آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / با دندانهای شیری لق شده چه کنیم؟

با دندانهای شیری لق شده چه کنیم؟

هر کودک 20 دندان دارد که در سنین 5 تا 6 سالگی دندان کودکان شروع به لق شدن می‌کند. دندان کودکان لق شده و می‌افتد و دندان‌های دائمی به جای آن رشد می‌کند. لق شدن دندان شیری در کودکان امری است اجتناب ناپذیر و تاهنگامی که این دندان ها لق نشوند، مسلماً دندان های دائمی رشد نمی کنند. لازم به ذکر است که با تشکیل و تکمیل نسبی جوانه های دندان دائمی، ریشه های دندان های شیری به آرامی تحلیل می روند و به این ترتیب جا برای رویش دندان جایگزین خودشان باز می کنند، بنابراین زمانی که دندان شیری به اصطلاح لق می شود، ریشه ی دندان شیری در اثر فشار دندان های دائمی کاملاً تحلیل می رود و تنها تاج دندان های شیری باقی می مانند. زمانی که دندان شیری لق شده شروع به حرکت می کند به معنای آن است که دندان آماده کنده شدن می باشد؛ اما در مواقعی که ریشه دندان بسیار محکم باشد لق شدن دندان طولانی می شود و باعث آزار و درد کودک می گردد، در این صورت دندان توسط متخصص دندانپزشک کودکان کشیده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت لق شدن دندان کودکان

از شایع ترین دلایل لق شدن دندان های شیری، پیشرفت طبیعی رشد دندان ها است. هنگامی که دندان های دائمی زیر لثه شروع به تشکیل می کنند، به ریشه دندان های شیری فشار وارد می کنند و باعث لق شدن آنها می شوند.

آیا مجاز به کشیدن دندان شیری لق شده هستیم؟

برخی از دندان های شیری لق شده پس از گذشت مدتی می افتند، در این صورت دیگر نیازی به کشیدن نیست؛ زیرا کشیدن زودتر از زمان موعد باعث آسیب دیدن لثه و دندان های دائمی می شود. در صورتی که دندان لق شده است؛ اما افتادن آن به دلایل مختلف به تأخیر افتاده باشد، کشیدن آن ضروری است. گاهی بر اثر لق شدن دندان، کودک درد زیادی را متحمل می شود، همچنین ورود میکروب ها به داخل لثه ممکن است ایجاد عفونت کند.

برای آگاهی از زمان رویش و تعداد دندان شیری کودکان و شیرخواران ، روی لینک کلیک کنید.

وجود دندان لق در دهان کودک به چه مراقبتهایی نیاز دارد؟

در بیشتر موارد، لق شدن دندان های شیری نیازی به مداخله ندارد. کودک خود را تشویق کنید تا با زبان یا دست های تمیز خود دندان را به آرامی تکان دهد. این حرکت طبیعی به از دست دادن تدریجی دندان کمک می کند.

مقاومت در برابر وسوسه کشیدن زودرس دندان شیری لق ضروری است. بگذارید دندان به طور طبیعی بیرون بیاید تا از آسیب احتمالی به دندان دائمی زیرین جلوگیری کنید.

به رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان با کودک خود ادامه دهید، حتی با لق شدن دندان های شیری . مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت لثه ها و اطمینان از رشد مناسب دندان های دائمی ضروری است.

دندانهای شیری لق

عوارض دندان لق در دهان کودکان

لق شدن دندان شیری به مدت طولانی و باقی ماندن آن در دهان می تواند عوارض و مشکلات دهان و دندانی را برای کودک به همراه داشته باشد که عبارت است از:

زمانی که دندان شیری به مدت طولانی در دهان باقی بماند امکان رویش و رشد دندان دائمی نخواهد بود و در این زمان احتمال اینکه رویش دندان دائمی در مسیر نادرست انجام شود بسیار خواهد بود .

از طرفی دیگر زمانی که دندان شیری زودتر از موعد خود لق شده و بیافتد این روند می تواند خود عوارضی را در پی داشته باشد، لذا بهتر است از دندان شیری کودک خود مراقبت نمایید و در صورت هر گونه مشکل به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید تا از بروز عوارض بیشتر پیشگیری نمایید .

در صورتی که به مدت طولانی دندان لق شده ای در دهان کودک باقی بماند احتمال بلعیدن دندان همراه با غذا و متوجه نشدن کودک از آن وجود دارد .

باقی ماندن دندان لق شده به مدت طولانی در دهان کودک عوارضی را به دنبال دارد . عوارضی همچون بلعیدن دندان در هنگام بازی یا خواب نیز می باشد که گاهی این دندان می تواند در مجاری هوایی یا ریه ها قرار گیرد که این مورد بسیار خطرناک است .


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهری [ 1402-08-30 ]
سلام خسته نباشید خانم دکتر دختر من 10 سالشه دندونش لق شده و افتاد ولی مشکل اینجاست ک خونش بند نمیاد الان یک روزه ک گذشته آیا مشکلیه؟ چکار باید بکنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16