آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / ارتودنسی پیشگیری چیست و از چه سنی باید انجام شود؟

ارتودنسی پیشگیری چیست و از چه سنی باید انجام شود؟

سلامت دندان کودکان یکی از مهم ترین عواملی است که بر سلامت عمومی آنها تأثیر می گذارد. دندان های سالم به کودکان کمک می کنند تا به راحتی غذا بخورند، صحبت کنند و لبخند بزنند. همچنین، دندان های سالم خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می دهند. نظم دندان ها نیز یکی از عوامل مهم سلامت دندان است. زمانی که دندان ها مرتب نیستند، ممکن است به یکدیگر فشار وارد کنند و باعث بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و درد شوند. همچنین، دندان های نامرتب می توانند ظاهر فرد را تحت تأثیر قرار دهند. از همین رو، برای حفظ سلامت دندان کودکان، والدین باید از همان سنین پایین به آنها آموزش های لازم را داده و خود نیز پیگیر وضعیت سلامت دندان کودکان باشند. ارتودنسی پیشگیری یکی از فرایندهایی است که در کودکان انجام شده و در سلامت دندان آنها در سنین بالا موثر است.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتودنسی پیشگیری چیست و از چه سنی باید انجام شود؟

ارتودنسی پیشگیری یا ارتودنسی زودهنگام، مجموعه ای از اقدامات است که برای جلوگیری از بروز ناهنجاری های دندانی و فکی در کودکان انجام می شود. این اقدامات به حفظ سلامت دندان ها و زیبایی ظاهری فرد کمک می کنند. ارتودنسی پیشگیری معمولاً در سنین 6 تا 8 سالگی انجام می شود، یعنی قبل از اینکه دندان های دائمی کاملاً رویش کنند. در این سن، استخوان های فک هنوز در حال رشد هستند و می توان با استفاده از ابزارهای ارتودنسی، رشد و شکل گیری آنها را به شکل مناسب هدایت کرد.

برخی از مشکلات دندانی و فکی که می توان با ارتودنسی پیشگیری درمان کرد عبارتند از:

ارتودنسی پیشگیری می تواند مزایای زیادی داشته باشد و با جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر در دندان ها و فک به کاهش نیاز به ارتودنسی در بزرگسالی و افزایش زیبایی ظاهری دندان ها منجر گردد. اگر کودک شما علائمی از ناهنجاری های دندانی و فکی را دارد، بهتر است در اسرع وقت با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مشورت کنید. آنها می توانند وضعیت دندان های کودک شما را ارزیابی کنند و در صورت لزوم، فرایند ارتودنسی پیشگیری را پی بگیرند.

مزایا، نحوه و مراحل انجام

ارتودنسی پیشگیری می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله:

ارتودنسی پیشگیری

همانگونه که اشاره شد، ارتودنسی پیشگیری یک فرایند مشخص نیست و یک فرایند با مجموعه اقدامات متفاوت است که بر اساس وضعیت دهان و دندانها انتخاب میشود. بطور کلی مراحل انجام ارتودنسی پیشگیری شامل موارد زیر می باشد:

بهترین سن ارتودنسی پیشگیرانه

در مورد بهترین سن برای شروع ارتودنسی پیشگیرانه، نظرات متفاوتی وجود دارد، اما به طور کلی:

زمان مناسب برای شروع ارتودنسی پیشگیرانه، زمانی است که اولین دندان دائمی در دهان کودک ظاهر شده باشد. معمولاً این اتفاق بین 5 تا 7 سالگی رخ می دهد.

هدف از ارتودنسی پیشگیرانه این است که قبل از بروز و تشدید ناهنجاری های دندانی و فکی، بتوان مداخله درمانی داشت. بنابراین هرچه زودتر شروع شود، نتایج بهتر خواهد بود. از سوی دیگر، انجام خیلی زودهنگام ارتودنسی (قبل از 5 سالگی) ممکن است با توجه به عدم تکامل کامل دندان ها و فک، چندان ضرورت نداشته باشد. بصورت عمومی تر، سنین بین 5 تا 10 سالگی برای شروع ارتودنسی پیشگیرانه مناسب است. البته در موارد خاص ممکن است شروع دیرتر یا زودتر نیز توصیه شود. در نهایت پزشک معالج، با توجه به وضعیت خاص هر کودک تصمیم گیری خواهد کرد.

آیا همه کودکان نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه دارند؟

خیر، همه کودکان نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه ندارند. ارتودنسی پیشگیرانه تنها در مواردی توصیه می شود که کودک دچار ناهنجاری خاصی باشد یا خطر بروز ناهنجاری در آینده وجود داشته باشد. برخی از مواردی که ممکن است نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه داشته باشند عبارتند از وجود شکاف کام یا لب، ناهنجاری در رویش دندان ها مثل دندانچه های اضافی، عدم تناسب فکین، بغرنج بودن غیرطبیعی دندان ها، ازدحام شدید دندانی و مشکلات تنفسی یا خواب که در اثر وضعیت فک ایجاد شود. در نهایت باید توجه داشت که بهترین تشخیص در زمینه نیاز یا عدم نیاز یک کودک به ارتودنسی پیشگیرانه را پزشک متخصص ارائه میدهد.

والدین از کجا بدانند کودک نیاز به ارتودنسی پیشگیری دارد؟

والدین می توانند با توجه به علائم زیر، متوجه شوند که کودک آنها نیاز به ارتودنسی پیشگیری دارد:

برای اطمینان از نیاز یا عدم نیاز کودک به ارتودنسی پیشگیری، توصیه می شود:

  1. کودک را حداقل از 3 سالگی برای معاینات دوره ای دندانپزشکی ببرید. دندانپزشک می تواند احتمال نیاز به ارتودنسی را زودهنگام تشخیص دهد.
  2. در صورت مشاهده نشانه هایی مانند دندان های شل، دندان های خارج از ردیف، فاصله بین دندان ها و مشکلات جویدن یا صحبت کردن، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
  3. در صورت توصیه پزشک، حتما ارتودنسی پیشگیری را شروع کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.
  4. اگر پزشک توصیه ای به انجام ارتودنسی نکرد، کافی است معاینات دوره ای را ادامه دهید.
  5. در مجموع، مشورت با دندانپزشک و متخصص ارتودنسی بهترین راه برای تصمیم گیری درست در این زمینه است.

هزینه ارتودنسی پیشگیرانه

هزینه ارتودنسی پیشگیرانه بسته به نوع فرایند درمانی مورد نیاز متفاوت است. عواملی مثل شهر محل سکونت، تجربه متخصص ارتودنسی، نوع دستگاه مورد استفاده و مدت زمان درمان در میزان هزینه مؤثر است. بهترین روش برای آگاهی از هزینه ارتودنسی پیشگیرانه، مشاوره با پزشک متخصص و مرکز درمانی است.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

نظرات کاربران درباره این مطلب :نهال بابایی [ 1402-08-30 ]
سلام خانم دکتر امکان این هست ک بخواهیم زودتر از زمان موعود ارتودنسی رو از دهان برداریم، من حدود یکماه و نیم گذشته از زمان ارتودنسی و میخوام بردارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16