آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / پالپوتومی دندان کودکان چگونه انجام می شود؟

پالپوتومی دندان کودکان چگونه انجام می شود؟

در زیرلایه‌های سخت مینا و عاج دندان، یک بافت نرم‌تر به نام پالپ وجود دارد. این بافت حساس شامل سلول‌های تولیدکننده بافت همبند و عاج، رگ‌های خونی و شبکه‌ای از اعصاب است. وجود این رگ‌های خونی کمک زیادی به تغذیه عاج و بافت‌های اطراف آن می‌کند. در صورت بروز آسیب یا عفونت در پالپ دندان، این بافت ملتهب شده و با اعمال فشار روی شبکه اعصاب باعث احساس درد می‌شود. در برخی موارد، بهترین گزینه برای حفظ دندان کودک پالپوتومی دندان شیری و ترمیم آن است. پالپوتومی دندان شیری، یکی از روش‌های توصیه‌شده در دندانپزشکی کودکان برای مقابله با عفونت و پوسیدگی دندان و جلوگیری از افتادن زودهنگام دندان شیری پوسیده است. دندانپزشک کودکان با انجام پالپوتومی، تنها بخش پوسیده یا آسیب‌دیده پالپ دندان شیری را بدون دست زدن به ریشه‌ها خارج و فضای خالی را با مواد پرکننده جایگزین می‌کند. این کار باعث می‌شود که از گسترش عفونت و پوسیدگی جلوگیری شده و التهاب پالپ نیز از بین برود. در نتیجه درد دندان کودک تسکین پیدا می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عفونت پالپ دندان ناشی از چیست؟

مینای سخت از پالپ دندان محافظت می‌کند. اگر مینای دندان آسیب ببیند، می‌تواند منجر به پالپیت یا عفونت پالپ شود. آسیب دندان در موارد زیر رخ می‌دهد:

حفره‌ها: باکتری‌ها در دهان شما اسید تولید می‌کنند که می‌تواند مینای دندان را بخورد و سوراخ‌هایی ایجاد کند.

ترک‌ها: اگر غذاهای سفت بجوید یا به دندان آسیب وارد کنید، ممکن است ترک‌های کوچک ایجاد شوند.

روش‌های نادرست دندانپزشکی و اقدامات مکرر دندانپزشکی: درمان دندان به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد عفونت پالپ شود. اگر دندان در طول یک عمل دندانپزشکی به درستی مهر و موم نشده باشد، می‌تواند قسمت پر شده دچار نشتی شود و ایجاد عفونت داخل کانال دندان کند.

مینای دندان فرسوده یا پوسیدگی دندان: دندان قروچه یا مسواک زدن شدید می‌تواند مینای دندان را فرسوده کند و عصب را مستعد التهاب کند.

شکستگی ریشه دندان

آسیب به پالپ دندان بدون آسیب به قسمت خارجی دندان

همچنین بخوانید: کامپوزیت دندان کودکان

علائم عفونت دندان

علائم و نشانه‌های آبسه دندان عبارتند از:

پالپوتومی دندان شیری چیست؟

پالپوتومی (Pulpotomy) یک روش دندانپزشکی است که برای درمان دندان‌های شیری پوسیده و عفونی استفاده می‌شود. ممکن است کودک به‌ دلیل عفونت باکتریایی ثانویه یا ضربه، دچار التهاب در بخشی از پالپ دندان (پالپیت) شده باشد. در این شرایط دندانپزشک معمولاً انجام پالپوتومی دندان شیری را توصیه می‌کند. پالپوتومی به معنی برداشتن پوسیدگی دندان و خارج کردن بافت عصبی آلوده یا مرده ی داخل تاج دندان است. این کار همراه با بی حسی کامل دندان انجام می شود و هیچگونه دردی را کودک احساس نمی کند. تجربه نشان داده است، زمانی پالپوتومی دندان شیری مؤثر واقع می‌شود که آسیب پالپ جزئی و قابل بازگشت باشد و تمام قسمت‌های پالپ در اثر پوسیدگی دچار نکروز (مرگ بافتی) نشده باشند.

هدف از انجام پالپوتومی دندان کودک

پالپوتومی دندان شیری برای حل مشکلات زیر انجام می‌شود:

مزایای پالپوتومی دندان کودک

پالپوتومی، دندان را از کشیده شدن نجات می‌دهد. این موضوع، برای کودکان حائز اهمیت زیادی است؛ زیرا کشیدن دندان شیری کودکان مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. نمونه‌هایی از این مشکلات شامل درد زیاد، آسیب رسیدن به بافت ها، خونریزی لثه و حتی جابجایی فک است. به همین دلیل دندانپزشک متخصص باید تا جایی که می‌تواند، دندان را حفظ کند. نمونه‌های دیگری از مزایای پالپوتومی دندان شامل موارد زیر است:

کاهش عفونت و التهاب: با برداشتن بخشی از پالپ دندان که تحت تاثیر عفونت قرار گرفته است، التهاب دندان درمان می‌شود.

بهبودی سریع تر: کاهش عفونت بهبود سریع‌تر و راحت‌تر درد و علائم مربوط به عفونت دندان را در پی خواهد داشت.

حفظ ریشه دندان: با انجام پالپوتومی، پالپ آسیب دیده برداشته می‌شود. این اقدام به حفظ ریشه دندان کمک می‌کند و احتمال نیاز به خارج کردن دندان را در آینده کاهش می‌دهد.

احتمال ترمیم کامل: در برخی موارد، پس از پالپوتومی، دندان شیری کودک خود را ترمیم کرده و به یک دندان طبیعی نزدیک تر می‌شود.

مراحل انجام پالپوتومی دندان کودک

ابتدا دندانپزشک، از دندان‌ها یک رادیوگرافی می‌گیرد تا عفونت در نواحی اطراف دندان و شکل کانال‌های ریشه را بررسی کند. ممکن است برای کودک آنتی بیوتیک تجویز شود؛ چراکه نیاز است 3 یا 4 روز قبل از درمان و تا چند روز بعد از آن استفاده شود. اصولاً پالپوتومی دندان شیری برای کودکان کوچکتر همراه با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در مورد کودکان بزرگتر بی‌حسی موضعی کافی است. در ادامه به دیگر مراحل پالپوتومی اطفال اشاره خواهیم کرد:

مراقبت های پس از انجام پالپوتومی دندان کودک

پس از پالپوتومی باید به مراقبت از دهان و دندان کودک توجه کافی شود. برخی از نکات مهم در این زمینه عبارتند از:

  1. حتماً به کودک آموزش دهید که حداقل دو بار در روز، صبح و شب، دندان‌های خود را با مسواک و خمیر دندان مناسب برساند.
  2. به کودک توصیه کنید که پس از هر وعده غذا، با آب چند قطره لیمو یا سرکه، دهان خود را بشورد تا از تجمع باکتری‌ها و اسید‌ها جلوگیری کند.
  3. از خوردن غذاهای چسبنده، شیرین و نشاسته‌ای خودداری کند یا حداقل پس از خوردن آنها دندان‌های خود را برساند.
  4. کودک را تشویق کنید که مقادیر مناسب از غذاهای سالم و مغذی مثل میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت و ماهی را در رژیم غذایی خود داشته باشد تا از رشد و تقویت دندان‌های خود اطمینان حاصل کند.
  5. کودک هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کند تا وضعیت دندان‌های خود را بررسی و در صورت نیاز، درمان یا پولیش دندان را انجام دهد.

هزینه پالپوتومی دندان کودک

معایب پالپوتومی دندان کودک

پالپوتومی دندان شیری علی‌رغم مزایایی که دارد، معایبی نیز به شرح زیر دارد:

برای آگاهی از زمان رویش و تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16