آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / جرم گیری دندان کودکان چرا و چگونه انجام می شود؟

جرم گیری دندان کودکان چرا و چگونه انجام می شود؟

دندان‌های کودکان نیز همانند بزرگسالان در معرض تجمع پلاک و جرم قرار می‌گیرند. جرم دندان در اصل پلاک‌های دندان هستند که روی سطح دندان‌ها سخت و چسبنده شده‌اند. جرم دندان در خط لثه و یا در زیر آن شکل میگیرد و باعث آسیب‌دیدگی لثه‌ها میشود. با تشکیل جرم روی دندان، سطح بزرگتری برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا فراهم می‌شود و موجب پوسیدگی دندان و بیماری‌های شدید لثه خواهد شد. دندان های شیری و غیر شیری کودکان یک تا ده ساله، در اثر مصرف غذاهای شیرین و همچنین عدم استفاده از مسواک، جرم می بندند. از این رو لازم است برای عدم پوسیدگی دندان ناشی از جرم، جرم گیری صورت بگیرد. از بین بردن انواع جرم و پلاک های موجود در سطح دندان ها با عنوان جرمگیری دندان معرفی می‌ شود. دندانپزشک با معاینه و بررسی وضعیت دندان های کودک، با استفاده از تجهیزات مخصوص اقدام به تمیز کردن جرم های جمع شده بر روی دندان می کند. در جرم گیری دندان کودکان، از آسیب به لثه جلوگیری شده و سلامت آن حفظ می شود. روش های متفاوتی برای جرم گیری دندان کودکان وجود دارد که با توجه به بافت لثه، مناسب ترین شیوه آن بر روی دندان های کودک انجام می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ایجاد جرم و پلاک در دندان کودکان

داشتن یک رژیم غذایی ناسالم و سرشار از مواد مصنوعی و قندی نرم و چسبناک (مانند آبنبات، نوشیدنی های شیرین، آدامس های حاوی قند) می تواند فرایند تشکیل جرم در دندان ها را تسریع نماید. کودکانی که از میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی شان استفاده نمی کنند، معمولاً دارای جرم های دندانی بیشتری هستند؛ زیرا مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند در تمیز و روشن کردن دندان ها بسیار مؤثر باشد.

جرم یا پلاک دندان در اثر ترکیب باکتری های دهان با بزاق و ذرات بسیار ریز غذا ایجاد می شوند. بیماری های دهان و دندان مانند التهاب لثه، پوسیدگی دندان، خشکی دهان می توانند میزان باکتری های دهان را افزایش دهند و بنابراین در تشکیل جرم دخیل هستند. در برخی موارد نیز بزاق فرد، جرم ساز است. اگر میزان کلسیم و فسفر موجود در بزاق بیشتر از حد طبیعی باشد، باعث سرعت بخشیدن به روند تشکیل جرم خواهد شد.

این مورد را می توان اصلی ترین دلیل تشکیل جرم دندان دانست. وقتی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، یک لایه بسیار نازک به نام پلاک روی دندان هایتان تشکیل خواهد شد. اگر این پلاک میکروبی در روزهای ابتدایی یا مراحل اولیه تشکیل با مسواک و نخ دندان حذف نشود، سخت تر شده و به جرم دندان تبدیل می شود. در واقع ساده ترین کاری که می تواند روند تشکیل جرم را کند سازد، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان روزانه است.

مزایای جرم گیری دندان کودکان

جرم گیری منظم دندان های کودکان در موارد زیر مؤثر است:

جرم گیری دندان کودکان

روشهای جرم گیری دندان کودکان

نحوه انجام جرم‌گیری دندان خردسالان به وضعیت آنها بستگی دارد و پزشک روش مناسب را با توجه به شرایط دندان‌های کودک برای جرم‌زدایی انتخاب می‌کند. به‌طورکلی، شیوه‌های جرم‌گیری دندان به شرح زیر است:

در این مدل جرم‌گیری همان‌طور که از نامش مشخص است، پزشک بدون دستگاه خاص و فقط با ابزارهای خود، شروع به برطرف کردن جرم‌های دندان می‌کند.

این مدل جرم‌گیری علاوه بر سطح دندان، شامل پاکسازی زیر و بالای لثه هم می‌شود. در این روش، تمام جرم‌های دندان و لثه را می‌توان از بین برد و یک پاکسازی کامل انجام داد.

جرم‌گیری دندان با استفاده از دستگاه ایرفلو با مزایای زیادی همراه است. برای مثال، می‌توان علاوه بر جرم‌زدایی، رنگ دندان را به حالت قبل بازگرداند و باعث زیبایی آن‌ شد. در واقع گاهی حجم جرم به‌اندازه‌ای است که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود که در این شرایط بهتر است از روش‌های کارآمدتر مانند همین روش استفاده کرد.

آیا جرم گیری دندان کودک در خانه امکانپذیر است؟

امروزه روش‌ها و دستگاه‌های جدیدی برای از بین بردن جرم دندان در خانه دسترس هستند. حقیقت این است که بهترین روش جرمگیری دندان روشی است که به دست یک دندانپزشک باتجربه و با تجهیزاتی خاص انجام شود. سطح دندان بعد از جرم گیری کاملاً تمیز می‌شود و دندان‌ها درخشندگی و سفیدی خاصی پیدا می‌کنند که این نتایج معمولاً با روش‌های خانگی ایجاد نمی‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود جرمگیری را در مطب دندانپزشکی و زیر نظر پزشک انجام دهید تا هم سطح دندان‌ها به صورت عمیق تمیز شوند و هم مشکلی برای سلامت لثه‌های شما ایجاد نشود.

اقدامات لازم قبل از جرم گیری دندان کودک

شما باید با مراجعه به یک پزشک متخصص دندان، وضعیت دندان کودک خود را بررسی کنید تا اگر نیاز شد، دندان او را جرم گیری نمایید.

مراقبتهای بعد از جرم گیری دندان کودک

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه
  2. مسواک زدن به طور مرتب
  3. استفاده از نخ دندان
  4. مراجعه به دندانپزشکی اطفال به طور مرتب برای چکاپ دندان ها
  5. مصرف سبزیجات بیشتر
  6. استفاده از دهانشویه در طول روز
  7. استفاده از محلول آب نمک و یا سرم فیزیولوژی برای تقویت لثه ها و جلوگیری از خونریزی و آسیب به لثه ها
  8. به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی نظیر نوشابه، قهوه، چای و لواشک پس از جرم گیری
  9. مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک اطفال در صورت احساس درد و پیشگیری از بروز عفونت

مدت زمان جرم گیری دندان کودکان

جرم گیری کمتر از 45 دقیقه زمان می‌برد. البته مدت زمان جرم‌گیری به میزان پلاک بستگی دارد و زمان عمل گاهی بیش از یک ساعت می‌شود.

پیشگیری از ایجاد جرم و پلاک دندانی کودکان

عوارض جرم گیری دندان کودکان

برای آگاهی از اینکه پالپوتومی دندان کودکان چگونه انجام می شود؟ کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16