آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / خمیر دندان مناسب برای کودکان چیست؟

خمیر دندان مناسب برای کودکان چیست؟

پزشکان و متخصصان دندانپزشکی بر این باورند که مراقبت‌های دهان و دندان در تمام سنین مهم هستند و توصیه می‌کنند که به محض رشد اولین دندان‌ها، تمیزکردن و مراقبت‌های بهداشتی مخصوص نوزادان را شروع کنید. مسواک زدن در کودکان باید از زمان رویش دندان یعنی 6 ماهگی شروع شود؛ اما بهترین زمان شروع بهداشت دهانی از بدو تولد نوزاد میباشد که بعد از هر بار مصرف شیر در طول روز و شب باید انجام شود. به صورتی که با یک گاز استریل نمناک روی مخاط زبان، سقف دهان، داخل گونه ها کاملاً تمیز شود و پس از آن دو جرعه آب جوشیده ولرم شده به کودک داده شود تا تمامی باقی مانده های شیر از داخل دهان کودک پاک شود. بعد از 6 ماهگی میتوان با مسواک انگشتی دندان هایی که تازه در حال رویش هستند را تمیز کرد و طبق روال گذشته با گاز استریل نمناک بقیه بخش های دهان را تمیز نموده و بلافاصله دو جرعه آب به کودک داده می شود و همین روال تا یک سالگی ادامه پیدا میکند تا بعد از آن با توجه به سن کودک مسواک معمولی استفاده شود. به همین ترتیب روند مسواک زدن کودک ادامه پیدا می کند. بعد از دو سالگی میتوان از خمیر دندان مخصوص کودکان به میزان بسیار کم استفاده کرد. اهمیت انتخاب خمیردندان مناسب برای کودکان تا جایی است که توصیه می‌شود برای تهیه این محصول به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای استفاده از خمیردندان کودکان

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن پلاک و جرم‌های موجود روی دندان و لثه، استفاده پیوسته و صحیح از مسواک و خمیردندان است. استفاده از خمیردندان مانند هر محصول دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. مواد تشکیل‌دهنده این محصول که نقش مهمی در بهبود شرایط دهان و دندان افراد بازی می‌کنند، شامل فلوراید، مواد ضدحساسیت، ضدپوسیدگی، طعم‌دهنده‌ها و دیگر مواد شیمیایی مجاز می‌شود.

فلوراید موجود در انواع خمیردندان به نابودی پلاک‌ها، بهبود و پیشگیری از پوسیدگی و مقاوم‌سازی مینای دندان کمک فراوانی می‌کند. در کنار تمام این مزیت‌ها می‌توان به روشن‌تر شدن دندان‌ها، کاهش التهابات لثه و بوی خوش دهان اشاره کرد.

والدین عزیز برای آنکه بدانید بهترین زمان برای اولین ویزیت دندانپزشک اطفال چه موقع است؛ روی لینک کلیک کنید.

ویژگی های خمیردندان مناسب کودکان

پس از توجه به موارد فوق، لازم است که برای کودکتان خمیردندان با بسته‌بندی جذاب و طعم دلپذیر تهیه کنید تا به مسواک‌زدن عادت کند. طعم‌های سنتی خمیردندان‌های رایج مانند نعناع، اکالیپتوس و … برای کودکان تند هستند و بهتر است خمیردندان‌های مناسب کودکان با طعم‌های ملایمتری مانند طعم‌های میوه‌ای طراحی و تولید شوند.

این تأییدیه در واقع نشان‌دهنده‌ی واقعی بودن و صحت ادعای محصول است. بسته‌بندی‌های زیبا و یا حتی تبلیغات گسترده به تنهایی کافی نیست و خمیردندان باید استانداردهای بهداشتی لازم را نیز داشته باشد. لذا در هنگام خرید خمیردندان، حتماً به این موارد دقت کافی داشته باشید.

سایندگی ملایم باعث پاک شدن رسوبات و باقی‌مانده غذا از دندان‌ها می‌شود؛ اما می‌تواند سبب از بین‌رفتن مینای دندان نیز شود. به یادداشته باشید که از خرید خمیردندان‌های سفیدکننده رایج که حاوی ساینده‌های قوی هستند، برای کودکانتان خودداری کنید.

خمیر دندان کودکان

کودکان قبل از این یادگیری روش صحیح مسواک زدن، بارها مقدار زیادی از خمیردندان را قورت می‌دهند. درنتیجه باید از خمیردندان مخصوص کودکان استفاده کنید که در صورت بلعیدن آن، مشکلی ایجاد نشود.

خمیردندان‌های کم فلوراید مخصوص کودکان

فلوراید جزء مهمی از هر خمیردندان مناسب به شمار می‌رود. فلوراید نقش مهمی در محکم کردن دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارد؛ اما فلوراید زیاد می‌تواند برای کودکان مضر باشد. از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که فلوراید کمتری داشته باشند.

زمان استفاده از خمیردندان درکودکان

به صورت عمومی، کودکان نباید تا پایان 18 ماهگی از خمیردندان استفاده کنند. زمانی که استفاده از خمیردندان را شروع می‌کنید، حتماً از خمیردندان‌های مخصوص نوزادان استفاده کنید که به صورت خاص برای کودکان ساخته شده‌اند. قبل از استفاده حتماً با پزشک خود در مورد نوع خمیردندان مشورت کنید. دندان‌های کودکان با دندان‌های بزرگسالان متفاوت است و در نتیجه نیازهای متفاوتی به مواد بهداشتی دهان و دندان دارند. خمیردندان‌های مخصوص کودکان به همین منظور ساخته شده‌اند.

زمان استفاده کودکان از خمیردندان‌ بزرگسالان

دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که وقتی کودک یاد گرفت خمیردندان را قورت ندهد، می‌تواند از خمیردندان‌های مخصوص بزرگسالان استفاده کند. این آمادگی معمولاً در سنین 4 تا 6 سالگی اتفاق می‌افتد. به خاطر داشته باشید که حتی وقتی خمیردندان بزرگسالان استفاده می‌کنید، تنها به اندازه‌ی یک نخود از آن را روی مسواک بگذارید.

عوارض استفاده نادرست از خمیردندان برای کودکان

خوردن خمیردندان یکی از مشکلات رایج بین کودکان است که به دلیل طعم شیرین یا تندی که دارد، بسیاری از کودکان را کنجکاو به خوردن آن می‌کند. در حالی که فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است، مصرف زیاد آن می تواند منجر به فلوئروزیس شود. فلوئوروزیس خفیف باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها هنگام رویش می شود. فلوئوروزیس در نوع شدیدتر آن می تواند باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان به قهوه ای تیره شود. از آنجایی که نوزادان و بچه‌های کوچک نمی‌دانند چه مقدار خمیر دندان را استفاده کنند، می‌تواند مشکلات مربوطه را تشدید کند.

برخی از مواد شیمیایی موجود در خمیردندان، می‌تواند محیط دهان را اسیدی کند که این مسئله به نابودی مینای دندان منجر خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهند این عناصر روی کارکرد غده تیروئید و دیگر غدد درون‌ریز بدن هم تأثیرگذارند و در بلندمدت سبب ایجاد اختلال در آنها می‌شوند.

بکارگیری بیهوشی و آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان غیرهمکار توسط دکتر نیلوفر فلاح در کرج


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

نظرات کاربران درباره این مطلب :هرندی [ 1402-08-10 ]
سلام خانم دکتر مدتیه دخترم لثه هاش رنگش رو به سفیدیه مثل کسی که خون نداره خیلی ناراحتم دلیلش چیه هیج مشکلی هم نداره دندان هاش هم سالمن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16