، ايمپلنت دندان می‌تواند در سنین کمتر انجام شود؛ البته به شرطی که رشد فک‌ها و دندان‌های آنان تقریباً تکمیل شده باشد. اما تصمیم در مورد ایمپلنت دندان برای کودکان باید توسط دندانپزشک انجام شود آن هم بر اساس رشد دندانی، رشد استخوانی و عوامل دیگری که در هر مورد خاص مشخص می‌شود. قبل از اقدام به ایمپلنت دندان برای کودکان، تیم درمانی شامل دندانپزشک، متخصص ارتودنسی و سایر متخصصان مربوطه باید تمامی عوامل را به دقت بررسی کنند و توصیه‌های لازم را ارائه دهند. استفاده از ایمپلنت دندان برای کودکان نیاز به بررسی دقیق و تصمیم‌گیری هماهنگ با تیم درمانی دارد تا به نتایج بهتری برسید و از عوارض یا مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

روش های جایگزین ایمپلنت دندان کودکان

از جمله روش ‌های جایگزین برای پر کردن جای دندان‌ های از دست رفته در کودکان، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلیپر یک وسیله متحرک است که برای پر کردن فضای خالی ناشی از از دست رفتن دندان‌ ها در کودکان استفاده می‌ شود. این وسیله دارای ظاهری طبیعی بوده و با دندان ‌های طبیعی هیچ تفاوتی ندارد. فلیپر در واقع یک دندان مصنوعی تکه ‌ای است که به راحتی قابل درآوردن و قرار دادن مجدد در جای خود می‌ باشد. با این حال، بسیاری از بیماران ممکن است در حین استفاده از فلیپر احساس ناراحتی کنند. آنها ممکن است با درد و عفونت‌ های لثه مواجه شوند. وزن سبک فلیپر و ظرافت آن باعث می ‌شود که به راحتی قابل شکستن باشد و اگر به خوبی مراقبت نشود، ممکن است به سرعت خراب شود.

دندان ‌های مصنوعی ثابت موقت، یک گزینه مناسب برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته یا آسیب‌ دیده می‌ باشند. این نوع دندان ‌ها که از جنس آکریلیک ساخته شده ‌اند، به دندان‌ های باقیمانده متصل می ‌شوند. این دندان‌ ها بسیار محکم هستند و به راحتی از دهان خارج نمی ‌شوند. قبل از اتصال دندان مصنوعی، دندان پایه باید تراش داده و آماده ‌سازی شود تا به درستی متصل شوند. یکی از مزایای بزرگ این نوع دندان ‌ها این است که می ‌توانند برای دندان‌ های عقب و جلوی دهان هر دو استفاده شوند. این دندان‌ ها به مدت معینی، مانند چند ماه یا یک سال، به عنوان یک راه حل موقت مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته در کودکان مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

این روش به عنوان یک جایگزین پیشرفته برای کاشت دندان کودک شناخته می‌ شود. در فناوری بریج مریلند، از یک پایه فلزی بهره گرفته می ‌شود که روی آن یک یا چند دندان مصنوعی قرار می ‌گیرد. این پایه فلزی به دندان ‌های مجاور که به عنوان دندان ‌های پایه شناخته می‌ شوند، متصل می ‌شود. به علاوه، دندان ‌های پایه دارای یک پوشش فلزی باز هستند که با دقت بر دندان‌ های پایه قرار می ‌گیرد. در مرحله بعد، دندان‌ های مصنوعی به این پایه فلزی متصل شده و پروتز کامل در دهان کودکان نصب می‌ شود.

یک روش جایگزین کارآمد برای ایمپلنت در کودکان، جهت اصلاح و پر کردن جای خالی دندان‌ ها است. در این روش، از مواد رزین رنگ دندان استفاده می‌ شود. آغاز این فرآیند با انتخاب یک سایه رنگی مناسب و هماهنگ با دندان‌ های بیمار توسط دندانپزشک صورت می‌ گیرد. بعد از آن با استفاده از محلول اسید فسفریک، سطح دندان سخت می ‌شود و عامل باندینگ مایع روی دندان زده می ‌شود. در ابتدا رزین همرنگ دندان روی سطح مورد نظر قرار می ‌گیرد و سپس با بهره‌ گیری از تابش اشعه UV، خشک و سفت می ‌شود. این مراحل تا زمانی که شکل نهایی دندان به دلخواه بیمار و دندانپزشک دربیاید، به صورت تکراری ادامه پیدا می ‌کنند. در مرحله پایانی، دندانپزشک ماده را پولیش می ‌کند تا با دندان ‌های کناری هماهنگ شود. باندینگ به عنوان یک روش ترمیمی، نه تنها برای جبران دندان ‌های از دست رفته به کار می ‌رود، بلکه برای ترمیم دندان‌ های شکسته و لب‌پر نیز مؤثر است. این روش بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان و بدون احساس درد اجرا می‌ شود. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که باندینگ قدرتی معادل استحکام دندان‌ های طبیعی را فراهم نمی‌ کند و احتمال شکستگی را دارد.

اسنپ آن اسمایل، یک کاور دندانی است که به سادگی بر روی دندان ‌های باقیمانده قرار می‌ گیرد و با پوشاندن فضای خالی دندان از دست رفته، ظاهر زیبا و هماهنگی را به وجود می ‌آورد و دندان را ترمیم می ‌کند. این روش سبک و کاربردی است و به دلیل طراحی ‌های متنوع و متناسب با رنگ دندان، یک نمای طبیعی به دندان می ‌بخشد. با استفاده از اسنپ آن اسمایل، کودکان می ‌توانند به آسانی به فعالیت ‌های روزمره خود ادامه دهند. آنها می توانند لبخند شاداب و جذاب خود را، بدون نیاز به روش ‌های پیچیده مانند ایمپلنت، حفظ کنند.

درمان ارتودنسی با استفاده از بریس‌ها برای پر کردن جای خالی دندان ‌های کودکان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در این فرآیند، دندانپزشک با استفاده از بریس ‌ها، به تدریج دندان ‌های باقیمانده را به داخل فضای خالی هدایت می‌ کند. این کار به حفظ تراز مناسب دندان ‌ها و فک کمک می ‌کند. این روش از نظر زیبایی و سلامت دهان بسیار مؤثر است و می ‌تواند به کودکان کمک کند تا دندان‌ های سالم و زیبا داشته باشند.

بهترین جایگزین دندان از دست رفته کودک

بریج دندان کودکان یکی از بهترین راه‌های درمانی می‌باشد. کودکانی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند، در فضای دهان خود فضاهای خالی ایجاد می شود. این فضای خالی باعث می‌شود که دندان‌ها همگی به سمت فضای خالی حرکت کنند و سبب نامنظمی در دندان‌ها می‌شود. ایجاد فضای خالی در بین دندان‌ها نیز مشکلات دیگری را برای فرد به وجود می‌آورند. از جمله اینکه فضاهای خالی شرایط را برای گیر کردن مواد غذایی در بین دندان ها محیا می‌کند، در نتیجه امکان پوسیدگی دندان در این مورد افزایش می‌یابد. بریج دندان در این مورد می‌تواند کمک کننده باشد و با ایجاد پلی در دهان، دندان‌ها را در یک ردیف جایگزین کند. در روش بریج دندان ابتدا دندانپزشک اطفال در هر دو طرف بریج روکش قرار می‌دهد، در نتیجه با این کار می توان به راحتی فضاهای خالی ایجاد شده در بین دندان‌ها را پوشاند.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16