آدرس مطب دندانپزشکی اطفال در کرج تلفن کلینیک دندانپزشکی کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / متخصص دندانپزشکی کودکان / همه چیز درباره کشیدن دندان شیری و دائمی کودکان

همه چیز درباره کشیدن دندان شیری و دائمی کودکان

دندان شیری اولین دندانی است که در دهان نوزاد شکل می‌گیرد. این دندان‌ها معمولاً در دوران کودکی از بین می‌روند؛ زیرا با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. این دندان ها نقش مهمی در رشد فک های کودک دارند و فضای دندان های دائمی را حفظ می کنند. از جمله فواید دیگر دندان های شیری یادگیری عملکردهای دهانی از جمله گفتار، جویدن و بلعیدن است. این دندانها در مقایسه با دندانهای دائمی، بسیار شکننده هستند و بنابراین بیشتر در معرض پوسیدگی و ضربه قرار دارند (تقریباً 30٪ دندانهای موقت آسیب می بینند) که این امر نیاز به کشیدن دندان شیری در کودک را ایجاد میکند.گاهی اوقات نیز دندان شیری خود به خود نمی‌افتد و نیاز به کشیدن دارد. دندان های دائمی نیز از اهمیت ویژه ای نسبت به دندان های شیری برخوردار هستند و نباید به راحتی برای کشیدن آنها تصمیم گرفت و باید تا جایی که امکان دارد به درمان آنها پرداخت. گاهی برای انجام ارتودنسی در کودکان برای کشیدن دندان، ضرورت هایی وجود دارد یا حتی شاید گاهی فرد، دچار کیست دندانی شود که در این صورت لازم است دندان کشیده شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت کشیدن دندان در کودکان

اقدمات لازم برای کشیدن دندان کودکان

دندانپزشک قبل از کشیدن دندان کودک ابتدا سوابق او را مرور می کنند و علت نیاز به کشیدن دندان را مشخص می کنند. برای تعیین جزئیات بیشتر ممکن است علاوه بر معاینه چشمی به آزمایش هایی نظیر عکسبرداری اشعه ایکس از دندان هم نیاز باشد.

عکس کشیدن دندان کودکان

نحوه کشیدن دندان کودکان

دندانپزشک معمولاً از دندان شیری آسیب دیده عکس میگیرد تا وضعیت دندان، استخوان زیر آن، عصب ها و رگ های خونی اطراف آن را بررسی کند. دندان و نواحی اطراف آن با بی حس کننده ی موضعی (تزریقی) بی حس میشوند. زمانی که نواحی اطراف دندان بی حس شدند، دندان به وسیله ی ابزار مخصوص و فشار دست پزشک لق میشود. سپس دندان لق شده کشیده میشود. زمانی که دندان کشیده شد، در صورت نیاز جای آن بخیه زده میشود. در موارد نادری برای کشیدن دندان به جراحی نیاز پیدا میشود. زمانی که ریشه ی دندان در لثه مانده باشد و یا دندان کاملاً شکسته باشد، ممکن است به جدا کردن بخشی از لثه و استخوان زیرین نیز نیاز شود. پس از کشیدن دندان، از کودک درخواست میشود تا گاز استریل را روی زخم دندان کشیده فشار دهد تا خون بند بیاید و لخته خود ایجاد شود.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان شیری کودک

  1. دهان کودک را تمیز نگه دارید و نواحی اطراف جراحی را خوب مسواک بزنید.
  2. از لمس کردن یا ناخنک زدن به محل زخم توسط کودک جلوگیری کنید .
  3. به کودک خود زیاد آب بدهید تا رطوبت بدن او در حد بالا حفظ شود.
  4. از کودک خود بخواهید که گاز استریلی که دندانپزشک در محل جراحی در دهان او گذاشته است را گاز بگیرد و محکم روی آن فشار بدهد. اگر گاز استریل خشک است، آن را با آب خیس کنید. سعی کنید فشار روی گاز به طور مداوم به مدت 45 تا 60 دقیقه ادامه پیدا کند و این کار تا زمانی که لازم است و یا تا زمانی که خونریزی از دندان کمتر شود، مرتباً تکرار شود.
  5. برای کنترل ورم محل جراحی، یک بسته یخ را روی صورت کودک در ناحیه محل عمل بگذارید.
  6. دقت کنید کودک داروهایی که برایش تجویز شده است را طبق دستور دندانپزشک مصرف کند .
  7. سر کودک را بالا نگه دارید و او را سرگرم کنید تا آرام شود . تا قبل از بند آمدن خون و تشکیل لخته بر روی زخم محل جراحی از ورزش ، بازی یا دویدن خودداری کنید .
  8. تا چند روز غذاهای آبکی و غنی از پروتئین به کودک خود بدهید .

چه زمانی نباید دندان کودک را کشید؟

کشیدن دندان شیری زودتر از موعد مقرر باعث کاهش توانایی کودک در جویدن و از دست رفتن فضای مورد نیاز برای رویش دندان دائمی می باشد. هدف این است که تا حد ممکن دندان در دهان حفظ شود؛ بنابراین ترمیم دندان شیری در اولویت است. با توجه به موارد زیر ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که کودک باید دندان شیری خود را حفظ کند:

عوارض کشیدن دندان کودکان

رایج ترین مشکلات پس از کشیدن دندان، درد، التهاب، عفونت و خونریزی هستند.

  1. درد: با مصرف استامینوفن درد را کاهش دهید.
  2. التهاب: ورم لثه و مشقت در باز کردن دهان عادی هستند؛ اما اگر این مشکل پس از یک یا دو روز از بین نرفت آن را جدی بگیرید. اگر ورم از بین نرفت و یا بدتر شد، به مطب دندانپزشکی بازگردید.
  3. عفونت: تداوم درد، التهاب، قرمزی و یا تب علائم عفونت هستند. این مشکل اغلب با مصرف آنتی بیوتیک رفع میشود. اگر به عفونت لثه ی کودک خود شک کردید، به مطب دندانپزشکی بازگردید و از پزشک کمک بگیرید.
  4. بی حسی موقتی: این نوع بی حسی به خاطر آسیب رسیدن به عصب ها حین کشیدن دندان به وجود می آید. این بی حسی عادی است و پس از چند روز از بین میرود. اگر بی حسی از بین نرفت با پزشک خود مشورت کنید.
  5. خونریزی: تداوم خونریزی عادی نیست. اگر دهان کودک شما پیوسته خونریزی داشت، در اولین قدم لخته ی خون را از دهان خارج کنید. سپس یک باند تمیز و یا دستمال تمیز روی زخم بگذارید. دستمال را روی زخم فشار دهید، بنشینید و این فشار را به کمک فک خود، تا ده دقیقه ادامه دهید. اگر خونریزی با این روش هم قطع نشد با پزشک تماس بگیرید.
  6. حفره ی خشک: حفره ی خشک باید در اسرع وقت درمان شود.

هزینه کشیدن دندان اطفال

هزینه کشیدن دندان کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون ماده بی حسی، دندان‌های ردیف جلو یا دندان آسیاب، تعداد دندان‌هایی که کشیده می‌شوند، دندان عفونت داشته باشد یا خیر و عواملی دیگری مشابه با این موارد، در تعیین هزینه کشیدن دندان کودک اثرگذار می‌باشند.

شاید مطالعه مطلب دندانپزشکی بدون درد کودکان با بی حسی نیز برای شما مفید باشد. برای خواندن این مطلب، روی لینک کلیک کنید.


آدرس : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11
تلفن : 09022204086

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هستی رافع [ 1402-07-08 ]
سلام خانم دکتر کشیدن زود هنگام دندان می تونه از نیاز به ارتودنسی کودکم در آینده جلوگیری کند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین مطالب مرتبط با مراقبت و نگهداری از دهان و دندان کودکان را در بخش مقالات بخوانید

تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکانتأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان

در این مقاله به بررسی تأثیر تنفس دهانی بر رشد فک و دندان های کودکان و تحلیل کامل علل، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-23

بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندانبررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دندان

قند با تغذیه باکتری های مضر و تولید اسید، موجب پوسیدگی دندان ها می شود. در این مقاله به تأثیرات آن و روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانها خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکانتاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن گاهی می تواند رد پای خود را با تغییر رنگ و پوسیدگی بر دندان های کودکان بگذارد. در ادامه، به راه های پیشگیری و کنترل این اثرات خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16